mijn kijk opAchtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductief
Achtergrondmuziek wordt in veel winkels ongevraagd over je heen gegooid. Blijkbaar denkt de winkelier dat je meer koopt met achtergrondherrie. In de op jongeren gerichte kledingbranche is dit ongetwijfeld waar. Maar wie zit er op storende muziek te wachten, als je in de Gamma of Praxis al je aandacht nodig hebt om dat lastige ophangsysteem uit te zoeken. En ook bij praatprogramma's op de TV worden we steeds vaker gehinderd door zinloze achtergrondmuziek. Uitsluitend omdat de programmamaker daar op kickt, want naar de mening van de kijker wordt niet gevraagd.
Achtergrondmuziek tijdens gesproken woord op TV
Programmamakers van de televisie en de radio, snappen niet dat hinderlijke achtergrondherrie tijdens het gesproken woord storend is. Vooral voor ouderen en mensen met gehoorproblemen, waardoor die de inhoud vaak amper kunnen volgen. Een ruime meerderheid van het publiek stoort zich aan jingles en muziekjes tijdens het gesproken woord. Bij programma's als "De wereld draait door" en "Wie is de mol" is de verstaanbaarheid vaak een problemen waardoor velen afhaken. Maar niet alleen mensen met een gehoorprobleem storen zich aan die zinloze mengeling van tekst en geluid die nergens toe dient, behalve misschien voor het ego van de programmamakers.
Geluidsterreur in Praxis en Gamma
Techniek verkopen met zinloze geluidsoverlast, een domme combinatie. Niemand die kan uitleggen wat het nuttige effect is van dat afleidende geluidsbehang. Juist in een winkel met veel technische, vaak ingewikkelde aankopen, waar je als koper alle aandacht nodig hebt voor het vergelijken, goed uitzoeken en nameten, is geluidsoverlast het allerlaatste waar je behoefte aanhebt. Niet erg handig van Gamma en Praxis. Dat doen ze bij de veel klantvriendelijker Multimate beter.
Of doen die Gamma en Praxis dat omdat het (doordeweeks) vaak erg rustig is met klanten, zodat ze met geluid camoufleren dat je de enige klant bent in zo'n grote winkel wat ongemakkelijk aanvoelt voor de koper. In dat geval is het wel te begrijpen dat de bedrijfsleiding tijdens de stille uren op laag volume een rustig achtergronddeuntje laat horen. Maar zet de herrie uit zodra er wat meer publiek in je winkel rond kijkt.
Supermarkt
Boodschappen, zoals aardappelen en brood heb je dagelijks nodig. De aanschaf daarvan wordt echt niet bepaald of we nu wel of niet Madonna of nog erger op de achtergrond horen.
Zaken voor jongeren
Als het gaat om op jongeren gerichte (kleding) zaken, zal het ongetwijfeld zo zijn, dat muziek een stimulerende factor op het koopgedrag kan zijn. Realiseer je als ondernemer echter goed dat de wat oudere klant liever een winkel uitzoekt, zonder herrie. Maar dat het is uiteraard een afweging van de winkelier op welk paard hij wedt.
Ouderen
Onderzoek heeft aangetoond dat achtergrond muziek in winkels vaak een averechts effect op het winkelend publiek heeft. De meestal op jongeren gerichte muziekkeuze is veel ouderen een doorn in het oog (oor), temeer daar het volume regelmatig ergerniswekkend is voor iedereen boven de 40 jaar.
Personeel
De uitwerking van de muziek op het personeel gaat vaak twee kanten op. Natuurlijk is het leuk om je eigen muziek te horen ter afleiding als er toch geen klanten in de winkel zijn. Maar je zult toch moeten snappen dat de muziek in de eerste plaats is bedoeld voor de kopers en onmiddellijk getemperd moet worden indien zich bezoekers melden. Anderzijds is het zo dat je als personeel op een gegeven moment de muziek niet meer hoort, wat echter niet wegneemt dat het geluid evengoed je hersens bereikt, waar het toch de nodige energie kost, die niet besteed kan worden aan het eigenlijke werk dat je moet doen.