Sponsored Life: de student als marketing-tool
De student als marketing-tool. Een student op een gesponsorde fiets met een opvallend logo van een grote bank, een student met een paraplu waarop een flinke merknaam staat, en een student die gratis naar de musical kan. Dat is zo'n beetje het idee van Sponsored Life. Als student krijg je een welkom stukje gratis (uitgaans)leven, en als bedrijf heb je een soort wandelende reclameboodschap rondlopen. Hoe werkt zoiets? De oprichters van Sponsored Life vertellen.
Wie in een van de grote steden woont, heeft ze vast al eens gezien. Die fel oranje en blauwe fietsen waar prominent de naam van een van Nederlands grote banken op staat. Dat is nog maar een voorbeeld van de inzet van de student als 'mobiel' reclamemedium. Een van de nieuwste initiatieven is de sponsoring van de student via allerlei aanbieders. Het idee is dat studenten op deze manier gratis naar theater- en musicalvoorstellingen kunnen, en worden voorzien van gratis producten en diensten. De hoop van de organisatie Sponsored Life is dat tienduizenden studenten op deze manier gesponsord kunnen gaan worden. Een mes dat aan twee kanten snijdt. Student blij, maar hopelijk ook: bedrijf blij. Hoe werkt het?
Een student is geld waard
“Bedrijven streven ernaar om precies hun doelgroep te bereiken en aan te spreken. Op dit moment is dit nog te moeilijk en gaat de aandacht vaak uit naar de massamedia, wat hoge kosten met zich meebrengt”, aldus de oprichters Edwin Simon en Ricardo Theijs. “Sponsored Life verzamelt gegevens van de studenten, zoals de leeftijd, het geslacht, de studie, de woonplaats en interessegebieden. Met deze informatie sturen wij, namens de bedrijven, gericht informatie naar de doelgroep die zij willen bereiken. Wanneer de student deel uitmaakt van deze doelgroep verdient zij hier geld mee. Het overgrote gedeelte van de opbrengst gaat naar de student zelf. Aangezien de gegevens niet worden doorverkocht, kunnen studenten de waarde van hun gegevens keer op keer verzilveren”. De kritische beoordelaar kan zich wellicht afvragen, of mensen in deze tijd van grote aandacht voor privacy niet wat huiverig zullen zijn om dergelijke gegevens beschikbaar te stellen. Maar: de tijd zal het leren, en Sponsored Life heeft er in elk geval vertrouwen in.
De student als marketing-tool
volgens de oprichters van Sponsored Life moet een student zonder al te grote inspanning een rol kunnen spelen in het marketingproces, en wel door zelf mobiele reclame te 'zijn' voor bedrijven. Het gaat in eerste instantie om een ruil, want in ruil voor haar of zijn bereidheid het merk aan grotere bekendheid te helpen, is het idee dat de student gratis producten en/of diensten diensten aangeboden krijgt. “Denk bijvoorbeeld aan het gratis verstrekken van fietsen met reclame, gratis kaarten voor musicalvoorstellingen, paraplu’s met logo’s tot het gratis huren van een bestelbus voor een verhuizing” aldus Theijs.
50.000 gesponsorde 'levens'
Volgens de oprichters zit er voor beide partijen, bedrijf en student, brood in dit idee. Zij zijn er zeker van dat Sponsored Life een succes inhoudt: 50.000 studenten met een 'gesponsord leven', dat moet er al gauw in zitten. “Gezien het aantal studenten in Nederland is dit zeker geen utopie. De kracht van Sponsored Life wordt alleen maar groter naarmate het aantal leden toeneemt”, rekent Theijs.
Gat in de markt?
Theijs en Simon doen niet zomaar een slag in de lucht. Het heeft ze meer dan een jaar gekost om het concept volledig uit te denken. Wat hun betreft, is het een gat in de markt, en is het eigenlijk opmerkelijk dat niemand nog op een soortgelijk idee als Sponsored Life is gekomen. “Natuurlijk heb je websites waar je gratis proefmonsters kunt krijgen als je een enquête invult of wat bestelt, maar wij willen veel verder gaan zonder dat het de student veel tijd, geld en moeite kost” zeggen Theijs en Simon. Studenten zijn een voor de hand liggende doelgroep als het gaat om een bijverdienste of gratis voordeeltjes waar je weinig of geen tijd in hoeft te steken. Maar wat Sponsored Life betreft, hoeft dat niet de enige doelgroep te blijven. De ambitie is, om een 'gesponsord leven' voor iedereen mogelijk te gaan maken.