InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?

Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?

Krantenwijk, wat zijn de verdiensten? Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan huisbladen, online op websites waar oproepjes zijn geplaatst, via huis aan huis folders of flyers, of via mond op mond reclame. Een krantenwijk als bijbaantje is een prima manier om geld te verdienen. Bezorgers van kranten zijn vaak jonge mensen vanaf dertien jaar die een folder of krantje bezorgen. Maar ook studenten of ook volwassenen die bijverdiensten zoeken, hebben vaak een krantenwijk. Er zijn echter wel een aantal regels in verband met leeftijd als het aankomt op een krantenwijk. Huis aan huis krantjes of folders mag je vanaf je dertiende jaar bezorgen, maar dagbladen en ochtendkranten mag je pas vanaf je vijftiende bezorgen. Vanaf dat moment zijn er geen regels meer wat betreft leeftijd. Ook komt het bijvoorbeeld voor dat juist oudere mensen een krantenwijk lopen. Bezorgers van kranten vind je dus in bijna alle lagen van de bevolking. Wat zijn de voor en nadelen en hoeveel verdien je ongeveer met een ]krantenwijk[?

Krantenwijk, voor en nadelen

Een krantenwijk is meestal prima te combineren met andere verplichtingen, zoals school en studie. Een ander voordeel is dat je met een krantenwijk een dagelijkse wandeling hebt. Het is dus een gezond baantje.

Krantenwijk, waarom?

Op een bepaalde leeftijd willen jongeren zelf iets bijverdienen. Een krantenwijk is een prima eerste baantje. Je leert je verantwoordelijk gedragen in een werksituatie en je verdient je eigen geld. Ook ouderen kunnen kiezen voor een baantje als bezorger. Heerlijk even buiten zijn, onderweg nieuwe en bekende mensen tegenkomen, een wandeling maken en nog wat geld verdienen ook.

Nadelen
  • De kranten moeten ís morgens voor een bepaalde tijd bezorgd zijn, (bijvoorbeeld voor 7 uur) of aan het einde van de middag voor een bepaalde tijd, (bijvoorbeeld voor 19.00 uur). Dit kan soms een nadeel zijn omdat de tijden niet altijd aansluiten bij je leven. Toch is dit een kwestie van goed plannen.
  • Je schoenen en fiets slijten sneller
  • Als de distributeur ver weg zit, moet je ver fietsen om de kranten op te halen (zoek dus een wijk in je buurt met een verspreidpunt in de omgeving)
  • Met slecht weer kun je de bezorging niet overslaan. In de winter kan het koud zijn en als het regent is het ook even doorbijten.
  • Als je ziek bent verwacht men dat je zelf vervanging regelt

Voordelen
  • Een krantenwijk is goed te combineren met school en studie
  • Je mag al kranten bezorgen vanaf 13 jaar
  • Je verdient je eigen geld
  • Het is een gezond baantje omdat je in beweging bent
  • Voor ouderen is dit een geschikt bijbaantje om wat extra te verdienen en om in beweging te blijven

Kranten bezorgen, verdiensten

Je wordt voor het bezorgen van kranten betaald per krant en per wijk. De ene wijk vergt meer inspanning dan de andere, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van trappen of door een langere loop (door voortuinen) naar en brievenbus. Er wordt zeker gekeken nar de dikte van de krant. Hoe dikker de krant, hoe meer je verdient. Ook wordt je inkomen bepaald op basis van de grootte van de wijk. Als je een krantenwijk loopt krijg je bij elke aflevering van kranten een overzicht van je werkgever, daarin staat precies hoeveel stops je maken moet, wat je verdient per krant en wat het bedrag is wat je die dag verdient. Men gaat ook uit van een geschatte tijd die je nodig hebt om de kranten te besteden. Als je een vaste wijk loopt voor een vaste krant, zullen de inkomsten min of meer stabiel zijn, maar soms moeten er een extra krantje worden bezorgd, als losse bijlage. Die moet eerst worden ingevouwen. Dat levert extra verdiensten op. Soms wordt er ook per uur uitbetaald. Hieronder een indicatie van mogelijke financiële vergoeding, je kunt hier geen rechten aan ontlenen:
  • 2.4 cent per krant of meer
  • 0.2 cent voor lichte folders of meer
  • 0.5 cent voor normale folders, of meer
  • 1 cent voor zware folders, of meer
  • Inleggen extra vergoeding
  • Indien nodig herlaad-vergoeding
  • Indien afgesproken afmeldvergoeding
  • Aan het eind van het jaar huis aan huis tips in verband met Nieuwjaarswens (neem bewijs dat je de bezorger bent mee, dan ontvang je veel meer fooien)

Hoe vind je een krantenwijk?

  • Je kunt zelf contact opnemen met een of meerdere distributeurs
  • In kranten of op internet kun je mogelijk vacatures vinden
  • Huis aan huis kunnen oproepen verspreidt worden, reageer dan direct
  • Via andere mensen met een krantenwijk kun je informeren of er nog meer mensen nodig zijn

Lees verder

© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenKrantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)Het lopen van een ochtendkrant: wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat is het verschil wat betreft een gewone k…
Vakantiewerk, Vakantiebaantjes en Bijbaantjes zoekenZoek je een vakantiebaantje of een bijbaantje? Er is veel keus in verschillende soorten werk. Waar kun je vakantiewerk v…
Thuiswerk als bijbaantjeThuiswerk als bijbaantjeThuiswerk is een goede bron van inkomsten. Veel mensen verdienen op deze manier een extraatje, dat zij per maand kunnen…
Op kamers wonen, geld bijverdienen voor studentenOp kamers wonen, geld bijverdienen voor studentenAls je op kamers woont, kun je wel eens krap bij kas komen te zitten. De een kan goed budgetteren en de ander is na een…

Reageer op het artikel "Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?"

Reacties

J. van Ierssel, 11-10-2014 12:54 #3
Weet U het adres en telefoonnummer van het distributiekantoor van diverse dagbladen in de wijk Brabantpark?

Somaboy, 22-04-2013 23:47 #2
Hoeveel verdien ik dan ik ben 14 jaar?

Marie-Rose, 22-11-2010 07:11 #1
Ik loop zelf een krantenwijk bij de Persgroep (voorheen: PCM), dus dat zijn de Volkskrant, Trouw, NRC Next, AD, ND, FD, enz. veel verschillende kranten dus, maar daardoor verdient het ook veel beter dan bijvoorbeeld een lokale krant of de Telegraaf. De Telegraaf heb ik ook gelopen nou dat verdiende echt slecht! Ik verdiende daar wel?70,- minder per maand en ik was nog langer bezig ook! Nu verdien ik gemiddeld?215,- per maand en ik ben zo'n 35-40min bezig iedere keer, 6 ochtenden per week. Je moet de kranten uiterlijk 06:00u ophalen en ze moeten voor 07:00 bezorgd zijn.
Ik vind het ideaal want je bent er "praktisch" geen tijd aan kwijt. Als ik het niet zou doen zou ik namelijk niet nuttigers doen dan in mijn bed liggen. Je komt fris en fit aan op school en je hebt 's middags nog alle tijd van de wereld. En toch verdien je een lekker zakcentje!

Infoteur: Kisses
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 3
Schrijf mee!