InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Exporteren naar Noorwegen

Exporteren naar Noorwegen

Noorwegen is voor Nederlandse bedrijven een interessante handelspartner. Het land is zeer welvarend en ligt relatief dichtbij. De meeste uitvoer richting Noorwegen vindt plaats over zee. Bij de handel met Noorwegen is het belangrijk om de koers van de Noorse kroon in de gaten te houden. Verder moet u zich ook in Noorwegen laten registeren. Daar zijn verschillende vormen voor. Noorwegen is een van de belangrijkere handelspartners van Nederland in de regio. Over 2012 voerde Nederland 12.5 miljard euro aan goederen vanuit Noorwegen binnen. Dat was een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. De export naar Noorwegen steeg met 14 procent en kwam in totaal uit op 3.8 miljard euro. Een groot deel van de import betreft ruwe aardolie. In Noorwegen hebben ze daar een groot overschot van. Het land heeft een speciaal fonds aangemaakt met de miljarden euro's die het land binnenstromen. Nederland gebruikt de geïmporteerde olie niet alleen voor eigen gebruik, maar voert ook een deel weer door naar andere landen. De export naar Noorwegen bestaat voor een derde deel uit machines en landbouwmachines.

Koers van de Noorse Kroon

Wie handel drijft met de Noren moet wel goed rekening houden met de koers van de Noorse Kroon. De Noren hebben een eigen munt en plukken daar ook de voordelen van. Terwijl het Noord-Europese landen veel geld kostte om de euro overeind te houden na grote economische problemen in Griekenland en Spanje, kon de Noorse economie in een stevig tempo doorgroeien. U moet goed rekening houden met de koers van de Noorse Kroon. Het is namelijk mogelijk dat u weliswaar winst maakt, maar dat uw geld toch minder waard wordt wanneer de Kroon ten opzichte van de euro in waarde afneemt. Andersom kan hetzelfde natuurlijk ook gebeuren, namelijk uw winst neemt toe omdat de Kroon meer waard wordt. Wanneer u het risico op koerswisseling wil uitsluiten is het mogelijk om u daar tegen te verzekeren. Gemiddeld genomen kost dit u wel het meest, dus denk hier wel goed over na.

Exporteren naar Noorwegen

Vanuit Nederland worden er vooral veel levensmiddelen en landbouwproducten richting Noorwegen geëxporteerd. Daarbij kun je denken aan groente, graan, thee en cacao. Vanwege de lange winters heeft Noorwegen relatief weinig geschikte landbouwgrond. Andere producten zijn chemische en farmaceutische goederen. Het meeste vervoer naar Noorwegen verloopt via de haven van Rotterdam. Dan komt omdat Noorwegen moeilijk over land te bereiken is. Er ligt weliswaar tegenwoordig een brug tussen Zweden en Denemarken, maar dan nog is Noorwegen een groot land met veel bergen en waarbij lange afstanden moeten worden gemaakt. Daardoor is vervoer over zee doorgaans het snelst. In de haven van Rotterdam hebben zich verschillende Noorse bedrijven gevestigd, zoals Norske Veritas, Frank Mohn en Unitor Ships Service.

Registratie in Noorwegen

Alle nieuwe organisaties zijn in Noorwegen zich verplicht te registreren bij Brønnøysund Register. Dit register vervult ook meteen de rol van de Kamer van Koophandel. U kunt kiezen om u te registeren als NUF, dit is een Norwegian branche of Foreign Cooperation. Dit is vooral handig indien u al een eigen bedrijf in Noorwegen heeft. U kunt zich alleen als NUF registeren wanneer uw bank geen bezwaar heeft tegen een registratie. De andere vorm is de zogeheten AS. Niet Noorse-bedrijven die geen vast kantoor hebben kunnen er ook voor kiezen om een plaatselijke vertegenwoordiger te benoemen. Deze heeft de juridische bevoegdheid om namens uw bedrijf te handelen. Ook is hij of zij verantwoordelijk voor het betalen van B.T.W.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://noorwegen.nlambassade.org/producten-en-diensten/handelsbemiddeling/een-bedrijf-starten-in-noorwegen.html

Reageer op het artikel "Exporteren naar Noorwegen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Exporteren
Schrijf mee!