InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfspand financieren: Kopen of toch liever huren?

Bedrijfspand financieren: Kopen of toch liever huren?

Wanneer je een bedrijfspand nodig hebt voor het opzetten of voortzetten van je onderneming, kom je automatisch voor de beslissing te staan of je kiest voor kopen of toch voor huren. Kopen en huren hebben ook bij een zakelijk pand hun eigen voordelen en nadelen, die je zorgvuldig tegen elkaar moet afwegen. Dit artikel geeft inzicht in wat er komt kijken bij de aankoop of huur van een zakelijk pand, zodat je kunt bepalen welke strategie het beste past bij jou en jouw bedrijf.

Wanneer kies je voor kopen van een bedrijfspand?

Het kopen van een zakelijk pand is een vorm van beleggen. Wanneer het pand in waarde stijgt, werk je aan opbouw van vermogen. Een zakelijk pand kopen is investeren. Net zoals bij het kopen van een eigen huis dus, waar de situatie niet zo heel veel anders is. Ook hier heb je aan het einde van de looptijd een bedrijfspand dat ook echt jouw eigendom is.

Dikwijls is kopen van een bedrijfspand bovendien voordeliger dan huren. Vaak zijn de maandlasten van een zakelijke hypotheek, net als bij een particuliere hypotheek, lager dan wat je zakelijk gezien op maandbasis aan huur zou kwijt zijn.

Een derde voordeel is dat je kunt afschrijven op een zakelijk pand. Dat kan wel maar tot maximaal de helft van de WOZ-waarde van het pand in kwestie.

Wanneer kies je voor huren van een zakelijk pand?

Wanneer je niet de middelen of de zakelijke lening hebt om meteen te kunnen kopen, kan het zijn dat je op de korte termijn hoe dan ook gebonden bent aan het huren van een bedrijfspand. Je hebt hiermee geen rekening te houden met de kosten van onderhoud.

Wanneer je later wilt gaan uitbreiden en je dus maar kort vanuit een specifiek zakelijk pand wilt gaan opereren, is huren interessanter dan kopen. Ook kan huren interessant zijn wanneer de prijzen voor onroerend goed hoog liggen. Wanneer je weinig investeringskosten wilt maken, kun je zelfs kiezen voor een volledig ingericht (turn-key) kantoor.

Wanneer je langere tijd gebruik denkt te gaan maken van een pand, is over het algemeen kopen altijd interessanter dan huren. Omdat je een investering doet in de toekomst. Wanneer je bedrijfsfinanciering het toestaat, is een zakelijke hypotheek dan ook het overwegen waard.

Kopen van een zakelijk pand of een pand voor privé doeleinden?

Voor de volledigheid is het ook goed om te vernoemen dat privé een pand kopen ook een optie is. Je kunt het dan verhuren aan je eigen bedrijf en met die huur je aflossing financieren.

De kredietruimte die je krijgt als privé persoon en als zakelijk ondernemer kunnen namelijk behoorlijk van elkaar verschillen en de hier beschreven mogelijkheid is dan ook niet voor iedereen weggelegd.

Ook kun je het omgekeerde doen van het hierboven beschreven scenario en een groter zakelijk pand kopen dan eigenlijk voor je bedrijfsvoering op dit moment noodzakelijk is. Je kunt dan vervolgens vierkante meters verhuren aan andere bedrijven, zodat je additionele inkomsten verwerft uit verhuur.

Bedrijfspand financieren: Kies je voor kopen of toch liever voor huren?

Het is raadzaam om goed na te denken voordat je een definitieve keuze maakt voor huren of kopen. Denk eerst goed naar over wat voor soort pand je nodig hebt en waar het gelegen moet zijn. Overweeg vervolgens of je in de nabije toekomst groeiplannen hebt of niet.

Wanneer je meer gevoel hebt bij jouw specifieke behoeften kun je gericht op zoek gaan naar mogelijkheden om te kopen of te huren. Hoeveel kredietruimte krijg je zakelijk? Heb je aanvullende privé mogelijkheden om een pand te financieren? Wil je je investeringskosten liever laag houden of juist niet?

Wanneer je nadenkt over een zakelijke hypotheek oriënteer je dan goed bij verschillende aanbieders op rente, voorwaarden en aflossingsvormen voordat je een definitieve keuze maakt voor één van de hier genoemde scenario’s. Kopen of huren van een bedrijfspand is een strategische beslissing voor de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zakelijke hypotheek: Bedrijfshypotheek voor zakelijk pandEen bedrijfspand kopen is een slimme belegging en bovendien vaak goedkoper dan het langere tijd huren van een zakelijk p…
Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btwWaarom bedrijfspand huren en verhuren met btwDe zakelijke verhuur van een bedrijfspand en bedrijfsruimte is, als u niets afspreekt, vaak in 2015 en 2016 vrijgesteld…
Nieuwe auto leasen, huren of kopenNieuwe auto leasen, huren of kopenDiegene die over een eigen auto wil beschikken kan dit op verschillende manieren mogelijk maken namelijk door middel van…
Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsBeleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsInvesteren in een winkelpand kan op lange termijn een aantrekkelijk rendement opleveren. Cruciaal bij een belegging in e…
Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Een lease auto als auto van de zaak is inmiddels bijna ouderwets. Ook als particulier kun je tegenwoordig goedkoop een a…

Reageer op het artikel "Bedrijfspand financieren: Kopen of toch liever huren?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Eigen bedrijf beginnen
Schrijf mee!