Customer Relationship Management (CRM) uitgelegd

Customer Relationship Management (CRM) is gelijk aan relatiemarketing of verkoopbeheersysteem. Het is een systeem waarmee een bedrijf communiceert met zijn klanten. Zo is er een volledige monitoring van inkomende telefoons en mails, klachtenbehandeling (customer services) maar met het systeem kunnen er ook gerichte enquêtes en credo-onderzoeken uitgevoerd worden. CRM kan ook gebruikt worden voor eigen doeleinden zoals het opleiden van personeel via specifieke CRM software.

Doelstellingen van Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management (CRM) is:
  • een verzameling van alle klantengegevens in een databank met behulp van CRM software.
  • een nauwe interactie van de werknemers uit verschillende departementen.
  • een combinatie van regels, processen en strategieën binnenin het bedrijf, die het mogelijk maken op een optimale wijze te communiceren met de klant en waarbij de gegevens van klanten makkelijk en snel opgehaald kunnen worden.
  • een middel om belangrijke klanten nauwlettend te kunnen opvolgen.
  • het gebruik van technologieën om nieuwe winstgevende klanten aan te werven terwijl er een nauwer contact ontstaat met bestaande klanten.

Technische aspecten van Customer Relationship Management (CRM):
  • Front office activiteiten: directe interactie met klanten, bijvoorbeeld door face to face meetings, telefoongesprekken, e-mail, online diensten om sneller aan de verwachtingen van de klant te voldoen.
  • Back office activiteiten: operaties die invloed hebben op de activiteiten van de front office, bijvoorbeeld de facturering, de onderhoudplanning, de marketing, de reclame, de financiering, enz.
  • Zakelijke activiteiten: interactie met andere bedrijven en partners, zoals leveranciers, fabrikanten en de detailhandel, de distributeurs, de industriële netwerken (lobbying groepen, beroepsverenigingen). De zakelijke activiteit ondersteunt de front en back office activiteiten.
  • Analyzes: de CRM-data worden geanalyseerd voor het opstellen van gerichte marketing campagnes, zakelijke strategieën en winstverdelingen (marketshare, revenues, prognoses enz.).

Types van Customer Relationship Management (CRM)

Er bestaan drie belangrijke benaderingen van CRM die respectievelijke een verschillende CRM software nodig hebben. Dit is in het algemeen de klantenservice, het campagnebeheer en de Sales Force Automation (SFA). Deze vormen de kern van het CRM-systeem.

CRM-providers integreren functies zoals communicatie, verkoop, klantservice, automatisering en marketing in één opensource CRM-pakket en helpen u de winst van uw organisatie te vergroten door de klantwaarde te verbeteren en de operationele kosten te verlagen.

De mogelijkeden van Customer Relationship Management (CRM)

  • Het ontwerpen en uitvoeren van gerichte marketingcampagnes.
  • Het ontwerpen en uitvoeren van campagnes, bijvoorbeeld klantenwerving, cross-selling, up-selling, addon-selling.
  • Het analyseren (analytical CRM) van klantgedrag om besluiten te kunnen trekken met betrekking tot producten en diensten (bv. prijzen, productontwikkeling).
  • Management informatiesysteem (bijvoorbeeld financiële prognoses en winstgevendheid van klanten analyse).
  • Doelgroepen selecteren uit het klantenbestand op basis van bepaalde criteria.
  • Verzenden van campagnegerelateerde materiaal (bijvoorbeeld over speciale aanbiedingen) naar geselecteerde ontvangers via diverse kanalen (bv. e-mail, telefoon, SMS, post).
  • Tracking, opslaan en analyseren van de campagne statistieken, waaronder het bijhouden van de reacties en het analyseren van trends.
  • enz.

De combinatie van alle gegevens en interacties leveren een waardevolle kijk op de organisatie en haar klantenrelaties. Er zijn verschillende CRM-softwarepakketten beschikbaar afhankelijk van het type CRM dat men wil benaderen. Echter, CRM is niet alleen een technologie. Het omvat een specifiek beleid tussen de verschillende aspecten van CRM om de relaties tussen de werknemers en de relaties tussen de organisatie en de klant te verbeteren en te stimuleren met het oog op een hogere winstmarge.

CRM-strategieën kunnen variëren in grootte, complexiteit en reikwijdte. Sommige bedrijven overwegen een CRM-strategie alleen te richten op het beheer van een team van verkopers. Maar andere CRM-strategieën dekking een interactie met de klant over de gehele organisatie. Veel commerciële CRM-pakketen bieden functies die dienen om de verkoop, de marketing, het eventmanagement, de projectmanagement, de financiën en de industrie te optimaliseren.

Het falen van Customer Relationship Management (CRM)

Vele CRM projecten falen door het gebrek aan juiste (klanten)gegevens en door een gebrek aan datacleaning. Mits alle processen aan elkaar gelinkt zijn, is het verwijderen of aanpassen van data niet evident. Men dient hiervoor een interface te gebruiken om data in alle afdelingen (financiën, marketing, logistiek, enz.) te corrigeren.

Een kostenbaten analyse en een technische evaluatie zijn noodzakelijk, om tot een consensus te komen omtrent de implementatie van de nodige softwarepakken. Dit is afhankelijk van grootte en de noden van het bedrijf.

De prijsbepaling van CRM

De kostprijs van CRM is afhankelijk van een aantal factoren: de omvang van uw bedrijf, de gekozen CRM-oplossing, de complexiteit van uw bedrijf, het implementatie traject en implementatie team.

De omvang van uw bedrijf

De omvang van uw bedrijf, wordt beïnvloed door het aantal werknemers, het aantal verschillende gebruikersgroepen, het aantal processen,....

De complexiteit van uw bedrijf

De complexiteit is afhankelijk van de keuze nationaal of internationaal, door de gekozen branche, door het aantal sites die de centrale databank dienen te gebruiken enz..

De CRM-oplossing

Hier is het belangrijk welke modules en hoeveel modules u wil gebruiken (klantenbestand, facturatiebeheer, enz.).

Het implementatie traject en implementatie team

De vraag is welke doelstellingen (management visie) men voor ogen heeft en hoeveel mensen je hiervoor nodig hebt. Maar ook welke tools je hiervoor wil gebruiken en hoe de opleiding van het team wordt georganiseerd enz..

Belangrijke CRM-software vendors

De meest gekende CRM-vendors zijn: Oracle, SAP, Salesforce, Amdocs en Microsoft. Er zijn verschillende providers die je CRM-softwarepakketen aanbieden. Je kan eveneens opteren om de CRM op een eigen server te plaatsen of om deze te laten hosten door de provider. Op het internet zijn er een aantal providers die je CRM-software gratis laten uittesten. Je kan Centric CRM downloaden en installeren op je pc. Je kan maximaal 5 gebruikers invoeren.
© 2009 - 2024 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is een CRM-systeem en waarvoor is het te gebruiken?Wat is een CRM-systeem en waarvoor is het te gebruiken?De klant is misschien wel het belangrijkste onderdeel van jouw business. Zonder klanten worden er geen producten of dien…
Enterprise Resource Planning (ERP): wat houdt het in?Enterprise Resource Planning (ERP): wat houdt het in?Binnen bedrijven wordt vaak gesproken over Enterprise Resource Planning(ERP) software, maar ook op televisie worden gere…
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Marketing is meer dan commercieHet fundament waarop marketing gebouwd is, is kennis die je als beginnend marketeer of student marketing moet kennen om…

Een eigen bedrijf promotenEen bedrijf opstarten klinkt makkelijk. Toch duurt het meestal een tijd voordat het bedrijf goed loopt in verband met da…
Opletten voor het statuut van schijnzelfstandigeDe laatste jaren beslissen steeds meer bedrijfsleiders om personeel aan te werven onder het statuut van zelfstandige, in…
Raphaella (256 artikelen)
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.