InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btw

Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btw

Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btw De zakelijke verhuur van een bedrijfspand en bedrijfsruimte is, als u niets afspreekt, vaak in 2016 en 2017 vrijgesteld van btw. Maar er zijn allerlei fiscale redenen om de huur van een bedrijfspand toch met de btw-heffing te belasten. Een met btw belaste huur is namelijk in het voordeel van huurder en verhuurder. Maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Bekijk daarom bij de huur en verhuur van een bedrijfspand ook altijd de regels van verhuur, de huisvesting en de fiscale voordelen.

Het zakelijk huren en verhuren van een bedrijfspand is aan andere regels gebonden, dan de huur en verhuur aan een particulier. De particuliere markt wordt in belangrijke mate gedicteerd door allerlei regels, waarop een huurcommissie toeziet en de vraag of het huurcontract wel tijdelijk is als u gaat verhuren in plaats van verkopen. Of de gevolgen van verhuur voor de eigenwoningregeling en zo verder. Bij een bedrijfspand is het, naast allerlei regulerende regelgeving voor bedrijfspanden, ook belangrijk of de huur wel of niet belast is.

De Belastingdienst

Normaal gesproken zal een verhuurder van een bedrijfspand geen btw in rekening brengen. Maar om belastingtechnische redenen kan het verstandig zijn, om met de huurder af te spreken om wel btw in rekening te brengen. U kunt namelijk gezamenlijk kiezen voor de optie van een belaste verhuur. Overigens wordt bij de huur van verhuur van kampeerplaatsen, vakantie woningen en een hotelkamer- of pension wel altijd btw berekend.

De verhuurder

Op de aankoop of bouw van een bedrijfspand wordt btw betaald. Deze btw wordt door de kopende partij in delen als voorheffing afgetrokken van de winst. Als de kopende partij het pand verhuurt, mag hij deze voorbelasting alleen aftrekken gedurende de periode dat de huur met btw belast is. Ook onderhoudskosten, andere kosten van verhuur zoals de energierekening, verzekeringen en schoonmaak, zijn dan voor de verhuurder fiscaal aftrekbaar.

De huurder van een bedrijfsruimte

Ook de huurder heeft voordeel bij een belaste huur:
  • De huur is meestal lager, omdat de verhuurder zijn voorbelasting gewoon zakelijk kan aftrekken en dit dus niet in de huur hoeft door te berekenen.
  • Ook de onderhoudskosten zijn aftrekbaar en hoeven dus niet volledig te worden doorberekend.
  • De huurder vraagt, als het goed is, de btw gewoon weer terug van de belasting.

Belastingdienst stelt voorwaarden aan verhuur bedrijfspand

Voor deze constructie stelt de belastingdienst wel een aantal voorwaarden:
  • Stel een huurcontract voor belaste huur op, met datum van ingang van verhuur.
  • De huurder van het bedrijfspand moet het pand jaarlijks voor minimaal 90% gebruiken voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten. Dit is 70% bij een werkgeversorganisatie, een makelaar, reisbureau of Arbodienst.
  • Zodra de belaste verhuur ingaat, moet de huurder dit ook aantonen en schriftelijk verklaren aan de verhuurder. Dit kan in het huurcontract worden opgenomen.
  • Zowel huurder als verhuurder van het bedrijfspand moeten het huurcontract ondertekenen.

Nieuwe huurder

Als er een nieuwe huurder in het pand komt, staat u weer voor de keuze van een of dan niet belaste verhuur. Vertrekt de verhuurder, maar blijft de huurder, dan blijft ook na zijn vertrek de huur belast. Voor panden met een woongedeelte en winkelgedeelte, moet een en ander bij de belastingopgave worden gesplitst.

Regels voor verhuren

Het Burgerlijk Wetboek regel de verhuur van een bedrijfspand in BW artikel 7.290. We hebben het dan over:
  • Horecabedrijven.
  • Ambachtsbedrijven.
  • Afhaal en besteldiensten.
  • Kleinhandelbedrijf.

Een kraam buiten de deur is geen bedrijfsruimte, omdat een eis is dat het bedrijf gevestigd is in een gebouwde, onroerende zaak. De duur van het huurcontract bedraagt minimaal vijf jaar en kan pas tegen het einde van het vierde jaar worden opgezegd. Als het contract niet op tijd wordt opgezegd, wordt de huurovereenkomst met vijf jaar verlengd. Er loopt dan een nieuwe termijn van vijf jaar die pas tegen het einde van de extra 4 jaar kan worden opgezegd. Na 10 jaar is de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dat betekent dat die wel op elk moment kan worden opgezegd, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn, zoals:
  • Aantoonbare slechte bedrijfsvoering.
  • Een dringend eigen gebruik van de bedrijfsruimte.
  • Aanpassing bestemmingsplan.
  • Weigering van een nieuw contract.

De kantonrechter beslist of de huurovereenkomst daadwerkelijk kan worden opgezegd.

Slot

Wat qua fiscaliteit resteert, is bij de belastinginspecteur een verzoek tot belaste huur indienen. Als de inspecteur akkoord is, is alles rond. Waarom zou u dat eigenlijk niet doen.
Gerelateerde artikelen
Procedure klacht huurcommissieProcedure klacht huurcommissieU betaalt een te hoge huur, u hebt schimmel op de muur of er is sprake van slecht onderhoud. Als u een klacht of conflic…
All-in huur: wat is all-in huurAll-in huur: wat is all-in huurAll-in huur is huur waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de kale huur en de servicekosten. All-in huur kan n…
Wat is de eigenwoningregelingWat is de eigenwoningregelingDe eigenwoningregeling regelt de fiscale aftrekbaarheid van de hypotheekrente van de woning waarin u woont. Wat is de de…
Huurprijs online checkenElk jaar op 1 juli is het weer zover: de huren van de meeste woningen worden weer verhoogd. De minister geeft jaarlijks…
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…

Reageer op het artikel "Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btw"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!