InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Geen vast contract? Lastig om hypotheek te krijgen

Geen vast contract? Lastig om hypotheek te krijgen

Geen vast contract? Lastig om hypotheek te krijgen Banken vragen zekerheden bij het verstrekken van hypotheken. Een van de zekerheden is een vast contract. Een probleem is echter dat er steeds minder vaste contracten worden aangeboden door werkgevers. De banken moeten erop kunnen vertrouwen dat ze het uitgeleende bedrag terugkrijgen. Om die zekerheden te krijgen worden er eisen gesteld gericht op de persoon die de hypotheek aan gaat, het inkomen en het onderpand. In de periode van 2008 tot en met 2012 is de huizenmarkt in een diepe dip terecht gekomen. Dit is voor een groot deel veroorzaakt doordat er een gebrek is aan vertrouwen in de huizenmarkt, maar vooral doordat starters op de huizenmarkt steeds moeilijker een hypotheek kunnen krijgen. Eén van de eisen is dat de klant een vast contract heeft met de werkgever, of de werkgever moet een keiharde toezegging doen.

Flexwerken is de toekomst

In het jaar 2011 hebben slechts tweeduizend werknemers een vast contract gekregen van hun werkgever. Dit is maar liefst een daling van 97 procent ten opzichte van het jaar 2010. Werkgevers worden steeds voorzichtiger met het verstrekken van vaste contracten. Waarschijnlijk wordt het ontslagrecht in de toekomst ook gewijzigd waardoor mensen met een vast contract eenvoudiger en goedkoper ontslagen kunnen worden. De hypotheekverstrekkingen zal in de toekomst niet meer gebaseerd moeten worden op het hebben van een vast contract.

Waarom geen hypotheek met een tijdelijk contract

Werknemers met een tijdelijk contract hebben minder zekerheden in vergelijking met werknemers met een vast contract. Een werknemer met een tijdelijk contract moet nog maar afwachten of het contract verlengd gaat worden na afloop van de contractduur. Banken durven het vaak niet aan om werknemers met een tijdelijk contract een hypotheek te verstrekken. De werknemer is namelijk maar voor de contractsduur zeker van het inkomen waar de hypotheek op gebaseerd is.

Rekening houden met positie op de arbeidsmarkt

In het verleden zijn er te hoge hypotheken verstrekt door banken. Per augustus 2010 zijn de criteria om een hypotheek te krijgen aangescherpt. Het is niet meer mogelijk om rekening te houden met ontwikkeling van het inkomen in de toekomst. De te verstrekken hypotheek moet passen bij het inkomen op het moment van het verstrekken. Er wordt ook niet gelet op de kansen van de potentiële huizenkoper op de arbeidsmarkt. Doordat er geen vast contract aanwezig is, zijn de banken terughoudend met het verstrekken van een hypotheek.

Een hypotheek krijgen met een tijdelijk contract is mogelijk

Bij een tijdelijk contract was het in het verleden voldoende dat de werkgever een intentieverklaring ondertekende waaruit bleek dat de intentie bestond om het tijdelijk contract om te zetten naar een vast contract. Na afloop van de contractperiode werd het contract eventueel niet verlengd, maar de hypotheek was al verstrekt, dus geen probleem. Sinds de normen zijn aangescherpt is het niet meer zo eenvoudig om een hypotheek te krijgen voor werknemers met een tijdelijk contract. Een intentieverklaring werkt nog steeds, maar de werkgever moet hierin wel een keiharde toezegging doen. Daar zullen de meeste werkgevers niet toe bereid zijn.

Een andere optie is om een spaarkapitaal op te bouwen om zelf een deel van de aankoop te betalen uit eigen middelen. Daarnaast kan nog gekeken worden naar de mogelijkheid dat de ouders borg gaan staan voor de hypotheeklening.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek zonder vast contractHypotheek zonder vast contractEen hypotheek afsluiten zonder vast contract is zeker niet onmogelijk, zoals veel mensen denken. Een hypotheek afsluiten…
Huis kopen zonder vast contractHuis kopen zonder vast contractEen huis kopen zonder vast contract, 'dat is helemaal niet mogelijk' denken velen, want 'je krijgt geen hypotheek zonder…
Flexcontract en toch een hypotheekFlexcontract en toch een hypotheekOndanks de flexibilisering van de arbeidsmarkt, blijven banken vragen om een vast contract bij het aanvragen van een hyp…
Hypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenHypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenAls je gaat berekenen hoeveel hypotheek je kan krijgen, moet je rekening houden met onder andere inkomen, gezinsuitbreid…
Bronnen en referenties
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/07/aantal-vaste-contracten-nieuw-personeel-met-97-procent-gedaald/

Reageer op het artikel "Geen vast contract? Lastig om hypotheek te krijgen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-09-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!