Het nieuwe winkelen: kunnen winkelcentra nog overleven?

Het nieuwe winkelen: kunnen winkelcentra nog overleven? Winkelcentra hebben het moeilijk, de consument blijft weg en steeds meer winkels gaan over de kop. Online winkelen lijkt het nieuwe winkelen te zijn geworden. Kunnen de winkelcentrums dit tij nog keren door meer gezelligheid en faciliteiten aan te bieden? Winkelen moet weer een gezellige ervaring worden, zodat dit meer wordt dan alleen producten kopen. Maak van winkelen een dagje uit.

De redenen dat de consument weg blijft

Online winkelen neemt een steeds grotere vlucht. Steeds meer mensen kiezen voor het gemak van thuis winkelen. Naast het gemak speelt ook het makkelijk vergelijken van prijzen een rol. Mensen voelen zich snel bekocht, wanneer ze in een winkel iets kopen en het daarna via internet voor een lagere prijs aangeboden zien staan.

Een andere redenen is de alsmaar voortdurende crisis. Mensen geven liever niet teveel geld uit en dit kan voor sommige mensen ook een reden zijn om winkelcentra maar te mijden. Zo staan ze ook niet bloot aan allerlei verleidingen. Door de lange duur van deze crisis zal dit een blijvende invloed hebben op het koopgedrag van de consument. Ook na deze crisis zal de consument voorzichtig blijven met een uitgeven van geld, de gouden jaren van voorheen zullen niet meer terugkeren.

Het winkelcentra heeft weinig meerwaarde boven internet. Sfeer is vaak ver te zoeken in de winkelcentra. Alle winkelpanden lijken op elkaar en in alle winkels is het aanbod ongeveer gelijk. Voor de consument geen verrassingen en geen meerwaarde boven internet.

Hoe krijg je de consument weer terug?

Wanneer je de consument weer terug wil, zal je iets meer moeten bieden dan sfeerloze winkelpanden. Winkelen moet een dagje uit worden en ook moeten de verschillende winkelcentra zich onderling onderscheiden. Dit kan op verschillende manieren.

Winkelcentra rond een thema

Bouw winkelcentra rond een bepaald thema, waar zowel het interieur van de winkels als het straatbeeld op aangepast wordt. Winkelcentra moeten naast winkelen ook entertainment bieden. Winkelen moet leuk worden. Hierbij kan veel geleerd worden van pretparken, die vaak in een bepaalde stijl gebouwd worden. Pas een winkelcentrum aan en maak een Dickens centrum, een Japans centrum, een futuristisch centrum, een onder zee thema of een tropisch thema. Zorg voor entertainment in het centrum, passend bij het thema. Denk hierbij aan een schaatsbaan, aquariums, dansende fonteinen, modeshows, dansvoorstellingen, sfeervolle (live)muziek, lichtshows en thema sfeerverlichting, parkfaciliteiten en mogelijkheden om te klimmen of skate mogelijkheden midden in het centrum, duidelijk zichtbaar voor iedereen en niet weggestopt in een donker hoekje.
Enkele voorbeelden :
  • Dubai Mall, waar enorme aquaria te vinden zijn en waar je door een onderwatertunnel loopt tussen de haaien en koraalriffen.
  • Mall of the Emirates, waar alles wit is, in het sneeuw en ijs thema. Er is een grote schaatsbaan en een skihal met sneeuw, ijs, een kabelbaan een een compleet winter landschap.
  • Mall of America, waar het attractiepark zich in het hart van het winkelcentrum bevindt en je vanuit de achtbanen en andere attracties op het winkelende publiek kijkt. Hoewel dit misschien iets te Amerikaans is voor de gemiddelde Nederlander.
  • West Edmonton Mall, wat volledig gebouwd is rondom het thema waterplezier. Het winkelcentrum heeft naast winkels een golfslagbad, een indoor waterpark en zeeleeuwen.

Winkelen rond een product

Veel winkels bieden hetzelfde, ze onderscheiden zich niet of nauwelijks van elkaar. Wanneer je een winkelcentrum opzet met winkels rond een product zullen mensen eerder toestromen. Dus een winkel waar alleen maar truien verkocht worden of alleen maar jassen. Een winkel met honderd en één verschillende tablets, of tientallen verschillende cupcakes. Zo kan je winkel in en winkel uit lopen zonder dat je verveelt raakt doordat je weer tegen datzelfde jasje of een zelfde paar laarzen aan zit te kijken. Op zich pakken winkelcentra zoals de malls rond de Arena dat goed aan, alleen zijn ze fantasieloos bezig. Verkoop je in een pand hoofdzakelijk keukens? Laat op drukke dagen een kok aan het werk gaan en laat hem kleine hapjes aan het winkelend publiek aanbieden, of laat een bakker gebruik maken van de ovens en mini gebakjes aanbieden. Verkoop hiernaast pakketjes zodat mensen direct zelf aan de slag kunnen om het gerecht te maken. Kleed zo'n winkelcentrum verder aan met potten keukenkruiden, die een heerlijke geur verspreiden. Maak van zo'n winkelcentrum een keukenervaring door naast keukens, kookboeken, kookaccessoires, kookgeschenken, pannen, serviezen, tafelkleden enz. te verkopen. Zorg voor sfeer en persoonlijkheid in plaats van een klinische aanblik. Samenwerking tussen de verschillende winkeliers is van cruciaal belang om te kunnen overleven.

Winkelervaring en faciliteiten

Winkelen moet weer een ervaring worden. Een ervaring zonder ergernis, dus liefst met winkelstraten waar je overdekt loopt en geen hinder hebt van de Nederlandse weersomstandigheden. Voldoende parkeergelegenheid, zonder krankzinnig hoge prijzen. Winkelen gemixt met entertainment en horeca, waarbij het hele winkelcentrum meehelpt om je de ultieme winkelervaring te geven en niet iedere winkelier op zijn eigen eilandje zit. Het stimuleert de verkoop wanneer je zorgt dat de consument zo lang mogelijk in het winkelcentrum blijft. Hij moet er dus ook makkelijk zichzelf en zijn kinderen kunnen vermaken. Winkelen moet een dagje uit worden.
© 2013 - 2024 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Designer outlet en outlet shoppenDesigner outlet en outlet shoppenDesigner outlet is dure en exclusieve merk kleding kopen tegen veel goedkopere prijzen, in grote en stijlvolle shoppingc…
Een stedentrip naar SingaporeSingapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië, het is tevens ook een stad. Het is een van de welvarendste landen ter…
Online kleding winkelen of naar de winkels toe?Veel kleine maar zelfs de grote winkels hebben het steeds moeilijker omdat het online winkelen hun grote concurrent is d…
Barcelona - De ultieme stedentripBarcelona - De ultieme stedentripBarcelona is een van 's werelds ultieme stedentrip locaties. Het maakt niet uit in welk seizoen. Barcelona is de op een…
Merk: Vans SchoenenVans is een Amerikaans merk dat zijn oorsprong vindt in Californië. De collectie bestaat uit canvas,leren en suède sneak…
Bronnen en referenties
  • http://edition.cnn.com/2013/11/18/travel/worlds-best-shopping-cities/
Katinka900 (661 artikelen)
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.