Borrelen na het werk

Borrelen na het werk Hoewel het meer in de grotere steden een goed gebruik is, is soms een borrel na het werk voor iedereen best gezellig. Je hebt iets te vieren, de week af te sluiten of te toasten op het weekend. Redenen genoeg om, zeker aan het eind van de week, even gezamenlijk wat te gaan drinken. Hoewel dit ongetwijfeld gezellig is, is het lang niet altijd goed. Aangezien het wel belangrijk blijkt voor veel mensen, kan je mogelijk ook wat “aanpassen”.

Moe en gammel!

Veel mensen zijn na een drukke week werken eigenlijk gewoon moe en bij moeheid moet je rusten, dat is waar je lichaam om vraagt. Echter, wat menigeen gaat doen, is gezellig met wat collega’s wat drinken. Spreekt voor zich dat dit impact heeft op je lichaam, immers alcohol die in een vermoeid lichaam terecht komt, heeft meer impact dan wanneer je die zelfde hoeveelheid in een fris en uitgerust lichaam giet.

Tel daar bij op dat je, rechtstreeks uit het werk, ongetwijfeld nog niet gegeten hebt en zie daar de impact van alcohol op het lichaam. Je kunt behalve niet lekker worden ook nog eens veel sneller dronken worden. Voor vrouwen staat dit nog meer op het spel, want een vrouw kan minder alcohol verdragen (tot dronkenschap). Bovendien het is minder geaccepteerd dat een vrouw dronken is en dus zal menig vrouw meer reserve inbouwen en het niet zo snel zo ver laten komen.

Mannen en vrouwen versus taken

Voor mannen geldt, zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat wanneer ze een geestelijk zware taak achter de rug hebben, ze ook gemakkelijker die borrel pakken en hun grenzen overschrijden. Dit, terwijl dit voor een lichamelijke taak dan weer niet geldt. Dit heeft volgens onderzoeker Tilleton te maken met het gegeven dat mannen na een geestelijk zware taak minder remmingen kennen en die goed smakende borrel naar meer smaakt (77%).
De meeste vrouwen blijken na een geestelijke vermoeiende taak, juist minder te gaan drinken. Dit heeft mogelijk te maken met het minder geaccepteerd worden van vrouwen die veel drinken of is slechts een stuk ingebouwde zelfbescherming.

Lichamelijk vrouwentaken

De vrouw die gewend is aan zwaarder lichamelijk werk, drinkt verhoudingsgewijs wel iets meer (ruim 80%). Dat heeft mogelijk te maken met de omgeving waarin ze zich veelal bevindt (in veel gevallen een mannenbolwerk). Of het dan “gewoon” meedoen is of juist kunnen laten zien dat je er als vrouw ook bij hoort, is niet helemaal duidelijk geworden uit de onderzoeken. Wat wel duidelijk wordt is dat deze vrouwen minder snel dan gemiddeld dronken worden en dit kan te maken hebben met een stukje gewenning (als je regelmatig drinkt kan je lichaam wat meer hebben). Dit neemt niet weg dat het promillage gewoon in het lichaam zit.

Sociale activiteit met eten erbij?

Unaniem ziet men gezamenlijk een borrel na het werk drinken als een sociale activiteit die er bij hoort, alleen ziet niet iedereen het zitten om de alcohol te laten staan en gezamenlijk iets fris te drinken. Alcohol hoort duidelijk bij deze sociale activiteit.

Combineer het met voeding

Als je deze belangrijke sociale activiteit combineert met eten, een maaltijd in de vorm van gemakkelijk te eten hapjes, zie je de hoeveelheid alcohol die gedronken wordt wat afneemt (tot 1/3 minder). De hoeveelheid voeding die men binnenkrijgt is niet te vergelijken met een normale maaltijd, maar er wordt wel een bodem gelegd én het wordt afgewisseld met drank.
Behalve het vertraagde tempo van drinken, valt de alcohol niet op een nagenoeg lege maag.

Sociaal eten

Voor bijna alle respondenten geldt dat als er een normale maaltijd in de vorm van kleine hapjes wordt geserveerd, men dit ook als een belangrijke sociale activiteit met collega’s ziet. Net zoals drank, kan eten ook verbroederen. De meeste respondenten geven wel aan dat het geen normale maaltijd moet zijn, maar de combinatie met de borrel is om meerdere redenen prima.

Er worden in deze geen gefrituurde hapjes geserveerd, maar kleine koude en warme volkoren sandwiches met kip, vis en kalkoen met toebehoren en vegetarische sandwiches. Verder zijn er minimaaltijden geserveerd in de vorm van wat volkorenpasta met rulgebakken gehakt eventueel voorzien van iets pikants. Serveren in een klein bakje met lepeltje. De gemakkelijke bitterbal met mosterd is bewust niet geserveerd evenals de blokjes kaas en worst.

Conclusie

Het is geen wereldschokkend onderzoek, maar opvallend is wel dat men het sociale gebeuren als erg belangrijk ervaart. Als er wat aanpassingen moeten plaatsvinden om het sociale aspect in stand te moeten houden, is dat geen probleem ... zolang het maar het effect heeft van de gezamenlijke borrel na het werk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo kunt u opvallen op het werkZo kunt u opvallen op het werkAls u hogerop wilt komen op uw werk zult u moeten zorgen dat daar een reden voor is. Zorg dat u op het werk gezien wordt…
9 tips voor thuiswerkersOf je nu al jaren vanuit huis werkt en je productiviteit wil verhogen, of je begint net met het werken vanuit huis, er z…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Wat doet een sociaal raadsman?Wat doet een sociaal raadsman?Als sociaal raadsman ondersteun je cliënten op sociaal juridisch gebied. Je bent de tussenpersoon van de cliënt de (maat…

Groeicijfers en voorspellingen doen: afzet en voorraadbeheerGroeicijfers en voorspellingen doen: afzet en voorraadbeheerOmdat alles tegenwoordig met de computer wordt gedaan, zijn we eraan gewend geraakt om analyse ook via die weg automatis…
Dag van de Bouw - De Bouw maakt hetDag van de Bouw - De Bouw maakt hetJaarlijks vindt er in mei een Dag van de Bouw plaats. Belangstellenden kunnen dan een kijkje achter de hekken van bouwpr…
Bronnen en referenties
  • S. Tilleton en M.E. MacMillan (onafhankelijke onderzoekers voor enkele multinationals in het kader van 'sociale activiteiten naast het werk')

Reageer op het artikel "Borrelen na het werk"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!