InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Ikea bestaat 35 jaar in Nederland
nieuws uitgelicht

Ikea bestaat 35 jaar in Nederland

Ikea bestaat 35 jaar in Nederland In 1978 kwam de eerste vestiging van Ikea in Nederland. Een nieuw fenomeen dat inmiddels niet meer uit onze samenleving weg te denken is. In de meeste huizen waar je komt staat wel iets van Ikea. Ikea heeft meubels betaalbaar en toegankelijk gemaakt. Of zoals zijzelf zeggen "betaalbaar design, heel veel inspiratie en slimme woonoplossingen".

Ikea in Nederland

In 1978 werd de eerste vestiging geopend in Sliedrecht. In de jaren '80 kwamen daar nog vestigingen in Amsterdam ('82) en Duiven ('83) bij. Daarna kwamen de volgende vestigingen pas in 1992 (Delft en Eindhoven). Hierna was Ikea niet meer tegen te houden en inmiddels zijn er 12 vestigingen in Nederland. Ikea Sliedrecht, de eerste vestiging, heeft in 2006 haar deuren gesloten.

Geschiedenis van Ikea

Op 5-jarige leeftijd (de jaren '20) is Ingvar Kamprad al bezig met de verkoop van lucifers aan zijn buren en op 7-jarige leeftijd breidt hij zijn gebied uit en gaat op de fiets zijn lucifers verkopen. Later wordt ook zijn assortiment groter met bloemzaadjes, ansichtkaarten, kerstversiering en weer later potloden en pennen. In 1943 start hij zijn eigen bedrijf Ikea van zijn eindexamengeld! Dan bestaat de verkoop nog niet uit meubels, maar vooral accessoires. In 1948 worden de eerste meubels toegevoegd aan het assortiment, deze worden gemaakt door meubelmakers bij Ingvar uit de buurt. Om op grotere schaal te kunnen verkopen verschijnt in 1951 de eerste catalogus zoals wij deze nu nog steeds kennen en in 1953 wordt de eerste showroom geopend in Älmhult, Zweden. In 1956 gaan leverancieren Ikea boycotten en wordt er besloten om zelf meubels te ontwerpen. Ook dan wordt er besloten om over te gaan tot het huidige concept van platte pakketten en zelfmontage! In 1958 komt de eerste echte Ikea winkel en in 1959 verwelkomen zij alweer de 100ste medewerker. In 1960 komt in Älmhult nog de opening van het welbekende Ikea-restaurant. De jaren '60-'70 bestaan verder vooral uit de ontwikkeling van nieuwe winkels en de opening van nieuwe filialen, niet alleen buiten Zweden, maar zelfs buiten Scandinavië! Voor iemand die dit allemaal van zijn eindexamengeld begon een enorme ontwikkeling dus in een kleine 20 jaar!

In 1985 telt Ikea 60 woonwarenhuizen en 10.000 medewerkers. In 1986 neemt Ingvar Kamprad zelf afscheid van de Ikea groep en wordt adviseur bij het moederbedrijf. Anders Moberg neemt zijn taken over. In 1999 zal hij weer worden opgevolgd door Anders Dahlvig. Dan nemen zij in 1997 weer een nieuwe stap met Ikea Kinderland. Producten die de creativiteit, sociale vaardigheden en coördinatie van kinderen moeten stimuleren. Producten met vaak uitdagende kleuren die tegen een stootje kunnen. Inmiddels heeft Ikea 290 woonwarenhuizen in 26 landen en zijn er nog 40 franchise-ondernemingen in 15 landen. In dienst zijn ongeveer 139.000 medewerkers.

En dat allemaal begonnen in de jaren '20 met de verkoop van lucifers!

Expositie

Van 9 t/m 17 november 2013 viert Ikea Nederland haar 35-jarig bestaan met een expositie in de Kromhouthal in Amsterdam. Op 3.000 m2 vloer kan iedereen zien hoe de klassiekers in de afgelopen jaren veranderd zijn of hoe de eerste catalogus eruit zag. Bezoekers nemen een kijkje in het verleden, heden en de toekomst. Ook de winkels vieren feest van 23 november t/m 1 december 2013. Er zullen feestelijke activiteiten en extra voordeel zijn.

Wat betekent Ikea voor Nederland?

Vroeger was een nieuw interieur iets bijzonders. Je spaarde er jaren voor en het was iets wat je maar eens in de zoveel jaar veranderde. Met de komst van Ikea is daar verandering ingekomen. Je interieur kan je tegenwoordig veranderen net als je garderobe. Betaalbaar design, zoals Ikea ook zelf zegt. Menigeen vraagt zich af of deze verandering wel positief is, maar daar zullen altijd de meningen over verdeeld blijven. In elk huishouden kom je tegenwoordig dezelfde Ikea-meubels tegen en waar je je vroeger dus kon onderscheiden door je meubels is iedereen nu hetzelfde. Aan de andere kant kan je regelmatig nu van stijl en meubels veranderen omdat het betaalbaar is. Of het een goede verandering is blijft dus in het midden.

Ikea en het gezin

Inmiddels is Ikea allang niet meer alleen een winkel. Voor menig gezin staat het ook voor een dagje uit. En dan hebben we het echt niet over de ballenbak. Kinderen vermaken zich ook met het kijken naar de kleurrijke meubels en accessoires. Daarnaast is het natuurlijk heel goedkoop eten met de kinderen en kun je daar ook een feestje van maken. En bij de uitgang een eigen ijsje tappen maakt het feest compleet.
© 2013 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ikea.nl
  • www.ad.nl
  • www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Ikea bestaat 35 jaar in Nederland"

Infoteur: Avdoren
Gepubliceerd: 15-11-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!