InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?

Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?

Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen? Een groot deel van Nederland sport minstens één keer per week. Om goed voor de dag te komen zal je de juiste sportartikelen moeten aanschaffen. Om geld te besparen kan je je sportartikelen kopen tijdens de uitverkoop oftewel sale.

Sportartikelen

Nederlanders zijn een volk dat van sporten houdt. Elk jaar zijn er miljoenen mensen met goede voornemens en elk jaar staat 'meer sporten' hoog op de lijst van goede voornemens. Binnen sporten, buiten sporten, het hele jaar door; je hebt aan één sportset niet genoeg. Daar komt nog bij dat het klimaat uiterst wisselvallig is. Vooral buitensporters moeten meerdere weersomstandigheden het hoofd kunnen bieden. Extreme hitte, koude, vroeg donker, regen, het zijn allemaal omstandigheden waarvoor je je speciaal zal moeten kleden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tientallen verschillende sporten die je kunt uitoefenen. Kortom, wie goed voor de dag wil komen is vaak veel geld kwijt aan de aankoop van de juiste sportartikelen.

Uitverkoop sportartikelen

Er zijn gelukkig mogelijkheden om te besparen op je sportspullen. Wil je graag A-merk spullen tegen een voordelige prijs? Wacht dan op de uitverkoop. Tijdens de uitverkoop, ook wel sale genoemd, zijn de artikelen flink afgeprijsd. De korting kan oplopen tot wel 70%. Er zijn meerdere redenen waarom er een uitverkoop wordt georganiseerd. De voornaamste reden is dat er een nieuwe collectie in de winkels moet komen hangen. De oude collectie kan daardoor niet blijven hangen. Het opslaan van deze spullen tot het volgende jaar is ook meestal geen optie, omdat opslag duur is en omdat mensen het jaar erna liever de nieuwe collectie willen kopen. Een winkelier wil simpel gezegd 'uitverkocht raken'. Dit lukt alleen door de producten aan te bieden met mooie kortingen die consumenten overhalen om deze artikelen te kopen.

Wanneer uitverkoop?

Wanneer de sale start wordt niet van tevoren aangekondigd. Vooral met betrekking tot sportartikelen is een startdatum niet aan te duiden omdat elke sport weer een eigen hoogseizoen kent. Tijdens zo'n hoogseizoen heeft de winkelier over het algemeen geen problemen met de verkoop van zijn of haar producten tegen de winkeladviesprijzen, de consument heeft de producten namelijk op dat moment nodig. Grofweg kan worden gezegd dat de uitverkoop begint wanneer het hoogseizoen op zijn einde loopt of net is afgelopen. Je zult dus per sport moeten beoordelen wanneer dit moment ongeveer plaatsvindt.

Overzicht per sport

Voorbeelden van wanneer de uitverkoop ongeveer plaatsvindt per sport volgt onderstaand:
  • Wintersport artikelen: eind februari. Omdat met skispullen zoals skischoenen er minder sprake is van collecties, worden er ook vaak voorafgaande het nieuwe wintersportseizoen (oktober en november) nog artikelen van de oude collectie verkocht.
  • Voetbal artikelen: april/mei, dit is wanneer het voetbalseizoen afloopt. Vooral bij artikelen van profclubs telt zwaar mee dat er een nieuwe collectie aankomt voorafgaande aan het nieuwe voetbalseizoen.
  • Schaatsen: eind februari / begin maart. Ook vlak na een grote vorstperiode kunnen de prijzen dalen
  • Fietsen: september / oktober
  • Hardlopen: oktober / november

Online uitverkoop

Ook online worden sportartikelen met korting verkocht tijdens de uitverkoop. De online uitverkoop begint vaak iets eerder dan de uitverkoop in de winkels.

Tips

  • Hoe langer de uitverkoop bezig is, hoe groter de kortingen worden.
  • De meest gangbare maten zullen het eerst uitverkocht raken. Wanneer je gemiddelde maten hebt, kan je het best niet te lang wachten
  • Wanneer je genoegen neemt met onbekendere sportmerken, kan je ook je sportartikelen kopen bij bijvoorbeeld de Aldi. Met enige regelmaat bieden zij sportspullen aan voor lage prijzen buiten de uitverkoopperiodes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sale Vero Moda / Jack & Jones: datum begin uitverkoopSale Vero Moda / Jack & Jones: datum begin uitverkoopWie shopt er niet bij Vero Moda of Jack & Jones? Vooral de zomersale en de wintersale zijn enorm populair. Maar wanneer…
Sale bij Mango: datum begin uitverkoopSale bij Mango: datum begin uitverkoopVoor menig fashionista is de Mango een van de meest geliefde winkels. Vooral de zomersale en de wintersale zijn enorm po…
Sale bij C&A: datum begin uitverkoopSale bij C&A: datum begin uitverkoopDe warenhuizen van C&A zijn geliefd bij jong en oud. Het diverse aanbod spreekt al vele jaren tot de verbeelding. Vooral…
Sale bij Sting: datum begin uitverkoopSale bij Sting: datum begin uitverkoopEen zeer populaire winkelketen in Nederland is The Sting. Deze van origine Nederlandse winkelketen richt zich afzonderli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 20-01-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Korting
Schrijf mee!