InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Lean Manufacturing als productiemethode

Lean Manufacturing als productiemethode

Lean Manufacturing als productiemethode Lean Manufactering wordt als productiemethode steeds vaker toegepast. Lees hier alles over Lean Manufactering als productiemethode.

Lean Manufactering als productiemethode

Sinds de ontdekking van Henry Ford de uitvinder van de lopende band, zijn de industriële procesmanagers voortdurend gericht op verbetering van het productieproces door een verscheidenheid van verschillende productie-strategieën. Lean manufacturing is een industriële strategie, die streeft naar een snelle van doorvoer van eindproducten zonder hierbij een grote voorraad te produceren.

Wat Lean Manufactering is

Lean Manufactering is oorspronkelijk een Japanse methode, beter bekend als het Toyota Productie Systeem door Sakichi Toyoda. Lean manufacturing kenmerkt zich door het houden van kleine voorraden op strategisch plaatsen dicht bij de lopende band. Dit werkt natuurlijk sneller dan een centraal magazijn. De producten worden immers opgeslagen naast de medewerker die ze gebruikt.
Deze kleine voorraden staan bekend als Kanban, en het gebruik van het Kanban aanzienlijk verlaagt de hoeveelheid afvalstoffen en verbetert de productiviteit op de werkvloer.

Storingen op een laag niveau verhelpen

Naast het elimineren van afval, streeft lean manufacturing naar een optimale kwaliteit door het bedenken van een methode waarbij elk deel onmiddellijk wordt onderzocht na de fabricage. Dit houdt in dat als er een mankement aan het product zit door een defect in de productie lijn. Da de productie lijn dan direct stopt zodat het probleem kan worden opgespoord en verholpen binnen de kortst mogelijke tijd . De lean manufacturing methode heeft veel gemeen met de Total Quality Management (TQM) strategie. Beide strategieën gaan er van uit dat de medewerkers aan de lopende band de grootste kennis hebben van hoe de productie-systeem zou moeten werken.

Dagelijkse bevoorrading

In een lean manufacturing systeem, leveren leveranciers kleine partijen op een dagelijkse basis, en draaien machines niet noodzakelijkerwijs op volle capaciteit. Een van de belangrijkste aandachtspunten van lean manufacturing is het verwijderen van afval, dat wil zeggen, alles wat geen waarde toevoegd aan het eindproduct wordt geëlimineerd. In dit opzicht worden grote voorraden gezien als een soort afval dat bijdraagt aan een hoge kostprijs. Een tweede belangrijk aandachtspunt is de werknemers zelf beslissingsbevoegd maken, en productie besluiten op het laagst mogelijke niveau nemen.

Het belang van supply chain management

Om lean manufactering tot een succes te maken is een goede relatie en een strakke samenwerking met de leveranciers nodig; dit vergemakkelijkt de snelle doorstroming van het product en de onderdelen op de werkvloer. De leveranciers moeten dagelijks kunnen leveren en moeten zich exact aan de productieplanning houden. Het selecteren van betrouwbare leveranciers is dan ook zeer belangrijk, want als een leverancier een dag niet kan leveren kun je dus zelf ook een dag niet produceren.

Voordeel van Lean manufacturing strategieën

Lean manufacturing strategieën kunnen leiden tot besparingen van miljoenen euro’s en zorgen voor uitstekende resultaten. Voordelen zijn de kortere doorlooptijden, minder set-up tijden, lagere kosten aan apparatuur, en natuurlijk meer winst. Het geeft de fabrikant een concurrentievoordeel door het verlagen van de kosten en verhogen van kwaliteit van het eindproduct. Ook kan fabrikant om meer inspelen op de eisen van de klant omdat er niet eerst een aanwezige voorraad verkocht hoeft te worden. Het grootste nadeel is dat je sterk afhankelijk wordt van je leveranciers.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lean Manufacturing als productiemethode"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 22-01-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!