InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een maatschappelijk werker?

Wat doet een maatschappelijk werker?

Wat doet een maatschappelijk werker? Wil jij mensen helpen met je werk? Wil jij het verschil maken voor mensen die het moeilijk hebben? Dan is maatschappelijk werk zeker iets voor jou! Maatschappelijk werkers ondersteunen mensen bij het oplossen van en omgaan met hun problemen in hun dagelijks leven of in hun werk.

Opleiding

Om maatschappelijk werker te worden moet je de hbo-opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) volgen. Als je voltijd studeert duurt deze bachelor 4 jaar.

Als je na de opleiding genoeg werkervaring hebt opgedaan (minimaal 3 jaar) en je wilt toch verder leren, dan kan je een master volgen. Je kan dan bijvoorbeeld de Master Health Care and Social Work of de Master Social Work gaan doen.

Master Health Care and Social Work

Deze master, die alleen in deeltijd te volgen is, duurt ongeveer 2 jaar. Je wordt toegelaten tot deze master als je bijvoorbeeld de bachelor MWD hebt afgerond en 2 jaar relevante werkervaring hebt. Je leert met deze master hoe je omgaat met actuele problemen in het werkveld.

Master Social Work

Deze master is ook alleen deeltijd te volgen en duurt 2 jaar. Hierbij zijn wel meer toelatingseisen dan de Master Health Care and Social Work. Je wordt toegelaten tot deze master als je aan alle eisen voldoet:
  • Je hebt bijvoorbeeld de bachelor MWD afgerond
  • Je hebt minimaal 3 jaar relevante werkervaring
  • Je hebt je in die periode aantoonbaar ontwikkeld in je werk (bijvoorbeeld door cursussen)
  • Je hebt een baan die aansluit op de opleiding en hebt van je werkgever toestemming gekregen om de master te volgen
Bij deze master word je opgeleid tot een inhoudelijke seniorfunctie binnen de zorg- en dienstverlening.

Werk

Als maatschappelijk werker kan je in instellingen werken voor maatschappelijk werk of jeugdzorg of grotere instellingen waar ook andere beroepen worden uitgeoefend. Er zijn ook maatschappelijk werkers met een eigen praktijk. Je kan hierbij denken aan een psychiatrische kliniek, een gezondheidscentrum, in de gehandicapentenzorg, bij woonbegeleiding, in het onderwijs en in ziekenhuizen.

Maatschappelijk werkers ondersteunen mensen met problemen. Ze bieden daarbij proffesionele begeleiding op hun weg naar zelfstandigheid. Ze letten hierbij niet alleen op de persoon die hulp vraagt zelf, maar kijken ook goed naar de omgeving met een objectieve blik. Zo wordt er gericht hulp gegeven. Van elke cliënt wordt een dossier bijgehouden met de ontwikkelingen. Er regelmatig overleg met de collega's over de manier van werken en de resultaten.

Loon

Beginnende maatschappelijk werkers hebben een bruto salaris van minimaal zo'n 1.895,- per maand en maximaal ongeveer 3.570,-.

Dus kan jij goed luisteren, goed praten en wil jij mensen helpen met jouw kennis en vaardigheden? Kan je goed zelfstandig en in teamverband werken? Wil jij mensen helpen om zelfstandig te leven? Dan is maatschappelijk werker misschien wel een leuke baan.

Vragen?

Heeft je nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Disciplines (professionals) die betrokken zijn bij ParkinsonDisciplines (professionals) die betrokken zijn bij ParkinsonParkinson is een complex ziektebeeld en vraagt om een multidisciplinaire benadering. Als patient kun je met veel verschi…
Opvolgen van mantelzorgers tijdens een trajectbegeleidingOpvolgen van mantelzorgers tijdens een trajectbegeleidingOndersteuning van mantelzorgers is belangrijk en kan het best gebeuren via een trajectbegeleiding. Een belangrijke fase…
Schoolmaatschappelijk werkHoe kinderen opgroeien en opgevoed worden bepaald voor een groot deel hoe deze kinderen zich als volwassenen zullen ontw…
Wat doet een gedragskundige?Wat doet een gedragskundige?Als gedragsdeskundige werk je met mensen die gedragsproblemen hebben. Je werk lijkt op dat van een psycholoog en je prob…
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/maatschappelijk-werker

Reageer op het artikel "Wat doet een maatschappelijk werker?"

Reactie

C. Idroes, 17-07-2011 11:29 #1
Geachte heer, mevrouw,

Ik ben op dit moment een HBO opleiding Maatschappelijk Werker aan het volgen.

Nu ben ik al een tijdje bezig met de vraag, 'hoe en waar te beginnen als Maatschappelijk Werker'. Ik heb in 2007 een eigen onderneming gehad, dus de KVK en Belasting gedeelte dat weet ik. Ik wil graag een eigen praktijk opstarten.

Maar hoe begin ik? Waar ga ik me registreren? Hoe vraag ik een PGB aan bij de gemeente voor mijn clienten etc.

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Met vriendelijke groet,

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!