InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Oppassen voor fraude via PayPal!
nieuws uitgelicht

Oppassen voor fraude via PayPal!

Oppassen voor fraude via PayPal! PayPal is het betalingssysteem dat door eBay in België en Nederland geïntroduceerd werd en algemeen als veilig wordt bestempeld. Maar recente frauduleuze activiteiten bewijzen dat het systeem niet zo veilig is als gedacht en dat de beheerders steken laten vallen zodat de verkoper steeds in de kou komt te staan als er wat misloopt.

De geschiedenis van het bedrijf

PayPal, dat in 1999 werd opgericht, was oorspronkelijk een betalingssysteem tussen de eerste ‘smartphones’ in de Verenigde Staten. Nu kun je er ook via het net allerlei betalingen mee verrichten. In 2002 werd het door eBay overgekocht en geïntroduceerd als veilig betalingsmiddel op de veilingsite. Op dat ogenblik gebruikte zowat de helft van de eBay’ers reeds het systeem en sinds zijn introductie is het ook in de Lage Landen populair geworden. Typisch voor PayPal is dat het de koper beschermt en garanties van de verkoper eist dat de betaalde producten ook effectief geleverd worden. Daarom moet de verkoper ten allen tijde kunnen bewijzen dat hij het bestelde product ook werkelijk verzonden heeft.

De eerste gevallen van fraude

In het begin van de jaren 2000 werden de eerste oplichterspraktijken vastgesteld. Onbekende internetcriminelen stuurden PayPal-gebruikers via een Litouwse server een email waarin gevraagd werd persoonlijke en financiële gegevens door te geven omdat er problemen met de account zouden zijn opgedoken. Vandaar dat er een verificatieprocedure was opgestart om de authenticiteit van de eerder ingegeven informatie te controleren. Daarom moest de bezitter van de account gegevens als naam, adres, geboortedatum , kredietkaartnummers, pincodes en dergelijke overmaken aan PayPal. Aangezien de email dezelfde vormgeving als het originele bedrijf vertoonde, liepen vele goedgelovige klanten in de val en gaven ze op die manier de criminelen al te makkelijk toegang tot hun rekening.

De tweede golf

De laatste jaren vond er een andere frauduleuze praktijk ingang bij PayPal. Deze praktijk werd geconstateerd toen talrijke bedrijven alsmede ook particulieren over oplichting begonnen te klagen: nadat ze een via PayPal betaalde bestelling hadden verzonden, verdween een tiental dagen later het gestorte geld plotseling van hun rekening. De gebruikte kredietkaart bleek niet aan de klant toe te behoren en nadat de echte eigenaar misbruik ervan aan PayPal had gesignaleerd werd het betaalde bedrag door PayPal dadelijk van de rekening gehaald. Protest vanwege de verkoper met het bewijs van verzending kon niet baten, vermits PayPal in dat geval het verkochte en geleverde goed als niet betaald beschouwt en dit als een geval voor de burgerlijke rechtbank aanziet waar zij geen bevoegdheid over heeft. De verkoper staat in dat geval machteloos.

Wijdverspreid

Wie objecten op eBay of op een andere site te koop aanbiedt zal ongetwijfeld al emails in de bus hebben gekregen van enthousiaste kopers die enkel en alleen via PayPal wensen te betalen omdat ze in het buitenland verblijven en het de veiligste betaalmethode vinden. Zelfs hoge verzendkosten vergoedt men rijkelijk en vormen geen hinderpaal. Het verschuldigde bedrag wordt de dag zelf vaak op de PayPal-rekening overgeschreven. Dat je na levering van het object je geld weer kwijt bent na een klacht van de ‘echte‘ eigenaar van de kredietkaart zal menigeen slechts duidelijk zijn als het kwaad al is geschied.

De buurmanmethode

De door de internetboeven gehanteerde methode staat bekend als ‘de buurmanmethode‘ en zit eigenlijk vrij simpel in elkaar:
  • Eerst zoek je een ‘buurman‘ op die je zijn kredietkaart wil lenen om een PayPalaccount op te starten.
  • Vervolgens bestel je een product, bijvoorbeeld een computer. In tegenstelling tot de instelling van de account gebeurt dit in een internetcafé zodat je niet traceerbaar bent.
  • Je betaalt en laat de computer bij een vriend leveren. Eenmaal de bestelling is aangekomen laat je je ‘buurman’ in actie treden: hij tekent protest aan bij PayPal en meldt dat zijn kredietkaart gestolen is of werd misbruikt. Als PayPal constateert dat de betaling effectief werd gedaan via een ander ip-adres dan het door de ‘buurman’ normaal gebruikte wordt hij in het gelijk gesteld en het geld onmiddellijk teruggestort.
  • Klaar is Kees! De computer is binnengehaald en je hebt er niet voor moeten betalen.

Een te verwaarlozen percentage

Volgens PayPal, dat het probleem wel erkent, gaat het hier om slechts 0,2% van het aantal uitgevoerde transacties. Het bedrijf blijft er de nadruk op leggen dat een heleboel medewerkers dagelijks actief is met de transacties te controleren op onregelmatigheden zodat het risico tot een minimum beperkt wordt. PayPal maakt trouwens reclame door de veiligheid van haar systeem nadrukkelijk op de voorgrond te plaatsen. Er duiken steeds meer klachten op via het internet op diverse fora waarbij potentiële nieuwe klanten van PayPal woret afgeraden het systeem nog te gebruiken gezien de verkoper telkens in het nadeel wordt gesteld en bij eventuele geschillen naar de burgerlijke rechtbank wordt verwezen.
Gerelateerde artikelen
Oplichting op MarktplaatsOplichting op Marktplaats; bijna iedereen kent wel iemand die er ooit mee te maken heeft gehad. Die nieuwe telefoon voor…
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!Het populaire online betalingssysteem PayPal is al enige jaren wereldwijd actief. Miljoenen gebruikers gebruiken PayPal…
Online betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal accou…

Reageer op het artikel "Oppassen voor fraude via PayPal!"

Reacties

Spulleboel, 30-09-2017 14:53 #12
Fantastisch hoe men PayPal als 'onveilig' bestempeld terwijl deze dienst juist voor extra veiligheid zorgt. Het biedt de mogelijkheid real-time geld over te dragen zonder het risico te lopen van je cash geld te worden beroofd. Ook is het niet PayPal die oplichting eenvoudiger maakt maar de domheid van sommige mensen, PayPal is immers slechts een middel net als iDeal en andere diensten. Een vaak gehoord 'PayPal Fraude' verhaaltje betreft verkopers die wel geld ontvangen en vervolgens aangeven te worden benadeeld door PayPal omdat de ontvangende partij claimt niets te hebben ontvangen. Hier zijn twee opties mogelijk, 1) er is daadwerkelijk niets verzonden maar wel ontvangen (een andere veel gehoorde oplichting praktijk) of 2) er is wel verzonden maar de ontvangers claimen dat het niet is ontvangen. Dankzij koper bescherming kan er dan geld terug gevraagd worden die wordt toegekend MITS de andere partij daadwerkelijk kan aantonen dat de items zijn overgedragen aan een transporteur / post bedrijf. Dit laatste kost de versturende partij extra geld (verzekerd versturen / aangetekend) maar voorkomt dergelijke problemen waarmee je als verkoper óók bent beschermd.

Mortier Jean, 07-02-2017 11:14 #11
Vandaag verzoek om 50.00 Euro te storten voor MEDIAMEDICS B.V. Kan dit? Heb dit bericht al enkele malen gekregen.

E. de Backere, 27-12-2016 16:34 #10
Ik kreeg naar mijn mening een vals bericht van een betaling die ik in ieder geval niet gedaan heb van paypal: support@amtr.zendesk.com.

Mvg
E de Backere

Robberecht Francis, 03-12-2016 17:22 #9
Ik tracht via tweedehands.be of via Kapazaa soms wat zaken te verkopen. Maar het is niet leuk meer! Op elk artikel komen er tal van mails van "Franse", "Buitenlands", of zelfs "Belgische" kopers die natuurlijk enkel via Paypal willen betalen. Ze reageren op bijna alle koopjes die er staan met dezelfde tekst. Zelfs binnen de 3 seconden krijg je antwoord met een tekst van menkannimeer. Jammer dat hier niets kan tegen gedaan worden van de verkoopsites zelf (via IP adressen of zoiets). De enige oplossing die ik nu heb is dat het cash moet betaald worden bij afhalen! Op deze manier misschien minder gegadigden, maar meer zekerheid!

Jeannet, 30-09-2015 12:43 #8
Onderstaande mail kreeg ik, na contact via email met een belangstellende.

Thank you for getting back to me. Am really satisfied in buying your AD. I'm ready to pay your asking price 2500 EUR. including the PayPal transfer charges, I'm currently working overseas in the Mining Outskirts of Bosnia with my Company resources so I wont be able to come and do things personally, . But the issue is i am an oceanographer and i do have a contract now so am presently on sea. The contract is strictly no call due to the lack of reception on the sea area. But I'm able to access email anytime as we will make use of laptop so my only quickest payment option is PayPal as i can send money via PayPal anytime. Since I'm requesting this transaction to be done via PayPal, i will be responsible for all the PayPal charges on this transaction and if you don't have an account with PayPal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to http://www.paypal.com. I hope we can make the purchase as fast as possible? I have a mover that will come for it once payment clears and they will take care of very necessary paper for me.I need your PayPal Full name and email address so i can send the money now.

Many Thanks
Het was allemaal te mooi om waar te zijn. Na wat zoekwerk kwam ik meerdere keren dezelfde tekst tegen en wist ik genoeg.
Trap er dus niet in, het zijn oplichters.

Kiki, 26-03-2015 12:45 #7
Dit is het mailtje wat ik kreeg toen ik mijn auto verkocht op internet:

"It's okay, can you assure me that it's in good state and that i will not be disappointed with it. I'm buying this for my family and am ready to pay your asking price, but the little issue is that i am a sea man. i work as a hydrographic surveyor, currently am on a project on the sea which keeps me off shore and due to this i am restricted to phone calls due to the lack of reception on the sea area but access to the internet is free as am always able to check my email.

Since am always available online the quickest payment option will be paypal as i can be able to send money anytime any day. Since I'm requesting this transaction to be done via paypal, i will be responsible for all the paypal charges on this transaction. paypal is pretty easy, safe and secured to use. I hope you have a paypal account ready and if NO i will like you to kindly log on to www.paypal.com and create an account. I have a shipping agent which will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by paypal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up.
I hope we can make the purchase as fast as possible.
So now i want you get back to me with your paypal full name and email address so that i can proceed to the payment and i would need your home address where the agent will meet for the pick up
Thanks and best regards"

Trap er niet in…
Ik heb gelukkig eerst nagekeken en rond gevraagt.
Hierbij hoop ik dat de mensen gewaarschuwd zijn, want er zullen er veel zijn die op deze manier zijn opgelicht

Albert, 19-12-2013 23:14 #6
Vandaag bleek dat de creditcard van mijn echtgenote via paypal wordt misbruikt.
Diverse bedragen werden afgeschreven. Mijn echtgenote heeft zelf geen paypall account, telefonisch contact met paypal opgenomen aan de hand van haar creditcardnummer is de naam van de misbruiker achterhaald, als dit al de daadwerkelijke naam is.
Onderzoek van paypal duurt maximaal 10 dagen. Het is vreemd dat mogelijk is om een kaart op een andere naam te registreren.

Pieter, 21-08-2013 10:02 #5
Ook via speurders vinden deze oplichters hun weg. Ik werd in het Engels benaderd door een zekere Fabio Ramos Kane Albert (fabio22ramos@yahoo.com) die net niet de vraagprijs maar wel een mooi bedrag over had voor mijn auto. Leuk natuurlijk maar hij kon niet zelf de auto komen ophalen. Hij kon dus ook geen testritje maken en hier het een oldtimer betreft, is dat opmerkelijk te noemen. Toen hij aangaf alleen via Paypal te kunnen betalen (hij kon niet internetbankieren…) werd mijn argwaan compleet en ik kwam op o.a. deze website terecht. Nu ben ik aan het uitzoeken of ik net zoals Henk Hoogeveen het bedrag kan veilig stellen.

Frits Jaarsma, 11-02-2013 21:56 #4
Pas op voor aanbieden van auto's op Mobile.de (Duits aanbod 2e hands auto's). Reageerde op 2 verschillende VW tourans. Aangeboden met summiere gegevens. Kreeg via mail antwoord in het Engels. Een Engelse meneer en bij de andere auto een mevrouw hadden enige tijd in Nederland cq. in België gewerkt. Waren al terug naar GB en konden hun auto met stuur aan de verkeerde kant beter in West-Europa verkopen. Auto was al in Shipping bij Pegasus. Mailtjes worden steeds zakelijker.
Als je het eens bent moet je op eBay een account aanmaken. Ze vragen je je geld te storten en het geld wordt pas naar de verkoper doorgesluisd als je hebt aangegeven dat het geleverde ok is. Diverse advertenties gaan over dezelfde auto met verschillende prijzen, verschillende motoren en km.standen en zgn. verschillende eigenaren. Pas op. Ik werd achterdochtig door verschillende auto's met bijna identieke reacties. Frits

Christa, 23-06-2012 15:43 #3
Christa Steenbergen
Zoals ondergaan bij Henk Hoogeveen, heb ik een advertentie geplaatst om een auto te verkopen.Hierop is gereageerd eerst met de vraag of het bedrag definitief is en of het de eerste eigenaar is.Daar dit de auto van onze vriendin is heb ik zo mijn twijfels om te reageren op deze persoon.Ik ben bang dat zei haar geld kwijt is als wij met deze persoon in zee gaan.Het volgende gaf hij mij per mail door hij woonst in Australië, wil al hij gegevens hebben om het bedrag over te maken dan stuurt hij iemand om de auto op te halen en alle benodigde documenten worden door hem in orde gemaakt.Is dit nog te vertrouwen met alles wat je om je heen hoort, hij heeft het geld kan het ook terug laten boeken en dan zijn wij alles kwijt. er is mij geadviseerd het niet te doen

Henk Hoogeveen, 10-04-2012 13:36 #2
Ik overweeg om een transaktie te doen via PayPall, Situatie is als volgt. Mijn auto staat te koop, Ik heb een potentiele koper uit Noorwegen, Alles keurig netjes uitgelegd in het Google vertaalde Noors en zo ook reaktie gehad. Toch vertrouw ik het niet helemaal. Alhoewel ik de verkopende partij ben. Ik heb haar een rekening gestuurd van NOK 70000, - en ik wacht in spanning af. Als ik het geld binnen heb zet ik het onmiddelijk op mijn spaarrekening waar niemand aan kan komen. En ik ga Paypall vragen of het betaalde bedrag van de koper met zijn gegevens klopt. Uiteraard houdt ik het kenteken zo lang mogelijk vast todat het vast staat dat het om een eerlijke transaktie gaat. Wie heeft er nog suggesties?

Sabrina ter Horst, 12-01-2012 20:49 #1
Vandaag ontving in dit bericht in slecht Nederlands van service-update@pypal.com :
"Hij bracht onder onze aandacht dat uw PayPal-factuurgegevens zijn verouderd.
• Dit vereist dat u uw factuurgegevens bijwerken zo snel mogelijk.
• Deze update facturering en ook een verklaring over de veiligheid van PayPal, die is volgens de regels aan onze voorwaarden of service (TOS) om fraude te verminderen op onze website. Please update uw administratie : Als u uw administratie bij te werken kan leiden tot schorsing van uw account.

Nu uw gegevens
Deze zekerheid verklaring zal helpt ons blijven PayPal aanbieden als een beveiligde betaling service en kosten. "

Dit is natuurlijk puur phishing.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 09-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!