Verkooptips voor wie in een winkel werkt
Of je nou in een winkel werkt of op de markt staat: je wilt toch iets verdienen en dus moet je verkopen. Bij levensmiddelen en andere eerste levensbehoeften is dit eenvoudig, mensen hebben dat nou eenmaal nodig en kopen toch wel. Bij alle andere (luxe)artikelen ligt dit anders. Zeker nu de mensen hun geld liever in hun zak houden zul je je klanten moeten overtuigen om ze te laten kopen. Met de onderstaande 8 tips zul je zien dat je meer verkoopt!
Wees vriendelijk en beleefd
Dit lijkt heel eenvoudig, maar de werkelijkheid is toch anders. Hoe vaak zit het personeel wel niet met elkaar te kletsen zonder te klant te (willen) zien. Bij iedere klant die binnen komt moet je netjes groeten. De klant weet dat hij/zij gezien is en dat ze dus om aandacht kunnen vragen als dat nodig is. Sta de klant ten alle tijde netjes te woord, ook als deze lastig en misschien zelf wel onvriendelijk is. Groet ook als de klant zonder kopen de winkel verlaat. Uiteraard doe je dit ook bij klanten die wel wat gekocht hebben.
Dring jezelf niet op
De klant kijkt rond in de winkel of daar iets ligt waar hij/zij interesse in heeft. Het is absoluut niet nodig om te vertellen wat je nog meer hebt, dat ziet de klant zelf ook wel. Begin ook niet uit jezelf van alles te vertellen over het product waar de klant op dat moment naar kijkt. Stel de klant ook geen vragen: 'wat zoekt u?', 'kan ik u helpen?', wilt u de andere kleuren/maten/soorten zien?', enz. Dan is de klant namelijk verplicht antwoord te geven. Beter is om het open te houden: 'als u hulp nodig heeft/vragen heeft dan zegt u het maar hoor!'. Of: 'als u iets wilt passen/uitproberen kan dat altijd hoor!'. Met dergelijke zinnen weet de klant dat hij/zij altijd bij jou terecht kan; maar dat dat ook zeker niet hoeft als ze de behoefte niet hebben.
Kijk de klant niet op de vingers
Niets is ergers dan in een winkel achtervolgd te worden door het personeel dat alleen maar kijkt of je niets steelt. Dit geeft de meeste klanten een onprettig gevoel en veel klanten zullen hierdoor de winkel vroegtijdig verlaten omdat ze zich onjuist behandeld voelen. Het is namelijk heel eenvoudig: slechts een heel klein percentage van de klanten is op diefstal uit. Het grootste deel van je klanten wil gewoon kijken en eventueel kopen. Natuurlijk moet je het goed in de gaten houden, maar doe dit op afstand en discreet zodat de klant geen onprettig gevoel krijgt.
Wees eerlijk
Natuurlijk wil je zoveel mogelijk verkopen. Maar hou het wel eerlijk! Vertel niet aan iemand hoe prachtig dat jurkje staat terwijl het eigenlijk totaal niet gemaakt is voor de vorm van het lichaam van de desbetreffende vrouw. In zo'n geval kun je maar beter eerlijk zijn. Doe dat wel tactisch, mensen beledigen heeft geen zin. Vraag of je kunt helpen een ander model uit te zoeken dat beter bij haar past. En wees ook dan weer eerlijk: hou het wel in ongeveer dezelfde prijsklasse als het eerder uitgezochte jurkje! Als je aan komt zetten met een jurk die drie keer zo duur is zal de klant wellicht niets kopen omdat het misschien boven het budget is. Ook bestaat er een kans dat er aan jouw geloofwaardigheid getwijfeld gaat worden als je dat wel zou doen.
Ook op vragen als: 'is dit echt zilver?' dien je eerlijk antwoord te geven. Het is zelfs verboden om te zeggen dat het echt zilver is; terwijl dat niet het geval is! Je wilt ook niet dat mensen later boos terug komen omdat ze een allergische reactie hebben gehad van een door jou verkochte ketting waarvan je hebt gezegd dat het echt zilver is.
Weet wat je verkoopt
Natuurlijk weet je wat je verkoopt. Maar weet je ook waar het van gemaakt is? Dat als de klant vraagt van welke stof/houtsoort/steensoort/enz een product is gemaakt jij gewoon een goed antwoord kunt geven? Als je dat niet weet is het toch wel handig om dit aan collega's, de leverancier of je chef te vragen. Natuurlijk hoef je het niet te weten tot in het allerkleinste detail; maar het werkt prettiger en is klantvriendelijk als je niet steeds hoeft te antwoorden met: 'dat weet ik niet'. Het bovengenoemde voorbeeld van zilver is ook hier weer van toepassing. Dit zijn dingen die je echt moet weten als je dergelijke sieraden verkoopt!
Geef advies bij aankoop
Als de klant besloten heeft wat te kopen wil je natuurlijk dat ze nog eens terug komen. Als de klant tevreden is zal hij/zij dat ook best wel eens kunnen doen. Om te zorgen dat een klant die wat gekocht heeft ook langer tevreden is met zijn/haar aankoop kun je tijdens het afrekenen of inpakken nog wat onderhoudstips meegeven. Bijvoorbeeld op welke temperatuur ze het beste de kleding kunnen wassen, met welk product ze het beste het houtwerk kunnen schoonmaken, dat het absoluut niet nat mag worden, enz. Hiermee verleen je een extra service en zorg je ervoor dat het product langer mee gaat; mits de klant je advies opvolgt natuurlijk! Je kunt in ieder geval jezelf niets kwalijk nemen: jij hebt je advies gegeven!
Maak van een ontevreden klant een tevreden klant
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een klant terug komt met een product dat kapot is gegaan, niet functioneert of op andere wijze niet goed is. Natuurlijk baal je daarvan, maar laat dat niet merken! Laat de klant eerst het verhaal doen en ga daar niet over in discussie. De klant heeft het nou eenmaal zo ervaren en die zal niet van mening veranderen door een discussie. Maak excuses en zoek naar een passende oplossing. Die oplossing is natuurlijk helemaal afhankelijk van het soort product, of je het nog hebt en of de klant het nog wel wil hebben. Doe ook niet al te moeilijk over de aankoop datum op de kassabon. Als daarop staat 'ruilen binnen 14 dagen' en het product gaat na 20 dagen stuk kun je het niet maken om op je strepen te gaan staan. Als een product zo snel kapot gaat betekend dat toch dat er ergens iets mis is gegaan. En in zo'n geval wil een klant toch garantie: er is tenslotte voor het product betaald! En aangezien jij wilt dat de klant tevreden is en nog eens terug komt is het verstandig om een oplossing te vinden. Uiteraard zijn er uitzonderingen: als je ziet dat het product allemaal deuken/krassen/scheuren vertoond kun je er vanuit gaan dat de klant er erg ruw mee is om gegaan. Leg dan netjes uit aan de klant wat je ervan denkt en hoor vervolgens wat de klant daarop te zeggen heeft. Misschien was het wel een ongelukje? Natuurlijk hoef je dan niet de volledige garantie te geven, maar wellicht kun je de klant op andere wijze tegemoet komen zodat de klant toch met een tevreden gevoel naar huis gaat.
Vaste klanten
Vaste klanten zijn eigenlijk altijd tevreden klanten: anders komen ze niet steeds terug! Leer de gezichten van je klanten kennen zodat je weet wie er regelmatig terug komen. Met je vaste klanten kun je anders omgaan. Bij deze mensen mag je juist wel vragen stellen: 'hoe vond je vriend het jurkje dat je vorige keer gekocht had?', 'was je moeder blij met het kado voor haar?', 'staat het beeldje mooi in huis?', enz. Met dergelijke vragen geef je aan dat je je klanten herkent en dat ze niet een nummer zijn. De meeste mensen vinden dat een prettige gedachte: ze beschouwen het vaak als een compliment!