Management, wat is dat?

Management, wat is dat? De wereld is er vol van en we hebben ze in ieder bedrijf nodig, maar wat is nu eigenlijk een manager en wat moet je van deze man of vrouw kunnen verwachten.

Wat is het en waar komt het vandaan?

Letterlijk is managen het beheren en komt oorspronkelijk van het Franse woord “ménagement”, wat weer zoveel wil zeggen als het leiden, dirigeren en het Latijnse woord “manu agere”, wat aan de hand nemen, leiden wil zeggen. Managen doe je op basis van visie en missie en het uitzetten van een bepaalde strategie. Hier concrete plannen voor maken, structureer de organisatie en geef leiding aan het personeel en tenslotte checken of de beoogde doelen worden behaald.

Wie vervult welke rol?

Dit is lastig de bepalen. Een kleine(re) organisatie kan in een algemeen directeur/manager de persoon neerzetten die alle aspecten ten uitvoer moet brengen. Bij een grote multinational bijvoorbeeld is de eindverantwoordelijke de persoon die vanuit visie en missie de uitgangspunten bepaald en de “lagen er onder” zijn de managers die het operationeel vormgeven. Natuurlijk is de eindverantwoordelijke in elke organisatie degene die de touwtjes in handen heeft en geïnformeerd moet worden over de voortgang van zaken, maar is hij of zij niet degene die het allemaal zelf doet.

Concrete plannen

Concrete plannen moeten wel dusdanig zijn dat ze te volgen en te meten zijn. Het SMART model is zo’n model dat alle benodigde aspecten in zich heeft, t.w.
  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdig
Om zaken met medewerkers vast te leggen (voer 3x per jaar “officiële gesprekken” om de ontwikkeling van de medewerker en de werkzaamheden te beoordelen en zonodig tussentijds bij te sturen) kunnen deze ook met de SMART-methode gedaan worden. Voor iedereen duidelijk.

Welke aandachtsgebieden zijn er?

Natuurlijk heb je op allerlei vlakken hoger- en middenmanagement nodig, dit is afhankelijk van de grootte en opzet van de organisatie. Grofweg is de opdeling als volgt:
  • Algemeen (voor gehele organisatie): Strategisch, financieel, operations (de verschillende operationele lijnafdelingen)
  • Specifiek (afdeling of unit): ICT, human resource management, marketing, sales, office/facilitair
  • Specifiek (taak): kwaliteit, change, informatie

De modellen

Er zijn verschillende managementmodellen maar allemaal hebben ze vaste aandachtsgebieden, t.w.
  • Strategie
  • Structuur
  • Cultuur
  • Mensen
  • Middelen
  • Resultaten

Algemeen

Veel jonge mensen willen als volgende stap in hun carrière manager worden en toch zijn er maar weinig goede managers. De manager is een veelzijdig mens die oog moet hebben voor de ontwikkeling van de branche, de structuur van de eigen organisatie, de mensen die in die organisatie werken en de resultaten die eerder als doel gesteld zijn. Om dit te kunnen doen en zijn moet je uiteraard de juiste mensen om je heen hebben en zelf de skills om al het voorgaande te “managen”.

Tot slot

Recentelijk stond in de krant dat de manager het moeilijker krijgt vanwege de personeelskrapte op de markt. Men zou het personeel moeten “koesteren” om wegloop te voorkomen en als ze weggaan beter organiseren van het werk. Vreemd dat men dit nu opmerkt. Het personeel van je bedrijf is nl. altijd belangrijk en niet alleen nu ze elders gemakkelijk aan de slag kunnen. En organiseren van de werkzaamheden is altijd onderdeel van de functie van de manager. Wellicht dat nu de betere managers boven komen drijven, want die hoor je niet. Die doen gewoon hun werk!
© 2008 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Leiderschap: management, omspanningsvermogen, spanwijdteElke onderneming heeft leidinggevenden en management nodig. Die managers zijn verdeeld over verschillende managementnive…
Leiderschapstijlen (managementstijlen)Leiderschapstijlen (managementstijlen)Een manager kan verschillende leiderschapstijlen of managementstijlen toepassen om de werknemers die onder hem staan te…
Leiderschap: Managerial grid van Blake en MoutonDe managerial grid is ontwikkeld door Robert Blake en Jane Mouton, en gericht op het situatiegericht leidinggeven. In di…
Leidinggeven door duidelijke en expressieve communicatieLeidinggeven door duidelijke en expressieve communicatieLeidinggeven is eigenlijk het proces van beïnvloeding door duidelijke en expressieve communicatie. Een goede leidinggeve…

Mcdonald's beleid tegenover franchisers, leveranciers en hrmMcDonald's is een mega groot concern over de hele wereld. McDonald's is in Nederland ook zeer bekend en populair om haar…
De 7 eigenschappen van effectief leiderschap volgens CoveyBijna elke manager in spee heeft wel eens van Stephen Covey gehoord. Covey is dé goeroe op managementgebied. De grondleg…
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 13-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.