Wat is een normaal startsalaris?

Wat is een normaal startsalaris? Een startsalaris waarmee je in dienst komt bij een werkgever is maatgevend voor de rest van jouw loopbaan bij die betreffende werkgever. Toekomstige verhogingen worden namelijk vaak in een percentage uitgedrukt van het salaris. Een hoog aanvangsalaris is dus van groot belang. Voor jongeren met een bepaalde hoge opleidingen staan de werkgevers in de rij. De werkgevers zijn op zoek naar starters op de arbeidsmarkt met een hbo of het liefst een universitair diploma op zak. De jongeren doen er verstandig aan om niet onvoorbereid een gesprek met een werkgever in te gaan. Als starter weet je namelijk nog niet precies wat jij waard ben en hoeveel salaris jij redelijkerwijs kunt vragen. Je hebt geen tot weinig ervaring, maar wel een goede opleiding.

Belang van de werkgever

Veel werkgevers wil graag in contact komen met pas afgestudeerden. Aan de ene kant willen ze deze mensen graag in dienst hebben, maar ze willen er geen hoofdprijs voor betalen, want ervaring nemen ze niet mee. Deze werknemers hebben veel theoretische kennis maar in de praktijk hebben ze zich nog niet bewezen. De werkgever wil het liefst zeer goede krachten inhuren tegen een redelijke prijs. De werkgever heeft er geen belang bij om werknemers een te laag salaris te geven. Ze zullen namelijk weer vertrekken naar een andere werkgever voor een beter salaris, dan zijn de investeringen van de werkgever voor niets geweest. Toch zal de werkgever proberen om te beknibbelen op het salaris.

Reden waarom een werkgever niet meer salaris kan geven

Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom een werkgever niet meer salaris kan geven, maar een werkgever die jou graag wil hebben heeft altijd wel mogelijkheden. Vaak hanteren werkgevers vaste startsalarissen die alle starters krijgen. Willen ze jou echt graag hebben, dan zijn er altijd wel mogelijkheden om iets extra’s te bieden. Indien het niet kan op dit moment of de werkgever wil eerst jouw toegevoegde waarde bepalen, maak dan goede afspraken. Leg op papier vast dat het salaris bijvoorbeeld na één jaar een schaal omhoog gaat bij goed functioneren. Op papier zetten is belangrijk. Je weet namelijk niet zeker of de betreffende manager of HR medewerker over één jaar ook nog steeds in dienst is.

Belang voor de werknemer van het startsalaris

Een startsalaris kan cruciaal zijn voor de verdere loopbaan bij de werkgever. Toekomstige verhogingen zijn namelijk vaak vaste bedragen of percentages van het inkomen. U hoeft niet lager alsnog te vragen om een hoger salaris. Over het algemeen worden salarissen, buiten de vaste verhogingen om, uitsluitend verhoogd bij een promotie. Bij aanvang €250 meer kan een groot verschil maken in de toekomst. De extra bestedingsruimte die u hierdoor krijgt is niet zo belangrijk maar het perspectief verbeterd door meer loon.

Wat is een normaal startersalaris?

Als starter kun je niet gelijk verwachten dat je hoog in de boom begint. Jij hebt geïnvesteerd in een opleiding en de werkgever investeert in jou zonder dat jij al bewezen hebt een goede kracht te zijn. Op Geldenrecht.nl en Zibb.nl kwam ik onderstaande indicatieve startsalarissen tegen. Het zijn afgeronde jaarbedragen.

Functie Salaris
Salaris Account manager € 40.000,-
Salaris Process engineer € 39.000,-
Salaris Computerprogrammeur € 31.000,-
Salaris Junior consultant € 30.000,-
Salaris Personeelsfunctionaris € 27.500,-
Salaris Assistent controller € 27.000,-
Salaris Beleidsmedewerker € 26.500,-
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Geldenrecht.nl Zibb.nl

Reageer op het artikel "Wat is een normaal startsalaris?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: September 2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!