Glenn Mill School

Glenn Mill School

Het programma voor een Glenn Mill School is in de afgelopen 30 jaar ontwikkeld in Amerika. Dit als reactie op het percentage minderjarigen dat misdrijven plegen. Dit systeem is ontwikkeld om jonge delinquenten weer op het juiste pad te krijgen. Juist omdat het op een jonge leeftijd mis is gegaan, is de kans dat het later gebeurd des te groter. Door een Glenn Mill School wordt de kans op recidive kleiner.

Wie komt in aanmerking?

Op een Glenn Mill School zijn welkom:
  • Jongens
  • van 15 jaar of ouder
  • met een IQ van 80 of hoger
  • die een misdrijf of overtreding hebben gepleegd waaruit asociaal of agressief gedrag blijkt
  • geen stabiele thuisbasis hebben of kans op ontwikkeling daarin

Instelling

Deze kandidaten worden niet op een Glenn Mill School ontvangen als criminelen. Een Glenn Mill School is géén gevangenis en géén TBS instelling, maar iets wat daar los van staat. Zij kent wel kenmerken van een gevangenis, zoals de vrijheidsontneming, maar bewoners slapen op kamers, en niet in cellen. Glenn Mill is een kans voor een jongere om zijn leven na een fout weer op het rechte pad te brengen, en niet verder af te dalen naar de verkeerde kant.

Methode

De basis van de methode die gehanteerd wordt, ligt bij het straffen en belonen. Als iemand binnenkomt heeft hij de laagste status. Het is een nieuweling en hij moet bewijzen dat hij beloningen waard is. Door middel van sociaal gedrag krijgt de student meer status, en daarmee meer bevoegdheden en voorrechten. Valt er weer iets asociaal voor, dan wordt de student de bevoegdheden en voorrechten weer ontnomen, en 'zakt hij weer op de ladder'.
Bij deze voorrechten valt te denken aan:
  • Weekendverlof (hoogste status)
  • Privacy
  • Sportfaciliteiten
  • Ontspanningsfaciliteiten

Waarom werkt het?

De methode schijnt succes te hebben. Het werkt niet bij iedereen en niet bij iedereen meteen, maar de student wordt in een bepaalde zeer aantrekkelijke richting geduwd, op een min of meer vrijwillige basis. Er wordt onderwijs gegeven, en als een student klaar is om de school te verlaten (minimaal 18 maanden) is er zelfs de mogelijkheid tot een goede baan. De student komt zo een andere gedachtegang tegemoet. Hij heeft niet meer het idee alleen te zijn, door iedereen in de steek gelaten, en hij krijgt het idee dat hij wat kan presteren, dat hij succes boekt en dat het hem ook nog wat oplevert.
© 2008 - 2020 Taxie8888, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Glenn Mill School"

Infoteur: Taxie8888
Gepubliceerd: Maart 2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!