InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Olympische Winterspelen - OS2014 Schaatsvlag

Olympische Winterspelen - OS2014 Schaatsvlag

Olympische Winterspelen - OS2014 Schaatsvlag De Olympische Winterspelen in Sotsji inspireren niet alleen kinderen tot het aanbinden van de schaatsen, maar ook ontwerpers tot het maken van vlaggen. De Dokkumer Vlagen Centrale (DVC) stortte zich op het evenement en ontwierp een schaatsvlag speciaal voor de Olympische Winterspelen in Rusland. DVC kan voor elke gelegenheid een vlag maken en op 14 februari 2014 kwam het bedrijf uit Dokkum met een exclusieve OS2014 Schaatsvlag ter ere van de resultaten van de Nederlandse schaatsers.

Speciale Olympische Winterspelen vlag

Vlaggen en de schaatsvlag OS2014

Zoals de naam doet vermoeden: de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC) maakt vlaggen. Niet alleen fabriceert de DVC vlaggen van alle landen in de wereld, ook stort het bedrijf zich regelmatig op bijzondere gebeurtenissen. In februari 2014 maakt DVC op verzoek van schaatsliefhebbers in Nederland een Olympische Schaatsvlag. De Nederlanders doen het goed op de Olympische Winterspelen in Sotsji en dat inspireerde de vlaggenontwerpers tot het maken van de schaatsvlag.

Medailles van de Nederlandse wintersporters

Op het moment dat de vlag in productie wordt genomen staat de teller op 12 schaatsmedailles en dan moeten er nog geschaatst worden om eremetaal op de 1500 meter heren, 5000 meter dames, 10.000 meter heren en de ploegenachtervolging dames en heren. Ook de shorttrackers hebben dan nog enkele wedstrijden voor de boeg.

Sfeer verhogende vlaggen

De Dokkumer Vlaggen Centrale gelooft dat het goed komt en versiert Nederland graag met haar dundoeken. De schaatsvlag moet de enthousiaste sfeer in Nederland onderstrepen en doet recht aan de prestaties van de Nederlandse schaatsers, meent DVC.
Uiteindelijk Nemen Nederlandse sporters 8 gouden, 7 zilveren en 9 bronzen medailles mee uit Sotsji. De prestaties waren zeker een eigen vlag waard.

Oproep via Radio 2

De DVC riep via Radio 2 luisteraars op om mee te denken over het thema van de OS2014 schaatsvlag. Met de ideeën die binnenstroomden gingen de ontwerpers aan de slag. Ze maakten een krachtig ontwerp waarin de kleuren rood, wit blauw, oranje en goud overheersen. De vlag is volledig afgestemd op dit eenmalige feestelijke hoogtepunt in de Nederlandse Olympische historie. Hij zal de oranjesupporter en de schaatssupporter recht in het hart aanspreken. Omdat Nederland in Sotsji op de schaatsbaan domineert, staat er prominent een schaats in de vlag. Het is het symbool van het Nederlandse succes van deze Winterspelen.
De vlag is vanaf 14 februari 2014 te koop via de webwinkel van DVC.

Over de schaatsvlag van de Olympische Winterspelen

De vlag is van het gevel rechtformaat en meet 100 x 150 cm. Hij kost 15 euro
DVC levert hem ook invlaggenmastformaat. Dan is de vlag 150 x 225 cm en kost hij 92,56
  • Rechtformaat gevelvlag
  • Toepassing: 100 x 150 cm geschikt voor 2 m gevelstok
  • Richting: Rechts waaiend
  • Kwaliteit doek: Poly-Glans
  • Gewicht doek: 115 gr/m2 polyester breisel
  • Afwerking: Kopband, lusje en koord aan stokzijde, rondom gezoomd
  • Productiemethode: Zeefdruk
  • Doordruk: Enkelzijdig gedrukt, 100% doordruk op de achterzijde
  • Onderhoud: Wasbaar op 40º met fijnwasmiddel
  • Levensduur: De gemiddelde levensduur van een vlag bij dagelijks en representatief gebruik is 3 à 4 maanden; de doeksoorten Spun-Poly en LongLife gaan circa 20% langer mee

Over de Dokkumer Vlaggen Centrale

Dokkumer Vlaggen Centrale maakt diverse soorten vlaggen. Ook vlaggen op verzoek en naar eigen ontwerp. Verder bestaat het assortiment uit parasols, beachvlaggen, spandoeken, presentatiedoeken, indoorbanieren.
DVC drukt voor grote klanten zoals Mercedes, Grolsch, Philips en Heineken, maar met net zoveel liefde en vakkundigheid voor de groenteboer om de hoek.

Koningsvlag

DVC springt regelmatig in op de actualiteit en maakt er mooie vlaggen van. Zo maakte DVC voor de troonswisseling een troonswisselingsvlag met de profielen van Beatrix en Willem-Alexander.
Voor de eerste Koningsdag in 2014 maakte DVC een Koningsvlag, die in januari 2014 werd gelanceerd. DVC wil daarmee aanstichter worden van een traditie: vlaggen op Koningsdag met een Koningsvlag.
Het silhouet van de Koning is er op afgebeeld en de kleuren zijn de nationale kleuren rood wit, blauw en oranje.
Voor het wereldkampioenschap voetbal 2014 maakte DVC een mooie vlag met een leeuw, de kleur oranje van het Nederlands elftal en de kleuren groen en geel van Brazilië.
Zelfs voor Carnaval maakte DVC een vrolijke vlag met de kleuren rood, geel en groen. De vlaggenmakers willen daarmee een extra feestelijk tintje geven aan Carnaval en hopen dat de vlag in heel veel steden en dorpen gevoerd gaat worden.
Bron: DVCBron: DVC
Bron: DVCBron: DVC

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderTroonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderMet de troonopvolging door Prins Willem-Alexander, de Prins van Oranje, in het vooruitzicht ontwikkelde de Dockumer Vlag…
De Paralympische Spelen / Paralympics 2014 in SochiDe Paralympische Spelen / Paralympics 2014 in SochiIedere vier jaar worden er Olympische Spelen georganiseerd. In het land waar de Olympische Spelen worden gehouden, worde…
Goedkoop reizen naar de Olympische Spelen 2014 in SotsjiGoedkoop reizen naar de Olympische Spelen 2014 in SotsjiIn de winter van 2014 vinden in Sotsji de Olympische Spelen plaats, gevolgd door de Paralympische Spelen. Daarnaast is d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DVC
  • Dokkumer Vlaggen Centrale
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: DVC
  • Afbeelding bron 2: DVC

Reageer op het artikel "Olympische Winterspelen - OS2014 Schaatsvlag"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 29-10-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Olympische Winterspelen Sotsji
Schrijf mee!