InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Juridische gevolgen van vaderschap

Juridische gevolgen van vaderschap

Als biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de artikel en voorkom dat u rechteloos achterblijft!

Juridisch ouderschap

Juridisch ouderschap brengt ook de nodige gevolgen met zich mee. Allereerst ontstaat er tussen de juridische ouders ( hun bloedverwanten) en het kind een familierechtelijke betrekking in de zin van artikel 197 boek 1 BW. De ouders hebben ouderlijk gezag over het kind en zijn verplicht tot verzorging en opvoeding van het minderjarige kind. Het kind is wettig erfgenaam van zijn ouders, krijgt de nationaliteit van zijn ouders en de achternaam van de vader óf de moeder. Tot slot zijn ouders aansprakelijk voor de onrechtmatige daden van het minderjarige kind.

Problemen bij dubbel vaderschap

Artikel 199 boek 1 BW heeft er in beginsel geen rekening mee gehouden dat bijv. in geval van donorschap de juridische vader niet óók de biologische vader is. In dat geval ontstaat er dus een probleem: er zijn twee mannen die zich als vader kunnen opwerpen.

Casus

De instemmende levensgezel is de juridische vader, de donor de biologische vader. Omdat, zoals hierboven vermeldt, aan juridisch ouderschap nogal wat rechten en plichten zijn verbonden, is het nog maar de vraag of de streep tussen de biologische vader en de instemmende levensgezel zo scherp moet worden getrokken. Omdat een kind in beginsel maar twee ouders mag hebben, staat erkenning noch gerechtelijke vaststelling open voor een derde ouder. Dat betekent dat, mocht er voor de biologische vader een mogelijkheid tot erkenning of gerechtelijke vaststelling openstaan, en mocht deze hier gebruik van maken, dat het vaderschap voor de ongehuwde instemmende levensgezel per direct wordt afgesloten (indien hij alvorens wel rechten zou hebben gehad).

Belangenafweging

In het geval van dit zogenaamde dubbele vaderschap, moet mede daarom vaak een belangenafweging worden gemaakt. Daarbij moet rekening worden gehouden met een aantal elementen, waaronder:
  • De belangen van het kind.
  • Ongestoorde voortduring van reeds bestaande relaties.
  • Bescherming van het (feitelijke) familie- en gezinsleven (artikel 8 EVRM).
  • Rechts(on)zekerheid van de instemmende levensgezel (en de donor).

Geschiedenis

Als we kijken naar de veranderingen in de wet door de jaren heen, zien we dat het afstammingsrecht zich steeds meer gaat aanpassen aan de tijd. De klassieke afstamming, het feit dat een kind alleen een vader en een moeder als ouders zou kunnen hebben, heeft ruimte gemaakt voor andere vormen van afstamming (bijv. in geval van een homoseksueel koppel met een kinderwens). De vraag is, waarom de rechten van de instemmende levensgezel dan zo beperkt zijn gebleven, indien deze man geen huwelijk met de vrouw heeft gesloten.

Lees verder

© 2008 - 2014 Iloontjevde, gepubliceerd in Juridisch (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu…
Afstamming en vaderschapAfstamming en vaderschapVoor jongeren zijn afstamming en vaderschap moeilijke begrippen. Als je ermee te maken krijgt kom je in gerechterlijke p…
De vader die zijn kind graag wil erkennenDe vader die zijn kind graag wil erkennenHet aantal kinderen dat z.g. buitenechtelijk wordt geboren in Nederland wordt groter en overtreft waarschijnlijk in 2012…
Rechten van de vader bij een kindRechten van de vader bij een kindIk wil u even kort inlichten over de rechten van de man bij een kind als vader heb je rechten van wie niet iedereen weet…
Gerechtelijke vaststelling van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…

Reageer op het artikel "Juridische gevolgen van vaderschap"

Reacties

Herman, 18-04-2014 18:10 #6
Een collega van mij zit met het zelfde probleem. Moet hij het kind erkennen dan zal hij het op naam krijgen. het volgende doet zich voor dat zij uit Bulgarije komt en al eens getrouwd was in België tijdens de scheidingsprocedure is ze zwanger geraakt [misschien met opzet] van mijn collega. de sociale dienst heeft ontdekt dat zij nog een grote woning en veel grond heeft in Bulgarije en zal komende tijd worden verkocht en moet een bedrag terug betalen aan de sociale dienst. als hij het kind erkend kan zij terug naar Bulgarije omdat ze onze taal niet spreekt mijn collega vraagt zich af of hij het kind in Nederland kan houden. als de moeder wordt uitgezet.

Jack Neutelings, 04-05-2012 06:32 #5
Ik heb een vraag. Ik heb mijn zoontje erkend en mij wordt wijsgemaakt dat ik geen rechten heb klopt dit?

Iloontjevde (infoteur), 30-01-2010 19:48 #4
Beste Dijk 23,
Dat wat Tes hieronder beschrijft is helemaal juist. Erkenning kan ongedaan gemaakt worden indien blijkt dat de erkenner niet de biologische vader is. Alleen is in uw geval niet lid 2, maar lid 1 sub a van toepassing. Verzoek tot vernietiging kan gewoon door het kind ingesteld worden (b, door de erkenner en c, door de moeder). Mogelijk zul je dit wel met een DNA-test moeten aantonen.

Nu weet ik niet of dit mag, maar dat merk ik vanzelf wel (dan wordt dit verwijderd), maar ik ben verbonden aan de Non-profit organisatie Recht op je Recht. Wij beantwoorden met een aantal teams, verdeeld over het land, gratis juridische vragen van particulieren. Indien ieder van jullie dus graag nog wat meer zou willen weten over een persoonlijke situatie, dan raad ik jullie aan de vraag te stellen op www.rechtopjerecht.nl. U krijgt dan gratis, zonder verplichtingen, een zo volledig mogelijk antwoord op uw juridische vraag (binnen enkele weken).

Tes, 27-10-2009 17:56 #3
Beste Dijk23,
Ik heb uw situatie reeds bekeken en het wetboek daarop nageslagen. In artikel 1:205 BW wordt bepaald wanneer men een verzoek tot vernietiging van een erkenning kan indienen. Op grond van lid 2 van bovengenoemde bepaling kan het openbaar ministerie wegens strijd met de Nederlandse openbare orde, indien de erkenner niet de biologische vader van het kind is, vernietiging van de erkenning verzoeken.
Mijns insziens kunt u, bij het aantonen hiervan, de erkenning ''ongedaan'' maken.
Heeft iemand anders een ander visie hierop, hoor ik het graag.

Dijk23 (infoteur), 04-05-2009 20:50 #2
Ik zit weer in een andere situatie. Mijn biologische vader heeft mij nooit erkent/willen erkennen, maar mijn moeder heeft via de rechter een vaderschapsactie afgedwongen die ook toegewezen is.
Toen ik 5 was is mijn moeder getrouwd en heeft haar man mij erkent. Ik was altijd in de veronderstelling dat hij mij alleen juridisch had erkent maar nu blijkt dat hij wettelijk (maar niet daadwerkelijk) ook mijn biologische vader is.
Ik wil dit absoluut niet zeker niet nu ik (na 40 jaar) met mijn biologische vader en zijn familie een goede band heb gevormd.

Is er enige mogelijkheid tot het nietig verklaren van de vaderschap van mijn juridische vader zodat mijn biologische vader als mijn juridische vader aangemerkt kan worden?

Wanhopige Moeder, 23-04-2009 16:55 #1
Wat ik heel jammer vind is dat er nergens iets te vinden is over juist de vader die nalatig is. De vader die geen contact wil, en ik al 6 jaar iets aanmoedig wat ik met boze mails en uitschelden publiekelijk op hyves kan afkopen. Walgelijk. Maar ja Ik als moeder die met dr rug tegen de muur staat kan geen kant op.

Infoteur: Iloontjevde
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Vaderschap
Reacties: 6
Schrijf mee!