InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Oilily - vijftig jaar Oilily

Oilily - vijftig jaar Oilily

Oilily - vijftig jaar Oilily Oilily, het bekende kledingmerk met de kleurige jurkjes en de fantastische kleuren en motieven, leek in 2009 ten dode te zijn opgeschreven, maar Oilily draait als nooit tevoren. Het kledingmerk heeft een omweg gemaakt en is nu terug bij de oprichters. Oilily hangt weer in de etalages. In 2013 bestond Oilily 50 jaar.

Oilily

Oilily is terug van even weggeweest. In 2009 ging het goed mis; het bedrijf ging failliet. Sinds die tijd maakt Oilily de gang naar boven. Het Nederlandse merk had in de glorietijd 625 medewerkers in dienst, waarvan er 175 in Nederland werkten. De organisatie is sinds 2009 danig veranderd, maar de ontwerpen zijn helemaal Oilily.

Tweedehands

De kleren van Oilily zijn van uitstekende kwaliteit. De kleuren en de pasvorm blijven mooi, zodat het lang gedragen kan worden. Ook na veel wassen blijft Oilily mooi. Als de kinderen eruit zijn gegroeid zijn de kleren vaak nog zo mooi, dat een tweede leven in het tweedehands circuit in het verschiet ligt. Er zijn Oliliy-tweedehands winkels en er vindt op rubriekadvertentie websites zoals Marktplaats en Koopplein een levendige handel in het merk plaats.

Bron: Sonia Belviso / FlickrBron: Sonia Belviso / Flickr

Namaak

Het merk is zo populair, dat het door andere wordt nagemaakt. Oilily moet regelmatig procederen om haar merk en collectie te beschermen tegen ondernemers die een graantje willen meepikken op de kledingmarkt.

Olly

Het merk, dat stamt uit 1963, droeg tot 1985 de naam Olly, genoemd naar de oprichter van het bedrijf Willem Oltshoorn naar een idee van zijn vrouw Marieke. Door zijn vrienden werd Willem Olly genoemd en dat werd de naam van het kledingmerk. De Olsthoorns besloten de naam te wijzigen in Oilily toen een Zwitserse kledinglijn op de markt kwam onder de naam Molly. Marieke gaf vorm aan haar ideeën over leuke kinderkleding. Zij vond de miniatuurversies van volwassen kleding niet leuk voor kinderen en besloot daar zelf wat aan te doen. Ze maakte bijvoorbeeld broeken met grote zakken waar knikkers in bewaard konden worden. De kleren waren leuk om te zien, maar vooral ook leuk om te dragen. Ze introduceerden ook de kleuren rood, oranje, roze en groen in verschillende combinaties, als de kleuren die kinderen aanspreken.

Volwassenen

De kleding bleek een schot in de roos. Het werd zo goed ontvangen dat zelfs volwassen vrouwen zich in de grootste meidenmaten gingen wringen. De Oltshoorns ontwierpen daarop ook kleding voor volwassenen, een dameslijn.

Verkoop

In 2003 wordt het bedrijf verkocht aan een investeringsbedrijf H2Equity en ABN Amro. Willem Oltshoorn vond het tijd om met pensioen te gaan. Oilily kon goed worden verkocht. Voor het merk pakte het minder goed uit. H2 pakte de zaken anders aan en stortte zich op de damesmode. Jurkjes voor dames zijn een paar tientjes duurder dan kindermaten en daarmee dacht het bedrijf meer winst te kunnen maken. De ontwerpers die de kleuren en dessins van het merk maakten tot wat het was werden ontslagen en daarmee verloor Oilily ook zijn onderscheidend vermogen. Er werd een marketingman aangesteld die uit de sportieve hoek kwam en er werd verhuisd naar een duur kantoorpand in Amsterdam. Het was het begin van het einde van Oilily onder regime van H2. Een van de mede-eigenaren kocht het bedrijf over met privégeld, maar in april van 2009 ging Oilily definitief failliet.

Licentie

Familie Oltshoorn kocht niet het bedrijf maar wel de licentierechten terug. Daarmee kon Oilily opnieuw opgebouwd worden. De bedrijfsstrategie is danig gewijzigd, Oilily doet niet meer alles zelf en werkt niet meer als groothandelsbedrijf. Het bedrijf werkt samen met anderen, met specialisten op het gebied van sales, productie en distributie. Zoon van Marieke en Willem Oltshoorn, Geert van Oltshoorn doet samen met marketingdirecteur Gijs de Kogel de marketing. Zij houden zich bezig met het opbouwen van een wereldwijd netwerk.

Ontwerpen

De ontwerpen zijn ook in handen van een Oltshoorn. De zus van Geert houdt zich daar mee bezig. Zij heeft een team van 18 ontwerpers om zich heen verzameld, die de originaliteit van Oilily waarborgen en bewaken. Het hoofdkantoor staat weer in Alkmaar. Oilily heeft daarnaast in Nederland geen eigen winkels meer. Het merk is nog steeds geliefd en Oilily ziet een groeimarkt in Azië. In Zuid-Korea heeft Oilily wel eigen winkels. Het kledingmerk is daar heel populair. In Nederland wordt het merk veel via webshops verkocht.

Buggy

Naast kledinglijnen voor kinderen en volwassenen is Oilily sterk in tassen, rolkoffers en parfums. Daarnaast biedt het merk mooie ontwerpen van smartphone hoesjes en tablet cases. Er zijn zelfs fietsen te koop die geheel volgens de Oilily-stijl zijn gedecoreerd. Er is ook een schoollijn, met kleurige schriften en klappers en niet te vergeten de schoolagenda. Paradepaardje is de buggy, die geheel opvouwbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleding: het merk OililyKleding: het merk OililyOilily is een van oorsprong Nederlands merk. De kleding van Oilily staat vooral bekend vanwege zijn rijkheid aan kleuren…
Bespaartips voor kinderkledingIn dit artikel worden een aantal tips gegeven om te besparen op kinderkleding. Behandeld worden onder andere het kopen v…
Tweedehands kleding, waarom niet?Tweedehands kleding, waarom niet?In deze tijd moeten steeds meer mensen gaan bezuinigen. Steeds meer mensen hebben minder geld om aan leuke dingen te bes…
Geld besparen op kledingGeld besparen op kledingHet aanschaffen van kleding is tegenwoordig erg duur. Toch zijn er handige tips en trucs om hier op te besparen. Let bij…
Kinderkleding: het merk JottumKinderkleding: het merk JottumJottum is een relatief nieuw kledingmerk dat erg populair is. In Nederland is het één van de meest populaire merken. De…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oilily - vijftig jaar Oilily"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Nederlands bedrijf
Schrijf mee!