Het werk van de dienst luchtvaartpolitie

De dienst luchtvaartpolitie wordt ook wel afgekort naar DLP en is onderdeel van het Korps Landelijke Politiediensten. De luchtvaartpolitie staat vierentwintig uur per dag klaar om de politie op de grond te ondersteunen. Het is werk met een grote verantwoordelijkheid waar u dan ook niet zomaar voor in aanmerking zult komen. In dit artikel leest u meer over de dienst luchtvaartpolitie.

Politie opleiding

U kunt nooit gelijk een opleiding volgend tot helikopterpiloot. U begint echter wel met een opleiding, namelijk de opleiding tot agent. U kunt voor de opleiding in aanmerking komen als u 18 jaar of ouder bent. Daarbij zijn er selecties waarbij u verschillende testen zult moeten afleggen. De opleiding tot agent is een niveau drie opleiding en duurt twee jaar en vier maanden. Daarna zult u nog minimaal drie jaar ervaring op moeten doen alvorens u in aanmerking komt voor de luchtvaartdienst. U heeft echter wel een Havodiploma nodig en minimaal HBO werk- en denkniveau. De selectie voor helikopterpiloot bestaat onder andere uit:
  • briefselectie
  • selectiegesprek
  • (vlieg)vaardigheidstest
  • vliegmedische en fysiek onderzoek
  • veiligheidsonderzoek
  • (psychologische)test

Deze opleiding vindt ook deels in het buitenland plaats, maar uiteindelijk komt u vanuit Schiphol te werken.

Andere opleidingsmogelijkheden voor helikopterpiloot

Bij de luchtvaartdienst van de politie zijn er maar erg weinig banen. Er werken ongeveer dertig tot vijfendertig mensen. Dit maakt het erg lastig om erbij te komen, maar geef vooral niet op. U heeft wellicht ook een kans als u eerst veel ervaring op doet als helikopterpiloot en om daarna de opleiding bij de politie te volgen. Om piloot te worden kunt u daarom ook solliciteren bij de defensie. Hiervoor is echter eerst een militaire opleiding nodig. De militaire opleiding kunt u volgen aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda. De Algemene Militaire Opleiding duurt vier maanden. Daarna volgt een functie opleiding welke te volgen is in Woensdrecht. Dit is de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding en duurt zes maanden. Na deze zes maanden wordt de opleiding in Amerika vervolgt. De opleiding in Amerika duurt ook nog twee tot drie jaar. Om op de opleiding te komen heeft u minimaal een Mbo-niveau vier diploma nodig. U kunt aan de opleiding beginnen op uw zestiende, maar de maximale leeftijd om met de opleiding te beginnen is drieëntwintig jaar en elf maanden. Zowel vrouwen als mannen kunnen in aanmerking komen voor de opleiding. Er zijn uiteraard wel allerlei toelatingstesten en uw lengte moet liggen tussen de een meter drieënzestig en een meter drieënnegentig.

Er zijn ook opleiding enkel om helikopterpiloot te worden. U bent dan wel veel eerder klaar om helikopterpiloot te worden, maar de opleiding kost meestal rond de vijfentwintigduizend euro.

Wat doet de luchtvaartdienst?

Vanuit de helikopter heeft men veel beter zicht op situaties dan vanaf de grond. De luchtvaartpolitie maakt dan ook video- en fotobeelden voor de politie op de grond en onderhouden contact bij bijvoorbeeld grote evenementen. De luchtvaartpolitie wordt dan ook vaak ingezet met:
  • grote evenementen
  • demonstraties
  • het zoeken naar vermiste personen
  • overvallen

De luchtvaartpolitie heeft de bevoegdheid om net als andere agenten bekeuringen uit te delen en mensen staande te houden. Zo controleren hun ook luchtverkeer en de bestuurders. Daarbij kan de luchtvaartpolitie strafrechtelijk onderzoek uitvoeren naar luchtongevallen en incidenten.

Iemand opsporen

Als 112 wordt gebeld komt de melding tegenwoordig gelijk binnen bij de luchtvaartdienst. Zo kunnen de piloten zo nodig zorgen dat ze gereed zijn of als ze al vliegen direct op de plek af gaan. Als er bijvoorbeeld inbrekers op de vlucht zijn en ze rennen een veld in dan moeten de agenten op de grond zorgen dat alle toegangswegen zijn afgesloten. Als het ware dient op elke hoek een agent te staan zodat de zoekruimte voor de helikopter ook beperkt blijft. Als de daders kunnen ontsnappen is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Onder de helikopter hangt een grijze bol met daarin de camera's die helpen bij het speurwerk. Uiteraard kan de dader de helikopter aan horen komen. Dit werkt meestal eerder in het voordeel dan dat het een nadeel is. Sommige daders geven zichzelf namelijk al over als ze de helikopter aan horen komen. Al vanaf verre afstand kan de politie in de helikopter een goed beeld krijgen van de omgeving. De camerabeelden zijn namelijk direct zichtbaar via schermen en de camera's zijn bestuurbaar. De helikopter heeft drie camera's:
  • een infraroodcamera - hiermee ziet u temperatuursverschillen
  • een restlichtcamera - werkt als een nachtkijker
  • een gewone kleurcamera

In de nacht heeft de gewone kleurcamera geen enkele zin. De infraroodcamera komt hier heel vaak goed van pas. Hoewel men door de camera's ook de andere agenten ziet en dieren ziet zijn deze vaak goed te onderscheiden. Een crimineel zal er niet zo bij staan als een agent en daarbij is het outfit van de politie goed herkenbaar. Als een crimineel zich heel klein maakt kan hij/zij op een dier lijken echter zal de luchtvaartpolitie wel doorgeven dat er iets zichtbaar is. Zodra de luchtvaartpolitie iets verdachts ziet worden de agenten op de grond erop af gestuurd.

Wist u dat?

  • Elke piloot heeft zijn eigen op maat gemaakte overall.
  • De luchtvaartpolitie buitenom vliegen ook organisaties en bedrijven adviseert over de luchtvaartwetten en vliegtechnische kennis.
  • Een helikopterpiloot zesendertig tot negenendertig uur per week werkt, maar de luchtvaartdienst wel vierentwintig uur per dag beschikbaar is.
  • De luchtvaartdienst zes licht en twee zwaardere helikopters heeft.
  • De zwaardere helikopter een snelheid kan halen van 310 kilometer per uur.
  • Op de helikopters cable cutters zitten. Deze zorgen dat kabels waar de helikopter tegenaan vliegt worden doorgeknipt. Het werkt prima want in 2007 vloog er een helikopter tegen een hoogspanningskabel en vervolgens zaten er vijftigduizend mensen zonder stroom doordat de kabel door was geknipt.
  • De luchtvaartdienst wordt ongeveer tweehonderd tot vierhonderd keer per jaar ingezet.
© 2013 - 2020 Bembi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De bereden politie: de selectie voor de mensDe bereden politie: de selectie voor de mensHeel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarde…
Werken bij de politieVelen dromen van een baan bij de politie. Het is erg afwisselend werk, maar het kan soms ook erg heftig zijn. Hoe kun je…
Luchtvaartscholen België: piloot wordenLuchtvaartscholen België: piloot wordenWerken in de luchtvaart? Piloot worden? Verschillende opleidingen in de luchtvaart, van lijnpiloot, privaatpiloot, beroe…
De opleiding tot verkeersvliegerDe opleiding tot verkeersvliegerVeel jongens en meisjes dromen ervan om piloot te worden. Om piloot te worden moet je een opleiding verkeersvlieger volg…

Arbeidsovereenkomst  nul uren contractArbeidsovereenkomst nul uren contractWerkgevers geven nauwelijks nog vaste contracten aan hun werknemers. Ze kiezen voor optimale flexibiliteit zodat ze in k…
Dertien vragen sollicitatiegesprek plus antwoordenDertien vragen sollicitatiegesprek plus antwoordenBij een sollicitatie is een goede voorbereiding zeer belangrijk. Zeker in 2019 en 2020. Daarom hier dertien vragen op ee…
Bronnen en referenties
  • www.politie.nl
  • www.defensie.nl

Reageer op het artikel "Het werk van de dienst luchtvaartpolitie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 13-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!