InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Beveiliger worden zonder diploma

Beveiliger worden zonder diploma

Beveiliger worden met of zonder diploma is zeker mogelijk als je de juiste competenties en persoonseigenschappen bezit. Er zijn echter wel een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee dient te houden als je beveiliger wil worden.

Artikelindeling

Beveiliger worden

Niet iedereen is geschikt voor het vak van beveiliger. Je hebt enkele belangrijk competenties nodig voor het uitvoeren van de verschillende uiteenlopende taken die onder jouw verantwoordelijkheid kunnen vallen.

Competenties

De eerste belangrijke competentie die je moet bezitten voor het vak van beveiliger is inlevingsvermogen. Je moet onder stress een goede inschatting kunnen maken van je omgeving en de mensen waar je mee te maken krijgt. Daarnaast moet je in staat zijn snel en effectief te communiceren met collega's en de mensen die je beveiligt. Goede sociale vaardigheden zijn daarom een vereiste. Het is daarnaast van belang dat je een zeker overwicht uitstraalt waardoor mensen je eerder gehoorzamen. Een sportief postuur kan daarbij helpen. Ten slotte is het van belang dat je verantwoordelijkheid kunt dragen en zelfstandig je taak kunt uitvoeren.

Taken

De taken van een beveiliger kunnen zeer uiteenlopend zijn. Er zijn grofweg twee stromingen binnen de werkzaamheden van de beveiliger, namelijk beveiligingstaken binnen de publieke en de private sector. Als je beveiliger wordt binnen de publieke sector ben je verantwoordelijk voor het beveiligen van publieke gebouwen, ruimten en evenementen. Binnen de publieke sector houd je toezicht op de naleving van protocollen en regelgeving. Als je beveiliger wilt worden binnen de private sector werk je voor particuliere bedrijven en personen. Veel beveiligingsdiensten worden aangeboden via detacheringsbureaus. Als je komt te werken bij een detacheringsbureau krijg je veel afwisselende taken bij veel verschillende werkgevers, terwijl je in dienst bent bij het detacheringsbureau.

Beveiliger worden zonder diploma

Het is gemakkelijk om beveiliger te worden met de juiste opleidingen, maar ook zonder deze diploma's maak je kans op een baan in de beveiliging. Zeker als je al behoorlijk wat werkervaring hebt. Als je echter geen werkervaring hebt en eveneens geen opleiding bezit is het verstandig om eerst een stage als beveiliger te gaan doen om op deze manier wel werkervaring op te doen. Je kan echter ook gaan voor een leer-werk traject. Bij een leer-werk traject kan je het beveiligersvak in de praktijk leren, terwijl je een opleiding voor beveiliger volgt. De aanvraag en sollicitatie voor een leer-werk traject is onafhankelijk van leeftijd.

Hoeveel verdient een beveiliger

Het startsalaris van een gediplomeerde beveiliger ligt rond de 1500 euro. Als je echter geen diploma hebt kan het startsalaris lager liggen, maar je zal te allen tijde het minimumloon behorende bij jouw leeftijd verdienen. Naarmate je je kwaliteiten als beveiliger bewijst ga je steeds meer verdienen. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden van een beveiliger zijn goed. Als je zonder diploma beveiliger wordt, probeer dan altijd de mogelijkheid tot het volgen van een opleiding vast te leggen. Op deze manier kan je alsnog de juiste diploma's behalen voor het vak van beveiliger. De financiële vergoeding voor een leer-werk traject ligt lager dan die van een volwaardige aanstelling als beveiliger, omdat je vaak parttime werkt en parttime een opleiding volgt die jouw werkgever ook nog voor je betaalt. Na afronding van een dergelijk werk-leer traject word je vaak gelijk een fulltime dienstverband aangeboden.
© 2014 - 2019 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.carrieretijger.nl/beroep/veiligheid/beveiliger

Reageer op het artikel "Beveiliger worden zonder diploma"

Reacties

Humberto Joao Oliveira, 22-01-2017 16:05 #2
Ik zou graag als beveiliging te werk willen gaan. Heb het eerder gedaan zonder maar zou graag me papieren ervoor willen behalen. De eigenschappen die een beveiliger moet hebben die heb ik ook. Wil wel een goed salaris heb een tweeling een vriendin samenwonen ben al 41 jaar. Wil graag werken maar dan moet er wel wat voor me zijn betreft salaris. Bij deze alvast bedankt en tot snel.

Emir, 26-09-2016 17:26 #1
Ik wil graag in de beveiliging werken. Heb een paar certificaten abm. Heb geen diploma behaald, moest om andere redenen stoppen. Ik zou graag het diploma behalen. En werken in de beveiliging.

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 06-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!