InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Aan het werk of verder studeren

Aan het werk of verder studeren

Aan het werk of verder studeren Jongeren staan na een opleiding vaak voor een dilemma, doorleren om toch een baan gaan zoeken. Op het moment dat ze gaan werken, zal de gevolgde opleiding voldoende moeten zijn om de gewenste baan te kunnen krijgen. Er zijn scholieren die niet kunnen wachten om aan het werk te gaan. Er zijn echter ook studenten die maar moeilijk afscheid kunnen nemen van hun leven als student. Doorstuderen is tegenwoordig noodzakelijk om een leuke baan te bemachtigen. Jaren geleden was een MBO opleiding voldoende om goed geschoold de arbeidsmarkt op te gaan. Tegenwoordig is het gebruikelijk om verder te gaan met een HBO of zelfs een universitaire opleiding. De studenten die wel genoegen nemen met een opleiding op MBO niveau, zullen is sommige branches moeite hebben om een geschikte baan te vinden.

Nadat scholieren niet meer leerplichtig zijn, kunnen ze zelf kiezen of ze gaan werken of verder studeren. Een vervolgopleiding kan van grote toegevoegde waarde zijn voor de toekomst. Het kan echter ook een zinloze toevoeging zijn op een cv.

Waarde inschatten op de arbeidsmarkt

Door personeelsadvertenties goed te bekijken is al eenvoudig te achterhalen waar de gemiddelde werkgever waarde aan hecht wat opleidingen betreft. Als starter krijgt u al te maken met een gebrek aan ervaring. De opleidingseisen moet in dat geval minimaal aan voldaan worden. De kans is anders groot dat er iemand op solliciteert met een vergelijkbare opleiding, maar met veel meer ervaring. De combinatie van een jonge leeftijd en een hoge opleiding is goud waarde op de arbeidsmarkt, maar het moet wel gaan om een nuttige opleiding.

Neem eerst een besluit

Het is niet verstandig om met enige twijfel de arbeidsmarkt te betreden. In dat geval straalt u als sollicitant uit dat u niet overtuigd bent van uw eigen keuze. Neem eerst een overtuigend besluit en zet vervolgens de vervolgstappen. Desnoods kiest u ervoor om eerst een paar maanden iets anders te gaan doen om een wel overwogen beslissing te kunnen nemen.

Kies zeer zorgvuldig een vervolgopleiding

Opleidingen worden vaak gekozen door studenten met een onjuiste motivatie in het achterhoofd. U kunt rechten gaan studeren om later veel te kunnen verdienen, maar vanuit die uitgangspunt zult u een dergelijke zware opleiding niet kunnen voltooien. Uw interesse moet er liggen en de motivatie moet zuiver zijn.

De arbeidsmarkt moet een keer betreden worden

Het uitstellen van het betreden van de arbeidsmarkt is slechts een tijdelijk uitstel. Iemand die een tweede HBO opleiding gaat volgen, moet zich wel goed verdiepen in de toegevoegde waarde van de tweede opleiding. Indien de werkgevers er geen waarde aan hechten, zijn het weggegooide jaren. U had met de eerste HBO opleiding dezelfde baan kunnen bemachtigen. Na het afronden van de tweede opleiding moet u alsnog als starter de arbeidsmarkt betreden.

Bij twijfel deeltijd gaan werken

Bij twijfel is het ook een mogelijkheid om parttime te gaan werken in de branche waarin u uiteindelijk wilt gaan werken. Op deze manier kunt u ervaring opdoen en toch een vervolgopleiding volgen. Voor veel opleidingen zal dit niet tot de mogelijkheden bestaan. In dat geval moet u ervoor kiezen om fulltime te gaan werken en de opleiding in de avonduren te volgen. Dit zal voor bepaalde opleidingen een mogelijkheid zijn, maar het vergt wel veel energie en doorzettingsvermogen om de opleiding ook daadwerkelijk af te maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aan het werk of verder studeren"

Infoteur: Juul
Laatste update: 03-08-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!