InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Geen baan gevonden en de bijstand nadert. Wat dan?

Geen baan gevonden en de bijstand nadert. Wat dan?

Geen baan gevonden en de bijstand nadert. Wat dan? De bijstand voelt voor veel mensen aan als de poort naar de ondergang en zij zouden er het liefst niet in willen vallen. Geen wonder. Het is geen vetpot. Het is bovendien prettiger om te kunnen rondkomen van een zelf verdiend inkomen. We zouden het bijna vergeten zijn, maar in feite is iedereen zelf verantwoordelijk voor het eigen inkomen en het eigen onderhoud. Hele generaties zijn opgegroeid in het besef dat er altijd wel geld van de overheid binnenkomt als men zijn baan verliest en werkeloos wordt. Inderdaad is er na de WW altijd nog de bijstand die een minimum aan inkomen garandeert. Toch willen de meeste mensen graag hun eigen inkomen verdienen en zichzelf en hun gezin kunnen onderhouden.

De bijstand nadert na de werkeloosheidsuitkering

Een werkeloosheidsuitkering is natuurlijk niet ideaal, maar veel mensen hebben er minder problemen mee dan met een bijstandsuitkering. De meesten gebruiken de tijd in de WW om flink te solliciteren en krijgen het pas benauwd als de eindtermijn van de werkeloosheidsuitkering nadert en ze in de bijstand dreigen te vallen. De bijstand heeft immers een heel andere impact op het leven van alledag.

Geen eigen baas in de bijstand

In de bijstand krijgt men immers te maken met een uitkering van de gemeente, die daar ook voorwaarden en controle aan verbindt. Dat is voor veel mensen een onoverkomelijk bezwaar. Het raakt immers het zelfrespect van mensen zelf. Wie in de bijstand zit krijgt geld van de gemeenschap en dient daar dan ook iets voor terug te doen. Zo werkt het nu eenmaal.

De gemeente en haar voorwaarden voor een uitkering

Gelukkig is de oplossing via de bijstand er nog steeds, maar wanneer de overheid moet bezuinigen, worden de daarmee gepaard gaande voorzieningen in de nabije toekomst er niet rooskleuriger op. Daarnaast moet een wat te dure auto dan verkocht worden, een huis met een hogere hypotheek eveneens en het uitgavenpatroon van het hele leven wordt een standje lager gezet.

Spaargeld moet vaak voor een deel opgebruikt worden

Eventueel spaargeld moet men tot op een bepaald niveau opleven, wat ook al het perspectief voor de toekomst en voor eventuele later studerende kinderen verkleint. Het hangt dan van de maatregelen en wetten van de overheid af, of de kinderen later nog wel kunnen studeren. Het zijn allemaal overwegingen die het zicht op de bijstand niet vrolijker maken.

Mogelijkheden om hier of daar een baan te vinden

Het loont dan ook om daar nuchter in te zijn en voordat men in de bijstand valt eens goed rond te kijken naar andere mogelijkheden. Die zijn er ook wel, alleen zijn het vaak mogelijkheden waar niet iedereen meteen aan denkt. Als u uw baan plotseling kwijt raakt omdat het bedrijf waar u werkte failliet gegaan is, zoekt u natuurlijk eerst naar een zelfde soort baan die past bij de opleiding die u genoten hebt. Ook zoekt men dan vaak in de buurt van de woonplaats, maar soms zijn er betere banen te vinden op iets langere afstand. Ook een baan in een andere richting dan waar u voorheen werkzaam in was, kan zich lonen.

Probeer een iets bredere basis te bekijken

Het zoeken naar eenzelfde soort baan als die u had is logisch, maar als het juist in die bedrijfstak slecht gaat, zult u tegen het einde van uw werkeloosheidsuitkering merken dat dit niet werkt en een andere aanpak nodig is.Dat hoeft niet negatief te zijn, want een ander soort baan kan u ook meer voldoening en meer plezier geven. Soms komt u op die manier tot de ontdekking dat u meer kwaliteiten hebt, dan u voorheen dacht.

Ook links en rechts kijken naar een mogelijke baan

Vindt u in uw eigen beroep geen nieuwe baan, kijk daarom dan ook eens links en rechts van uw opleiding. Uw opleiding en uw beroepservaring staan immers voor een bepaald denk- en werkniveau. Daarmee kunt u ook gerust op een baan solliciteren, die een nevenfunctie van uw vorige baan was of daar tenminste op lijkt. Soms komt u zo in een beroep terecht dat u nog veel leuker vindt dan uw eigenlijke beroep.

Voorbeeld 1

Neem bijvoorbeeld iemand die een universitaire opleiding in scheikunde heeft genoten. Zijn bedrijf gaat failliet en na een jaar solliciteren heeft hij nog steeds geen nieuwe baan. Er is echter in de buurt een instituut dat opleidingen geeft voor beveiligers in chemische bedrijven. Met zijn scheikundige opleiding zou deze persoon, na misschien een korte cursus, les kunnen geven in de scheikundige problemen die een dergelijke beveiliger moet kennen. Bijvoorbeeld de connectie tussen water en scheikundige stoffen en wanneer er wel of niet en vooral op welke manier er brand geblust dient te worden.

Voorbeeld 2

Neem bijvoorbeeld een kunstschilder die een baan had bij de academie, maar ontslagen werd en in tijden dat er weinig geld voor luxe artikelen uitgegeven wordt, tevens te weinig eigen werk verkoopt. Hij kan eventueel in zijn eigen garage, huis of in een loods een cursus starten in het zelf schilderen op doek. Met het cursusgeld van zijn cursisten en door zo hier en daar een eigen schilderij te verkopen, kan hij zich boven water houden totdat de economie weer aantrekt en hij zijn eigen schilderijen weer beter kan verkopen.

Voorbeeld 3

Een goede verkoopster kan na haar ontslag ook proberen om haar eigen overbodige spullen en misschien ook die van haar familieleden op de rommelmarkt of op de braderie te verkopen. Gaat dat goed en vindt ze het ook leuk, dan zou ze daar een inkomen uit kunnen halen door via internetadvertenties, via marktplaats, of via een advertentie in een stadsblad aan andere verkoopbare spullen te komen en die dan weer te verkopen.

Voorbeeld 4

Een kapster kan ook in eigen beheer haar eigen kapsalon opzetten. Daar is vaak niet eens een echte ruimte voor nodig. Er zijn immers steeds meer oudere mensen die graag een kapster aan huis hebben. Op die manier heeft ze alleen haar materialen nodig en kan zelf naar mensen toe gaan om op die manier geld te verdienen. Ook daar zal in het begin wel hier en daar een advertentie voor gezet moeten worden. Ook is het in dat geval verstandig om eens in overleg te gaan met verzorgingstehuizen, want ook daar is met de regelmaat van de klok een kapster nodig.

Het UWV torpedeert soms de eigen wensen van haar cliënten

Wees niet bang voor het UWV. Wie al eens in de molen gezeten heeft, weet ook dat het UWV het eigen initiatief vaker tegenwerkt dan dat ze er medewerking aan geeft. Het hangt er gewoon van af wie u daar treft. De afhankelijkheidspositie is op zich al niet prettig, maar als u geluk hebt, kunt u soms goed terecht komen.

Goede en minder goede helpers

Zoals overal zitten er goede en minder goede medewerkers aan de balie. Hebt u geluk dan is er een medewerker die zich echt voor u inzet, maar het gebeurt ook dat u iemand treft die u alleen op afspraak laat komen om zelf zijn baan invulling te kunnen geven.

Zelfstandig worden met hulp van het UWV

Mocht u helemaal geen heil meer zien in het vinden van een baan, dan kunt u er ook voor kiezen om zelfstandige te worden. Wil het UWV echt meewerken aan een eigen opzet en invulling van “probeerwerkzaamheden” of een “probeerbedrijf” laat dat dan op schrift zetten, zodat u daar een bewijs van hebt. Op die manier loopt u minder risico dat men u achteraf een beloofde steun laat terug betalen.

Geen medewerking van de overheid

Wil het UWV niet meewerken, wacht dan de tijd van de werkeloosheidsuitkering af, solliciteer intussen naar alles dat los en vast zit en enigszins binnen uw bereik ligt en werk uw plannen voor de tijd daarna alvast zorgvuldig uit, zodat u dan ook meteen kunt beginnen. Praat met andere mensen die ook zelf actief bezig geweest zijn en vraag naar hun ervaringen.
Gerelateerde artikelen
Aanvragen Bijzondere BijstandAanvragen Bijzondere BijstandHet kan iedereen voorkomen. U komt in een bijzondere situatie terecht waarin u noodzakelijke kosten niet meer kunt betal…
Bijstand en verplicht vrijwilligerswerkBijstand en verplicht vrijwilligerswerkIemand die in de bijstand zit, is verplicht om te solliciteren naar een baan. in de bijstand zit je niet altijd vrijwill…
Moet ik mijn auto verkopen in de bijstand?Moet ik mijn auto verkopen in de bijstand?Begin 2015 is er in Amsterdam in de Postcode Loterij een prijs van tientallen miljoenen op een postcode gevallen waar na…
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…
Afgestudeerd en werkloos: uitkering aanvragen?Afgestudeerd en werkloos: uitkering aanvragen?Je bent net afgestudeerd aan de universiteit, het hbo of een mbo en bent werkloos, het is voor veel jongeren de harde re…

Reageer op het artikel "Geen baan gevonden en de bijstand nadert. Wat dan?"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 08-06-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!