InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Flitspaal monteur: een vak apart

Flitspaal monteur: een vak apart

Flitspaal monteur is een apart beroep. Maar gezien het feit dat flitspalen een geliefd doelwit zijn voor vandalen, moet toch iemand ze repareren. En dit is nou precies waar de flitspaal monteur goed in is. Wat doet een flitspaal monteur nou precies? En hoe word je flitspaal monteur?

Hoe ziet een normale werkdag van de flitspaal monteur eruit?

Tussen distels en de uitgebloeide narcissen in een Limburgse middenberm staat een ladder tegen een grijze paal. Een flitspaal monteur is erin geklommen en gluurt achter het deurtje van de oranje-blauw gestreepte doos. Nog geen minuut staat hij boven, of het is al raak. ‘Ga hem maar slopen’, roept een bouwvakker door het raam van een voorbijrijdend busje. De flitspaal monteur reageert er nauwelijks op. ‘Ik hoor het al niet meer’, zegt de flitspaal monteur laconiek. Flitspaal monteurs krijgen namelijk de hele dag door opmerkingen van voorbijgangers. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij een flitspaal monteur door tomaten werd bekogeld.

Een flitspaal monteur rijdt door het hele land, van flitspaal naar flitspaal. Ze voeren reparaties uit en doen ook de jaarlijkse keuringen die flitspalen moeten ondergaan. Daarnaast bepalen flitspaal monteurs waar de flitspalen moeten komen te staan. Ze meten dan de breedte van de weg op. En ze kijken of de camera in de linker- of de rechterberm moet komen.

Vuurwerk sloopt kast

Op een willekeurige drukke weg in Limburg wordt een flitspaal geplaatst. De camera in deze kast heeft de lens gericht op een verkeerslicht. Vaak zit er bij deze flitspalen ook nog detectieapparatuur in het wegdek. Die registreert dan of een auto te hard gaat, of door rood rijdt. Is dat zo, dan maakt de camera in de kast een foto. In beide gevallen krijgt de chauffeur een bon in de bus. Althans, zo zou het moeten gaan.

Regelmatig worden er namelijk ook schademeldingen aan flitspalen geregistreerd. De flitspaal monteur krijgt dan een melding. Vervolgens gaat de flitspaal monteur op pad om de flitser te repareren. Maar dit gaat lang niet altijd zo snel en gemakkelijk. Minstens één keer per week worden flitspalen namelijk bewust onklaar gemaakt. Mensen gooien er stenen tegenaan, steken de kast in brand of duwen hem om met een trekker. En rond de jaarwisseling is er veel schade door vuurwerk.

Maar flitspaal monteurs zijn natuurlijk ook maar mensen, en begrijpen ook wel natuurlijk waarom dit wel eens gebeurt. Aan de andere kant, flitspalen zijn er natuurlijk niet voor niets. De meeste flitspalen staan op zogenaamde ‘black spots’, gevaarlijke punten waar veel ongevallen plaatsvinden. Grote kans dat hier een keer iemand word doodgereden. Een flitspaal moet er dan voor zorgen dat mensen minder hard gaan rijden en beter op het verkeer letten op dit soort punten.

Slangen meten snelheid

Wie bouwde het eerste betrouwbare systeem om snelheden van auto’s te meten? Dat was Maurice Gatsonides. De Nederlandse rallyrijder, die in 1953 de rally van Monte Carlo won, is de uitvinder van de Gatsometer. Het apparaat maakte gebruikt van twee rubberen slangen over de weg, die verbonden waren met een stopwatch. In 1958 richtte hij het bedrijf Gatsometer op, inmiddels ’s werelds grootste flitspalen verkoper.

Hoe word ik flitspaal monteur?

Om een kapotte flitspaal te repareren is enig technisch inzicht niet overbodig. De meeste flitspaal monteurs hebben een elektrotechniek opleiding afgemaakt. Verder wordt op de werkplaats van Gatsometer geleerd hoe flitspalen werken en hoe ze gerepareerd kunnen worden. Als je dit beheerst kun je buitendiensten gaan draaien, en defecte flitspalen gaan repareren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Flitspaal monteur: een vak apart"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 12-04-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!