InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werk zoeken: vacature vinden en solliciteren

Werk zoeken: vacature vinden en solliciteren

Werk zoeken: vacature vinden en solliciteren Je bent ontslagen, hebt ontslag genomen of je contract is simpelweg niet verlengd. Of je bent je huidige baan helemaal zat en zoekt intussen naar werk. Een vacature vinden kan via internet, maar ook via de krant. Vertel mensen dat je op zoek bent naar een nieuwe functie en maak zo gebruik van je netwerk. Je hebt dan wellicht een streepje voor bij de werkgever. Als je besluit te solliciteren, besteed je veel aandacht aan de sollicitatiebrief en je curriculum vitae, oftewel cv.

Vacature

Vacatures zoeken is het eerste wat je moet doen. Afhankelijk van de sector waarin je werk zoekt, kan je op diverse plekken terecht. Op internet zijn heel veel banen te vinden. Soms heb je sites met alleen vacatures op jouw vakgebied. Probeer deze te vinden door de juiste zoektermen te googlen.

Daarnaast heb je algemene sites waar je vacatures kunt zoeken op jouw vakgebied, zoals

En natuurlijk websites van een uitzendbureau, deze hebben ook vaak vaste banen in de aanbieding.

Op diverse sites, zoals monsterboard, kan je zelf je eigen cv plaatsen zodat werkgevers jou kunnen benaderen! Als je wilt dat jouw persoonlijke gegevens niet zichtbaar zijn, zoals je naam en adres én je huidige werkgever, kan je dit selecteren. Werkgevers kunnen je dan niet direct benaderen, maar wel via monsterboard.

Krant
Vooral in de zaterdag bijlagen van landelijke dagbladen kun je veel vacatures vinden. Als je een baan bij je in de buurt zoekt, vergeet dan niet in de huis-aan-huisbladen te kijken.

Netwerk

Vertel iedereen die je kent, dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Soms weten zij een baan die wellicht perfect is voor jou of kunnen zij ergens een balletje voor je opgooien. Ook bij werkgevers kan je op deze manier extra interessant zijn. Als zij vertrouwen hebben in degene die je naam noemt, kan dat een streepje voor op eventuele andere sollicitanten betekenen. Of als je naam valt voordat een vacature wordt uitgezet, kan dat de werkgever veel tijd schelen als ze jou aannemen.

Solliciteren

Als je een geschikte vacature heeft gevonden, zul je moeten solliciteren. Meestal gaat dit door het versturen (per post of per mail) van je sollicitatiebrief en cv (curriculum vitae).

Sollicitatiebrief

Besteed veel aandacht aan je sollicitatiebrief. Dit is namelijk je eerste kans om een goede indruk bij een werkgever achter te laten. Uiteraard mag je brief geen spelfouten bevatten (spellingscontrole!). Daarnaast is er een aantal andere punten die in je brief aan de orde moeten komen:
  • Begin met te vertellen op welke vacature je reageert en waar je de vacature hebt gezien
  • Vertel iets over je meest relevante ervaring
  • Motiveer waarom de vacature je aanspreekt
  • Noem jouw sterke punten voor de baan
  • Sluit af met de hoop uitgenodigd te worden voor een gesprek

Op het internet vind je veel pagina’s vinden met voorbeelden van sollicitatiebrieven.

Curriculum vitae

Je cv bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, emailadres)
  • Opleiding
  • Werkervaring (begin met uw meest recente baan, vermeld begin en einddata)
  • Vaardigheden (computerprogramma’s die u kent en eventuele andere vaardigheden zoals talenkennis)

Verstuur je brief en cv ter attentie van de persoon die ze behandelt en dan is het afwachten of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek!
Het Sollicitatiegesprek

Lees verder

© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op zoek naar een baan? 10 tips!Op zoek naar een baan? 10 tips!Je zit al enige tijd thuis en je hebt zin om weer aan het werk te gaan. Je wilt weer gaan solliciteren. Hieronder volgen…
Werk zoeken op internet?Werk zoeken op internet?Een leuke baan kun je op veel plaatsen vinden, op jobboards, social networks, in de krant, op internet en bij een uitzen…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
10 tips om een nieuwe baan te vinden10 tips om een nieuwe baan te vindenAls je op zoek bent naar een andere baan, kun je op verschillende manieren jezelf onder de aandacht van bedrijven brenge…
Netwerken vergroot de kans op een baanNetwerken vergroot de kans op een baanEen nadeel van het solliciteren op een vacature is, dat u één van de vele kandidaten bent. De werkgever heeft zoveel keu…

Reageer op het artikel "Werk zoeken: vacature vinden en solliciteren"

Infoteur: Jour
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Solliciteren
Schrijf mee!