Kwaliteitstool: Het Pareto-diagram

Kwaliteitstool: Het Pareto-diagram Een Pareto-diagram is een van de meest gebruikte tools om inzichtelijk te maken wat de belangrijkste aspecten zijn in een gegeven situatie. Het wordt vaak gebruikt om de performance van een bepaald proces te optimaliseren of om kosten te reduceren. Een blik op een Pareto verschaft gelijk inzicht en maakt duidelijk waaraan gewerkt moet worden. In Microsoft Excel is het maken van een Pareto een standaard functie.

Wat is een Pareto-diagram?

Een Pareto-diagram is altijd een staafgrafiek. Iedere staaf in de grafiek staat voor een aspect in een gegeven situatie. Een voorbeeld beschrijft het het best. Stel u wilt gaan bezuinigen op uw kosten voor kantoorartikelen. Om te beginnen verdeeld u de kosten voor kantoorartikelen in een aantal categorieën . Welke categorieën uw kiest, kunt u zelf bepalen. U zou bijvoorbeeld kunnen groeperen per afdeling of op bijvoorbeeld op de leverancier. Ook een verdeling op soort artikelen is mogelijk, bijvoorbeeld:
  • Verbruiksartikelen (pennen, papier)
  • Printerbenodigdheden (toner, printerpapier)
  • Batterijen
  • Hulpmiddelen (nietmachines, perforators, schaken, etc.)

Als u bijvoorbeeld de gemaakte kosten per artikel categorie zou weten, zou dat kunnen helpen bij het zoeken naar bezuinigingsmogelijkheden. Door de kosten per categorie in een staaf diagram te plaatsen en deze van links naar rechts te sorteren maakt u een Pareto. Dit geeft een direct inzicht in welke categorieën het meest bepalend zijn voor de gemaakte kosten.

Wanneer kunt u een Pareto gebruiken?

  • Als u wilt bezuinigen op een bepaalde groep van kosten
  • Als u een probleem heeft met meerdere oorzaken en u wilt u focusseren op de meest belangrijke
  • Als u uw informatie wilt delen met anderen met een simpele, makkelijk te begrijpen methode

Wat zijn de stappen om een Pareto-diagram te maken

  1. Maak een keuze in de categorieën die u wilt zien
  2. Beslis wat u precies wilt meten en hoe. Vaak worden kosten gebruikt, tellingen van aantal incidenten of frequentie van voorkomen
  3. Welke tijdsperiode gaat u meten. Is een dag voldoende of moet het een week of maand zijn
  4. Verzamel data of gebruik bestaande data
  5. Bereken de aantallen, getallen, frequentie of kosten per categorie
  6. Maak, bijvoorbeeld in EXCEL een staafgrafiek en sorteer op grootte van links naar rechts. Kleine groepen kunnen samengevoegd worden tot "overige".
  7. Optioneel : Bereken het percentage van iedere categorie ten opzicht van het totaal
  8. Optioneel : Bereken de cumulatieve som van de percentages en voeg die ook toe in de grafiek middels een lijndiagram. Op de rechter schaal kan dan een percentage gezet worden.

Uitgebreidere rapportage

Naast de kwantitatieve rapportage zoals hierboven beschreven, wordt het Pareto-diagram vaak uitgebreid met een tabel waarin de acties beschreven worden die uiteindelijk tot de verbetering moeten leiden. Deze tabel blijft vaak beperkt tot maximaal vijf acties. De volgende gegevens kunnen in de tabel opgenomen worden.
  • Volgnummer van de actie
  • Beschrijving van de actie
  • Verwachtte effect als de actie is voltooid (bijvoorbeeld procentuele reductie van de kosten)
  • Eigenaar, wie moet de actie uitvoeren
  • Verwachtte einddatum
  • Status/Opmerkingen

Op het Pareto-diagram op een goede manier te gebruiken is het noodzakelijk dat deze regelmatig wordt bijgewerkt met de laatste stand van zaken. De frequentie hangt af van het probleem wat beschreven wordt maar zal in de meeste gevallen variëren van wekelijks tot maandelijks.
© 2009 - 2020 Hmneverl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Problemen oplossen met de 5 Why'sProblemen oplossen met de 5 Why'sEen van de hulpmiddelen bij het oplossen van problemen is de 5 Why aanpak. Een simpele maar effectieve manier om de oorz…
Visgraat-diagram (fishbone/ishikawa-diagram)In ieder bedrijf gebeurt het. Er doet zich een kwaliteitsprobleem voor in de productie en de oorzaak is na een eerste an…
DMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC is een verbetermethode die binnen de 6 sigma toolset een belangrijke plaats inneemt. Naast de wat bekendere PDCA (…
Strategie: de klantenpiramide van CurryStrategie: de klantenpiramide van CurryEen goede klantstrategie is van groot belang voor een bedrijf. Door in beeld te brengen wie de klanten zijn en wat hun b…

Cursus Time managementCursus Time managementVeel mensen vinden het lastig om met hun tijd om te gaan. Daarom is er Time Managent. Tijdsmanagement is een methode die…
Management nieuwe stijlOoit was er het karikatuur van de autoritaire, machtbeluste manager die hoog boven medewerkers uittorende en weinig insp…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kwaliteitstool: Het Pareto-diagram"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Hmneverl
Laatste update: November 2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!