InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sterke en zwakke punten

Sterke en zwakke punten

Sterke en zwakke punten Het is belangrijk om inzicht te hebben in je sterke en zwakke punten. Daar kan naar worden gevraagd tijdens een sollicitatiegesprek. In dit artikel vindt u een lijst van zwakke en sterke punten.

Sterke en zwakke punten: sollicitatiegesprek

Het is één van de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek: “Wat zijn je sterke punten?”. Of vervelender: “Wat zijn je zwakke punten?” Hoewel je er waarschijnlijk van tevoren over hebt nagedacht, is het toch goed om niet te snel met een antwoord te komen. Laat merken dat je erover hebt nagedacht. Als voorbereiding op het sollicitatiegesprek kun je vooraf drie zwakke en drie sterke punten opschrijven.

Persoonlijkheid

Sterke en zwakke punten maken deel uit van je persoonlijkheid. Je persoonljikheid is het geheel van gedragingen en karaktertrekken die jou tot een uniek person maken. Persoonlijkheidsmodellen kunnen een hulpmmiddel zijn om kritisch naar jezelf te kijken, je talenten en zwakten in kaart te brengen. Ze kunnen helpen bij zelfreflectie. Enkele persoonlijkheidsmodellen die vaak worden gebruikt, zzijn het Enneagram, kernkwaliteiten en kernkwadranten, het teamrollenmodel van Belbin, de Roos van Leary en The Big Five.

Sterke punten

Hieronder volgt een lijst met sterke punten, zodat je je kunt wapenen tegen die beruchte vraag van de recruiter. Kies enkele sterke punten uit die op jouw karakter van toepassing zijn en illustreer ze met werkgerelateerde voorbeelden.
  • Discipline
  • Besluitvaardig
  • Betrouwbaar
  • Behulpzaam
  • Empathisch
  • Doorzetter
  • Enthousiast
  • Accuraat
  • Nauwkeurig
  • Gedreven
  • Onafhankelijk
  • Spontaan
  • Efficiënt
  • Doelgericht
  • Optimistisch
  • Rationeel
  • Authentiek
  • Verantwoordelijkheidsgevoel

Zwakke punten

Zwakke punten: ieder mens heeft ze. Het is verleidelijk om een zwak punt te noemen dat eigenlijk positief is, zoals perfectionisme, maar niet iedere recruiter zal daar genoegen mee nemen.
  • Impulsief
  • Narcistisch
  • Egocentrisch
  • Bot
  • Kil
  • Bezitterig
  • Bemoeizuchtig
  • Veeleisend
  • Perfectionistisch
  • Ongeduldig
  • Emotieloos
  • Star
  • Overgevoelig

Slechte eigenschappen

In negentig procent van de sollicitatiegesprekken wordt gevraagd naar zwakke punten of slechte eigenschappen. Het is belangrijk om eerlijk te zijn, maar je moet ook jezelf verkopen. Teveel eerlijkheid kan schaden. Soms kun je beter niet al te eerlijk zijn, als het gaat om eigenschappen die voor de functie van belang zijn. Als je niet zo precies bent en je solliciteert naar een baan als financieel medewerker, dan kun je beter een andere negatieve eigenschap noemen.

Het komt positiever over om de “zwakke punten” om te buigen naar “verbeterpunten”. Laat merken dat je bereid bent om te werken aan die zzwakke punten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Intermediair
  • Carrieretijger

Reageer op het artikel "Sterke en zwakke punten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!