Bedrijfsfeesten en Relatiegeschenken
Bedrijfsfeesten en relatiegeschenken zijn twee voorbeelden waarmee een bedrijf probeert om goed voor de dag te komen. Wat je onder bedrijfsfeest moet verstaan is niet scherp omlijnd. Bedrijfsfeesten kunnen worden gegeven omdat het bedrijf 25 jaar bestaat, maar ook bedrijfsuitjes, personeelsfeestjes, groepsuitjes, workshops of clinics, teambuilding, jubileumfeest van een personeelslid en feestjes voor zakelijke relaties kun je onder de noemer bedrijfsfeest laten vallen.
Bedrijfsfeesten
Bedrijfsfeesten kunnen om verschillende redenen gegeven worden. Meestal wil een bedrijf zich extern, dus naar buiten toe, goed presenteren. Dus naar zakelijke relaties, klanten e.d. Maar ook intern is er bij de meeste bedrijven de behoefte om zich goed te presenteren en het personeel om de zo veel tijd eens te “verwennen” middels een bepaald soort feest. Hiermee laat een bedrijf zien dat het de inzet van haar personeel wel degelijk waardeert en wordt “goodwill” gekweekt bij de werknemers. Hoeveel tijd en geld hierin gestoken wordt, verschilt van bedrijf tot bedrijf. Uiteraard heeft een groot bedrijf een groter budget hiervoor dan een kleine onderneming. Feit blijft wel dat bijna elke organisatie toch op de één of andere manier regelmatig voor de dag komt met bijvoorbeeld personeelsfeestjes, feestjes voor zakelijke relaties, enzovoort.
Voor het onderhouden en verstevigen van de zakelijke relaties is er nog een ander middel en dat is het geven van zogenaamde relatiegeschenken.
Teambuilding
Teambuilding is vaak het sleutelwoord voor vele bedrijfsfeestjes. Het woord “Teambuilding” wordt in het Nederlands in veel vormen gebruikt. Een serieuze training, of door samen plezier te maken dichter bij elkaar komen. Hoe smeed je een groep individuen tot een hecht team? Een Outdoor-Adventure of een dag op de hei is goed voor de sfeer en de onderlinge verhoudingen, maar het is niet genoeg om mensen zover te krijgen dat ze gelijkgericht werken aan gezamenlijke prestaties. Want Teambuilding is meer; het is ook een bepaalde manier van werken. Alleen door er dagelijks bewust mee bezig te zijn, breng je een team tot topprestaties.
Lustrum
Een lustrum is een feest dat na elke periode van vijf jaar wordt gehouden, gerekend vanaf het ontstaan van de organisatie. Sommige bedrijven bestaan al tientallen jaren, maar er zijn er ook die zelfs honderden jaren bestaan. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Shell of Philips. Vaak viert zo'n bedrijf haar hoge leeftijd met een zogenaamd jubileumboek. Een unieke jubileumuitgave waarin verleden, heden en toekomst van een onderneming de revue passeren. Een toepasselijk kado voor alle zakelijke relaties.
Jubileum
Een jubileum is de feestelijke herdenking van een gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een indiensttreding bij een bedrijf. Het woord jubileum is afkomstig van het Latijnse “jubilaeus”, wat letterlijk “jubeljaar” betekent. Bij de meeste bedrijven wordt aan iemand die 25 jaar in dienst is een feest aangeboden, waar de loftuitingen niet van de lucht zijn. Op zo’n feest – meestal gepaard gaande met een warm of koud buffet – wordt de jubilaris uitvoerig in het zonnetje gezet en ontvangt hij of zij een kostbaar kado als blijk van waardering. Een tweede ambtsjubileum wordt gevierd als men 40 jaar in dienst is. Tegenwoordig komen deze feesten steeds minder voor, terwijl het vroeger heel gewoon was dat men op jeugdige leeftijd bij een bedrijf in dienst trad en jaren voor dezelfde baas werkte.
Themafeesten
Of het nu om bedrijfsuitjes, groepsuitjes of teambuilding gaat, vaak wordt hierbij uitgegaan van een bepaald thema. Deze zogenaamde themafeesten zijn in feite feesten in een bijzonder jasje. Bijvoorbeeld culinair koken, wijnproeven, Zuid Amerikaanse dansen, glasblazen, spooktochten, paintball, enzovoorts. Dit soort bedrijfsfeesten waarbij vaak workshops of clinics gebruikt worden, zijn heel erg in.
Kerstborrel en Nieuwjaarsborrel
Denk je aan bedrijfsfeestjes op kleinere schaal, dan kom je al gauw uit op de Kerstborrel en de Nieuwjaarsborrel. Dit zijn eigenlijk niet echt feestjes maar meer gelegenheden die vaak na werktijd plaats vinden en die het personeel in de gelegenheid stelt om elkaar onderling het beste te wensen in een min of meer onofficiële sfeer. Een hapje en een drankje en een toespraak van de directeur zijn meestal voldoende. In de toespraak worden natuurlijk de behaalde successen genoemd en worden de werknemers namens de directie hiervoor bedankt.
Behalve voor het personeel organiseren sommige bedrijven ook speciaal een Nieuwjaarsborrel voor hun zakelijke relaties met vaak een warm of koud buffet. Deze borrels zijn minder intiem van sfeer en meer geschikt om te netwerken.
Feesten voor Zakelijke Relaties
Feesten voor Zakelijke Relaties vormen een speciale groep onder de bedrijfsfeesten en hebben als doel om de band met de bestaande zakenrelaties te verstevigen. Door grote bedrijven wordt vaak flink uitgepakt om de zakelijke relaties op grootse wijze in de watten te leggen. Voor multinationals geldt hierbij vaak “The sky is the limit” en wordt werkelijk alles uit de kast gehaald om zakelijke relaties een onvergetelijke dag (of dagen) te bezorgen. Een arrangement waarmee je jouw relaties verrast en waar nog tijden over nagepraat wordt. De gasten worden vaak uitgenodigd op de meest luxe locaties; denk hierbij bijvoorbeeld aan een schitterende landgoed, kasteel of chique vijf sterren hotel. Niet ongebruikelijk is het als de relaties opgehaald worden per Rolls-Royce, Limousine of helikopter. Als evenement kan gedacht worden aan een ballonvaart of zeiltocht op een luxe zeiljacht. De avond wordt ingeleid door een culinair 5-gangen diner en afgesloten met een spetterende show. Ook een heel weekend skiën in een mondain ski-oord met al je zakenrelaties is iets wat inmiddels steeds vaker voorkomt.
Feestelijke opening
De opening van een nieuw bedrijfspand of de presentatie van een nieuw product is voor veel bedrijven tevens aanleiding tot het geven van een feest. De gasten zijn dan een mix van werknemers, zakelijke relaties en genodigden. Denk bij het woord genodigden bijvoorbeeld aan een burgemeester, een wethouder of een staatssecretaris. Dit soort gelegenheden leent zich bij uitstek voor het opdoen van nieuwe contacten. Alles moet tot in de details geregeld worden, want het nieuwe product moet met gepaste trots gepresenteerd worden, waarbij alles vlekkeloos moet verlopen. Wat steeds vaker voorkomt, is dat na afloop een DVD wordt uitgedeeld aan de aanwezigen met de complete registratie van deze happening.
Relatiegeschenken
Relatiegeschenken zijn geschenken die je geeft aan zakelijke relaties of businesspartners. Verras je klanten en relaties met unieke relatiegeschenken. Er is heel veel keuze in relatiegeschenken, premiums, gadgets en give-aways. Al of niet bedrukt met bedrijfslogo of ingegraveerd. Van relatief goedkoop tot zeer dure kunstobjecten. Een relatiegeschenk is beslist niet achterhaald en de keuze aan mogelijkheden zijn tegenwoordig haast onbegrensd.
Relatiegeschenken zijn in de zakenwereld onmisbaar
Bij het verstevigen van bestaande zakelijke relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen. Je kent namelijk je relatie al en je kunt daardoor een specifiek relatiegeschenk kiezen dat bij uitstek díe relatie versterkt. Een goed gekozen en uitgewerkt relatiegeschenk kan een heel grote positieve impact hebben op je relatie met de ontvanger.
Als Nederlands bedrijf is het zeker de overweging waard om aan buitenlandse zakelijke relaties een geschenk te geven wat verband houdt met Nederland. Vaak vallen dergelijke kado’s goed in de smaak. En dan wordt niet gedacht aan klompen of molentjes, maar bijvoorbeeld een mooie replica van een Hollandse meester als je weet dat je relatie een kunstliefhebber is.
Relatiegeschenken & Staatshoofden
Niet alleen in de zakenwereld worden over en weer geschenken overhandigd, ook staatshoofden kennen dit fenomeen. Bij staatsbezoeken is het volkomen normaal dat het bezoekende staatshoofd een geschenk meeneemt voor zijn gastheer. En deze geschenken worden met de grootst mogelijke zorg uitgekozen om de goede sfeer van het staatsbezoek nog meer te verhogen. Het geven van dit soort "relatiegeschenken" is al zo oud als de weg naar Rome. Zo gaf Gorbatsjov een Fedoskino doosje kado aan president Reagan. Fedoskino’s zijn kostbare, handbeschilderde papier-maché lakdoosjes met unieke afbeeldingen van de Russische sprookjes, iconen, portretten of landschappen in tempera, olieverf en parelmoer. En schonk koningin Beatrix bij haar staatsbezoek aan Estland in mei 2008 een paar Delftsblauwe tulpenvazen met gele tulpen aan president Toomas Hendrik Ilves.
De vergelijking gaat niet helemaal op, maar je zou staatshoofden kunnen vergelijken met zakelijke relaties of businesspartners. Zij hebben geen bedrijf te runnen, maar een heel land. En ook voor hen geldt dat het geven van geschenken bij staatsbezoeken is bedoeld om “goodwill” te kweken bij hun collega staatshoofd. Voor staatshoofden zijn goede betrekkingen tussen twee landen van groot belang, net als in de zakenwereld goede relaties tussen zakenlieden van belang zijn.
© 2009 - 2024 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
- Mijn eigen website www.giftpoint.nl