InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Toshiba: het bedrijf

Toshiba: het bedrijf

Toshiba: het bedrijf Toshiba is een bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische apparaten en elektronica in het algemeen. Het staat wereldwijd bekend omwille van zijn digitale producten, elektronische producten en huishoudelijke apparatuur. Over heel de wereld zijn er ondertussen 740 bedrijven waarvoor +/- 204000 werknemers werken. Toshiba behaalt een jaaromzet van maar liefst 68 miljard dollar.

Ontstaan Toshiba

Het was Hisashiga Tanaka dat met de oprichting van zijn bedrijf: "Tanaka Engineering Works" in 1875 een voorbarig startschot gaf voor het latere ontstaan van Toshiba. Deze fabriek stond bekend om zijn innovatieve kracht op elektronisch gebied. In 1939 was hij eigenaar van 'Shibaura Seisaku-sho' en fusioneerde hij met het bedrijf 'Tōkyō Denki'. Pas vanaf dan werd de naam Toshiba erkend als bedrijfsnaam. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Tokio.

Uitvindingen

Toshiba viel in 1985 op met hun eerste Laptop. Hierna bleven ze de ene achter de andere succesvolle uitvinding aan elkaar breien. In 1989 ontstond er bv. de eerste Notebookcomputer, in 1995 de eerste DVD-speler en werd er in 2004 de minuscuulste harde schijf ontworpen van 2,4 cm. In 2007 kwamen ze op de markt met de eerste dynamische CT-scanner. Toshiba was in 2008 zeer enthousiast over hun SSD's ( Solid State Drivers). Dit is een medium om je gegevens altijd digitaal te kunnen bewaren, en zo te vermijden dat als bv. je computer crashed je alles kwijt bent. Toshiba ontwierp hieromtrent veel Notebooks met daarin een SSD. Een Notebook verschilt qua grootte en koelingsgraad van een Laptop. Bij een Notebook zit het koelingsrooster aan de onderkant, terwijl dit bij de Laptop aan de zijkant is. Notebook verwijst naar ' note' , dus naar de grootte van een A4-vel.

In 2009 kwam Toshiba op de proppen met een 'mini-laptop' , ook wel netbook genoemd. Eerst werd de NB100 ontworpen, daarna de NB200. Opvallend hierbij is dat de batterijduur extra lang is bij de zwarte versie ervan: maar liefst 9 uur. Dit maakte dat de prijs hiervan een 50 euro duurder was dan de andere bruine variant. ( 450 euro versus 400).
Begin januari 2010 stelde Toshiba de ZX900 Cell TV voor. Deze werd gekenmerkt door zijn uitmuntende beeldkwaliteit ( het werkt via de LED technologie) en doordat je er geen afstandsbediening voor nodig hebt. De televisie werkt namelijk op ... gebaren. Je kan dus de televisie aan en afzetten door bv. in je vinger te knippen of eens met je armen te bewegen.

Betrouwbaarste laptops

Interessant om te weten is dat Toshiba en Asus verkozen zijn tot de makers van meest betrouwbare laptops. Dit werd in 2009 onderzocht door Squaretrade, die de reparatiefrequenties onderzocht van ruim 30000 computers.

Laatste uitvinding eind Maart 2011

De RL833

Toshiba presenteerde op 29 maart 2011 de RL833. Deze televisie maakt het mogelijk om tegelijk te genieten van een uitstekende beeldkwaliteit, toegang te krijgen tot bepaalde internetinhoud, en ruime aansluiting op andere thuisnetwerken of aansluitingsbronnen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zdnet.be/news/101528/nieuwe-toshiba-minilaptop-komt-eind-mei/
  • http://www.nu.nl/gadgets/2480221/toshiba-presenteert-serie-full-hd-led-tvs-met-netwerkconnectiviteit.html
  • Wikipedia: Toshiba (uitvindingen)
  • Toshiba.be

Reageer op het artikel "Toshiba: het bedrijf"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!