InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Consumentengedrag: grote merken vs huismerken

Consumentengedrag: grote merken vs huismerken

De afgelopen jaren heeft de economische situatie ervoor gezorgd dat consumenten steeds meer waar voor hun geld willen waardoor dit een essentiële factor is geworden bij het nemen van een aankoopbeslissing. Deze verandering in het koopgedrag van de consument is vooral goed merkbaar bij grote supermarktketens waar de consument sneller geneigd zal zijn tot het aankopen van een huismerk in plaats van een internationaal merk. Deze huismerken zijn doorgaans goedkoper dan zijn bekende variant maar wat met de kwaliteit? Wat is nu het verschil tussen deze dure merken en de ‘op het eerste zicht’ minder aantrekkelijke huismerken?

Merkproducten

Of het nu gaat over de aankoop van kleding, voeding, sieraden, enzovoort, ieder product heeft zijn eigen merknaam. Hoe groter de merknaam, hoe populairder het product en hoe duurder en exclusiever het product zal zijn. Het creëert een sociale grens tussen diegene die zich dergelijke producten kunnen veroorloven en diegene voor wie bepaalde merken financieel niet haalbaar zijn. Merkproducten of producten van ‘grote merken’ zijn duurder dan zijn huiselijke variant als gevolg van de hoge marketing en reclamekosten.

Huismerken

Huismerk zijn deze producten die een supermarktketen aanbiedt onder zijn eigen naam. Doorgaans zijn deze producten goedkoper dan de grotere merken. Deze merken hebben in de loop der jaren sterk aan populariteit gewonnen door de economische crisis die de consumenten zwaar heeft getroffen waardoor ze tijdens het winkelen toch meer aandacht besteden aan het prijskaartje. Soms wordt het huismerk geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de grotere merken maar aan een goedkopere prijs. Deze producten kunnen identiek hetzelfde zijn of ze worden geproduceerd met goedkopere grondstoffen.

Wat Is beter?

Het al dan niet kwalitatief beter zijn van huismerken of grote merken is louter afhankelijk van de persoonlijke opinie van de consument. Sommige consumenten zullen het huismerk verkiezen terwijl anderen toch vasthouden bij een vertrouwd merk. Sommige huismerken zullen soms ook beter aangeschreven staan dan zijn duurdere variant en vice versa. De beste manier om hier zelf achter te komen is door beide producten te proberen waardoor je ze perfect kunt vergelijken. Daar sommige huismerken identiek tot stand komen als hun merkvariant, zal er in sommige gevallen geen opmerkelijk verschil waar te nemen zijn.

Bij het vergelijken van beide producten is het wel belangrijk om rekening te houden met de prijs die je voor beide producten hebt betaald. Soms zal het huismerk je een degelijke kwaliteit voor weinig geld opleveren maar soms kan die kleine meerkost toch zorgen voor extra kwaliteit. Het is ook niet vanzelfsprekend dat een goed product van een bepaald merk garant staat voor de kwaliteit van de andere producten van datzelfde merk. Zoals net gezegd kan je hier enkel achter komen door beide producten met elkaar te vergelijken door ze allebei uit te proberen.

Reclame en advertising

Hoe vaak zie je advertenties voor huismerk producten? Het antwoord is waarschijnlijk, bijna nooit. De reden hiervoor is dat er veel huismerken vervaardigd worden door producten van grote merknamen. Ze produceren dezelfde producten en verkopen deze aan een lagere prijs. Deze prijs ligt misschien lager dan het merkproduct maar het bedrijf in kwestie zal nog altijd winst maken door de lagere marketingkost van de huismerk producten. Grote bedrijven zullen nooit reclame maken voor huismerken aangezien de consument uiteraard niet mag weten dat je hetzelfde product kan kopen aan een lagere prijs. Ze zullen enkel de merkproducten adverteren zodat de consument toch overweegt om voor deze producten te kiezen.

Een andere reden waarom producenten huismerken niet zullen promoten is populariteit. Wanneer er meerdere mogelijkheden zijn voor een bepaald product zal de consument sneller geneigd zijn om voor het product te kiezen uit de reclame of datgene waar ze reeds goede recensies hebben gelezen of gehoord. Mensen zullen eerder deze gemakkelijkheidsoplossing verkiezen dan over te gaan tot het aankopen van volledig onbekende producten.

Besluit

Het lijkt misschien evident om vanaf nu altijd te kiezen voor een huismerk maar dit is toch te mooi om waar te zijn. Niet alle huismerken hebben immers dezelfde kwaliteit als hun merkvariant. Het goedkope merk zal wel functioneren maar op een minder effectieve manier en voor een minder lange periode als het gekende merk. Toestellen van goedkope merken zullen ook sneller verslijten of technische problemen vertonen waardoor je zult moeten overgaan tot de aankoop van een ander toestel en het goedkope aspect verloren gaat. Het is dus belangrijk om uit te kijken bij het aankopen van een huismerk. Je kan een goedkoper product aankopen maar wanneer de prijs belachelijk laag is denk je toch best twee keer na voor je dergelijk product aankoopt. Vergelijk met het merkproduct en probeer op basis daarvan de juiste keuze te maken.
© 2015 - 2019 Robin990, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak i…
Huismerk en handmerk als middeleeuwse herkenningstekensVanaf de vroege middeleeuwen was het gebruikelijk dat de adelstand een wapen voerde. Door een wapen was een ridder of ad…
Mooi gekleed gaan voor weinig geldMooi gekleed gaan voor weinig geldEr zijn kuddedieren die alle laatste modetrends volgen tegen elke prijs. Een modetrend is als een seizoen, wanneer het s…
Bespaar tientallen euro's in de keukenBespaar tientallen euro's in de keukenIn tijden van economische achteruitgang wordt het levensonderhoud niet goedkoper maar lopen de inkomsten wel terug, het…
Besparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen kan veel geld opleveren. Volgens het NIBUD geven Nederlanders gemiddeld namelijk tussen de 20 e…
Bronnen en referenties
  • http://www.marketingboeken.net/wetenschappelijke-papers/succes-huismerken-versus-a-merken/
  • http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/onderzoek/22274514/___Onderscheid_huismerk_en_A-merk_vervaagt___.html

Reageer op het artikel "Consumentengedrag: grote merken vs huismerken"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 07-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!