Management, wat is dat?
De wereld is er vol van en we hebben ze in ieder bedrijf nodig, maar wat is nu eigenlijk een manager en wat moet je van deze man of vrouw kunnen verwachten.
Wat is het en waar komt het vandaan?
Letterlijk is managen het beheren en komt oorspronkelijk van het Franse woord “ménagement”, wat weer zoveel wil zeggen als het leiden, dirigeren en het Latijnse woord “manu agere”, wat aan de hand nemen, leiden wil zeggen. Managen doe je op basis van visie en missie en het uitzetten van een bepaalde strategie. Hier concrete plannen voor maken, structureer de organisatie en geef leiding aan het personeel en tenslotte checken of de beoogde doelen worden behaald.
Wie vervult welke rol?
Dit is lastig de bepalen. Een kleine(re) organisatie kan in een algemeen directeur/manager de persoon neerzetten die alle aspecten ten uitvoer moet brengen. Bij een grote multinational bijvoorbeeld is de eindverantwoordelijke de persoon die vanuit visie en missie de uitgangspunten bepaald en de “lagen er onder” zijn de managers die het operationeel vormgeven. Natuurlijk is de eindverantwoordelijke in elke organisatie degene die de touwtjes in handen heeft en geïnformeerd moet worden over de voortgang van zaken, maar is hij of zij niet degene die het allemaal zelf doet.
Concrete plannen
Concrete plannen moeten wel dusdanig zijn dat ze te volgen en te meten zijn. Het SMART model is zo’n model dat alle benodigde aspecten in zich heeft, t.w.
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdig
Om zaken met medewerkers vast te leggen (voer 3x per jaar “officiële gesprekken” om de ontwikkeling van de medewerker en de werkzaamheden te beoordelen en zonodig tussentijds bij te sturen) kunnen deze ook met de SMART-methode gedaan worden. Voor iedereen duidelijk.
Welke aandachtsgebieden zijn er?
Natuurlijk heb je op allerlei vlakken hoger- en middenmanagement nodig, dit is afhankelijk van de grootte en opzet van de organisatie. Grofweg is de opdeling als volgt:
- Algemeen (voor gehele organisatie): Strategisch, financieel, operations (de verschillende operationele lijnafdelingen)
- Specifiek (afdeling of unit): ICT, human resource management, marketing, sales, office/facilitair
- Specifiek (taak): kwaliteit, change, informatie
De modellen
Er zijn verschillende managementmodellen maar allemaal hebben ze vaste aandachtsgebieden, t.w.
- Strategie
- Structuur
- Cultuur
- Mensen
- Middelen
- Resultaten
Algemeen
Veel jonge mensen willen als volgende stap in hun carrière manager worden en toch zijn er maar weinig goede managers. De manager is een veelzijdig mens die oog moet hebben voor de ontwikkeling van de branche, de structuur van de eigen organisatie, de mensen die in die organisatie werken en de resultaten die eerder als doel gesteld zijn. Om dit te kunnen doen en zijn moet je uiteraard de juiste mensen om je heen hebben en zelf de skills om al het voorgaande te “managen”.
Tot slot
Recentelijk stond in de krant dat de manager het moeilijker krijgt vanwege de personeelskrapte op de markt. Men zou het personeel moeten “koesteren” om wegloop te voorkomen en als ze weggaan beter organiseren van het werk. Vreemd dat men dit nu opmerkt. Het personeel van je bedrijf is nl. altijd belangrijk en niet alleen nu ze elders gemakkelijk aan de slag kunnen. En organiseren van de werkzaamheden is altijd onderdeel van de functie van de manager. Wellicht dat nu de betere managers boven komen drijven, want die hoor je niet. Die doen gewoon hun werk!