Studio 100 als bedrijf: van concept tot productielijn

Studio 100 als bedrijf: van concept tot productielijn We kennen ze allemaal ‘Samson en Gert’, K3, Big en Betsy, Kabouter Plop, Mega Mindy,… De kinderen zijn er gek op! En het geld stroomt binnen voor het bedrijf die deze producties bedacht, uitbrengt en commercialiseert. Studio 100 is dan ook een groeiend bedrijf geworden die zijn economische sporen niet enkel in België en Nederland heeft maar ook op internationaal vlak terrein wint. Tijd om Studio 100 als een bedrijf even onder de loep te nemen. Welke productielijnen hebben ze? Welke marketingstrategieën passen ze toe? Hoe innovatief zijn ze?

Studio 100: Het concept

Studio 100 staat voor kinderanimatie. De oprichters, Gert Verhulst, Danny Verbiest en Hans Bourlon, wisten dat er heel wat geld te verdienen viel met kinderanimatie. Danny Verbiest was voorheen al jaren in deze industrie aan de slag als animator en bracht heel wat glimlachen op kindergezichten met zijn shows. Gert en Hans verdienden hun sporen door jaren in de Tv-wereld te werken. Toen Danny Verbiest samen met Gert Verhulst ‘Samson’ in 1989 op de TV bracht, sloeg dit ontzettend aan bij de jonge kijkers. Iedereen wou toch een knuffel van Samson in zijn bed hebben of een boekentas of misschien een boterhamdoos. Een 7-tal jaar later was Studio 100 een feit. ‘Samson en Gert’ was hun eerste productie en een jaar later bracht men ‘Kabouter Plop’. Beide producties op een andere zender zorgde voor concurrentie binnen de mediawereld. Beide TV-zenders deden er dan ook alles aan om hun programma te promoten en zo zoveel mogelijk kijkers te hebben. Dit verhoogde het succes van Studio 100 waardoor men verder kon gaan denken dan enkel producties maken. Het concept bleef wel steeds kinderanimatie van hoge kwaliteit brengen en hieraan een serieuze marketing – en merchandisingstrategie koppelen.

Studio 100: Productielijnen

Eerste productielijn

Zoals reeds vermeld is de hoofdactiviteit producties brengen zoals ‘Samson en Gert’, ‘Kabouter Plop’, ‘Big en Betsy’, ‘Piet Piraat’, … Telkens wordt de fantasie van de kinderen geprikkeld en zijn de figuren grappig, avontuurlijk, heldhaftig of dom. Het zijn dingen waar kinderen zich in kunnen vinden. En niet enkel kinderen in Vlaanderen en Nederland worden hierdoor aangetrokken. Ondertussen verkocht men reeds verschillende figuren aan diverse landen zoals Israël, Italië, Mexico, Oostenrijk, Zweden, Zwitserland, Duitsland,… Om de figuren van hun producties nog succesrijker te maken bedacht men een nieuwe marketingstrategie nl. pretparken.

Tweede productielijn

In 1999 kocht men het oude Melipark in De Panne. Men maakte er een waar pretpark van waarbij de figuren van Studio 100 de rode draad doorheen het geheel werden. Uiteraard zijn er in het park tal van winkeltjes aanwezig die de merchandising van Studio 100 figuren aanbieden. Tot op heden bezit Studio 100 vier pretparken waarvan men drie bestaande pretparken overnam. Men moedigt de consumenten aan om het park te bezoeken door in bepaalde periodes gratis shows aan te bieden waarin de kinderen dan Kabouter Plop horen zingen of waarin men een tovershow gepresenteerd krijgt door een gekend figuur van Ketnet. Men startte eveneens met Ketnet Freeze om toch ook tijdens de koudere kerstvakantie kinderen aan te zetten om naar het park te komen. De samenwerking tussen beiden werkt wanneer men kijkt naar de hoge bezoekersaantallen. Voor de kinderen die nogal veraf wonen van West-Vlaanderen is er dan de mogelijkheid om naar Plopsa Indoor Hasselt te gaan. De kinderen in Wallonië hebben Plopsa Coo en in december 2010 gaat Plopsa Indoor Coevorden van start.

Derde productielijn

Aan hun producties koppelt men eveneens liedjes. En dus biedt Studio 100 eveneens CD’s aan of shows zoals ‘De Kerstshow’ waarin het oeuvre van liedjes waarbij Samson en Gert centraal staan de revue passeert. Een derde productielijn is hiermee ontstaan. Het ondersteunen van artiesten of muziekgroepen zoals Spring, Mega Mindy, K3,… is een belangrijk luik binnen het bedrijf geworden.

De vierde productielijn

Ondertussen werkt men steeds meer figuren uit die kinderen kunnen boeien en gaat men het succes van de klassiekere figuren zoals Plop verder gaan ontwikkelen door films op de markt te brengen. Die films zijn echte kaskrakers in de bioscoop en de DVD-verkoop is gigantisch. De films geven de merchandising rond deze figuren opnieuw een boost.

De vijfde productielijn

Studio 100 geeft ook hun eigen boeken uit. Zo produceren ze niet enkel strips, kleurboeken en leesboeken maar richten ze zich ook op educatieve uitgaven. Men voorziet eveneens op regelmatige basis kranten en weekbladen van kinderanimatie.

De zesde productielijn

De merchandising van hun figuren is een heel belangrijke lijn geworden binnen het bedrijf. Elk jaar produceren of bedenken ze 150 nieuwe artikelen waarop hun figuren staan. Men produceert ongeveer 50 nieuwe boeken per jaar en bedenkt telkens opnieuw nieuwe kledingslijnen. Men verkoopt de rechten aan verschillende sterke bedrijven zoals koekjesfabrikanten of andere voedingsbedrijven wat een win-win situatie oplevert voor beide bedrijven.

De zevende productielijn

Iets die minder gekend is omdat hier de Studio 100 figuren niet centraal staan, is dat Studio 100 eveneens musicals produceert. Zo startten ze in 1999 met Sneeuwwitje en hebben ze ondertussen nogal wat beroemde sprookjesfiguren in een musical geplaatst zoals Assepoester, Pinokkio, De Kleine Zeemeermin, Robin Hood,… maar ook een historisch monument zoals Daens kwam reeds aan bod. Men produceert niet enkele musicals in België maar eveneens in Nederland en in Frankrijk.

De achtste productielijn

Eveneens een minder gekende activiteit van Studio 100 is het verhuren van hun opnamestudios. Aangezien Studio 100 de tweede grootste opnamestudio heeft, wordt deze dan ook verhuurd voor grotere producties zoals de voorrondes voor het Eurovisiesongfestival.

De negende productielijn

Ondertussen startte men in 2008 samen met Telenet een eigen kindertelevisiezender Studio 100 TV. Wanneer men geabonneerd is op Telenet Digital TV kan men deze zender gratis bekijken.

De tiende productielijn

De tiende productielijn springt er een beetje uit omdat men hier niet onmiddellijk op het eerste zicht het product omzet in geld. Het gaat hier om een eigen balletschool. De bedoeling is echter om kinderen de kans te geven hun danstalenten te ontwikkelen en mee te dansen in de shows. Zo kan Studio 100 op de hoogte blijven van de jonge talenten en hen eventueel later inzetten als acteur of danser in één of andere nieuwe productie of soap.

De elfde productielijn

Men opende in 2015 een tropisch zwembad waarbij het figuurtje van Wickie de Viking centraal staat. Zo ligt het zwembad naast Plopsaland De Panne en kan men beide zaken dus makkelijk combineren. Men is van plan om in de toekomst meer zwembaden op te kopen en aan te passen naar hun concept. Ook hotels staan in opbouw om zo de gasten van de pretparken nog meer van dienst te zijn.

Marketingstrategie

Men kan merken wanneer men de productielijnen bekijkt dat alles nogal nauw verbonden is met elkaar. Wanneer men dat zou vergelijken met een willekeurig bedrijf zoals Campina dan gaat men daar wel diversiteit vinden in de geproduceerde goederen maar het hoeft niet samen te hangen. Bij Studio 100 is er wel heel veel samenhang. Stel dat men de hoofdproductie stop zou zetten of het succes ervan zou dalen dan zal deze neerwaartse spiraal ook zijn invloed hebben op de merchandising, de shows, de pretparken en de films. Vandaar dat men steeds innovatief te werk moet gaan om het succes staande te houden door telkens nieuwe figuren te bedenken of nieuwe initiatieven te nemen zoals de eigen kinderzender. Op publicitair vlak scoort Studio 100 goed. Niet enkel zorgen ze via hun eigen productielijnen steeds weer voor een boost van andere producties maar gaat men ook samenwerken met bedrijven zoals Fun en JBC om zo nog meer aandacht te schenken aan hun producten. Hun websites zijn ook een grote troef. Elke maand worden de sites door 500.000 mensen aangeklikt en blijven bezoekers er ongeveer 12 minuten hangen. Men kan er dan ook heel wat doen. Zo biedt men spelletjes, kleurplaten, clipjes,... aan maar uiteraard is het publicitair gegeven eveneens aanwezig. Via de site kan men tickets bestellen voor de show of maakt men reclame voor nieuwe uitgaven.

Het bedrijf

Het bedrijf Studio 100 telt 720 werknemers en heeft een jaarlijkse omzet van 107 miljoen euro. Het is dus een betrouwbaar en winstgevend bedrijf dat ondertussen 2 dochterbedrijven heeft nl. Studio 100 Media in München en Studio 100 Animation in Parijs. De maatschappelijke zetel van deze NV in Vlaanderen bevindt zich in Schelle. In Nederland is de hoofdzetel van Studio 100 Nederland gevestigd in Hilversum. Het is een Vlaams bedrijf en het is de grootste aanbieder van kinderentertainment van de Benelux. Het doel van het bedrijf is om kwaliteitsvolle kinderanimatie te brengen en dankzij langdurige samenwerkingen met lokale bedrijven een internationale leiderspositie op die markt in te nemen.
© 2009 - 2024 Pops, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Teckel Messi de populaire stamgast van Studio Brasil 2014Teckel Messi de populaire stamgast van Studio Brasil 2014Teckel Messi heeft de harten van menig voetbalfan, die naar het commentaar op het WK in Studio Brasil in 2014 keken, ges…
Bumba de clown (Studio 100)Bumba is een succesvolle creatie van Studio 100. In dit artikel lees je alles over Bumba de Clown. Kom alles te weten ov…
Studeren in Gent: Een kot of studentenwoning hurenStuderen in Gent: Een kot of studentenwoning hurenGent is een van de bekendste studentensteden in Belgie. Jaarlijks starten duizenden studenten er met een studie aan de h…
Overwerken voor de BelastingdienstOverwerken voor de BelastingdienstOp extra verdiensten bovenop het inkomen drukt een zware belastingheffing en premiedruk. De belastingdruk op de extra in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nitban, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Pops (143 artikelen)
Laatste update: 09-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.