InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Ramform Titan – het breedste schip ooit

Ramform Titan – het breedste schip ooit

Ramform Titan – het breedste schip ooit Je hebt mooie schepen, slanke schepen, grote schepen en met goud behangen schepen. De Ramform Titan is er een die een aparte vorm heeft. Het in Japan ontwikkelde en gebouwde schip heeft de vorm heeft van een strijkijzer. Het is het breedste type schip dat ooit gebouwd werd. De Ramform Titan wordt gebruikt voor seismografisch onderzoek van de zeebodem.

MHI in Japan

Ramform Titan

Het nieuwste ontwerp van de Ramform Titan werd op 26 april 2013 gelanceerd. De Japanse scheepswerf Mitsubishi Heavy Industries in Nagasaki bouwde de reus. De kracht van het schip is dat het op de snelste manier zoveel mogelijk seismische data veilig en betrouwbaar weet te verzamelen. Noorwegen Petroleum Geo-Services ASA ziet er wel brood in en bestelde vier schepen van dit model. In 2015 zijn ze geleverd en in de vaart gegaan.

Bron: Persfoto PgsBron: Persfoto Pgs

Proporties

De Ramform Titan is een schip met ongewone proporties. Het is een seismografisch onderzoeksschip dat 104 meter lang is. Het bijzondere aan het schip zit hem in de breedte: op het meest brede deel meet hij 70 meter. Het is daarmee het breedste schip - met één boeg, de Pieter Schelte is breder - dat rondvaart. De reus kost 250 miljoen dollar. Cijfers van de Ramform Titan op een rij:
  • Lengte: 104 meter;
  • breedte: 70 meter op z’n breedst;
  • diesel-elektrische voortstuwing;
  • 24 lieren;
  • 24 kabels van 12 kilometer lengte;
  • topsnelheid 30 kilometer per uur.

Kaarten

De Japanners bouwen er vier voor het Noorse bedrijf Geo-Services ASA, dat in 1991 met twee kleine scheepjes haar onderneming startte. Het Noorse bedrijf levert driedimensionale kaarten aan bedrijven die bodemschatten zoeken in de oceanen. Geo-Services heeft inmiddels veertien onderzoeksschepen in de vaart. In 2015 komen daar de strijkijzers bij.

Klasse

De Ramform Titan-klasse is de nieuwste generatie in de Ramform serie. De schepen hebben diesel-electromotoren waarmee heel stil gevaren kan worden. Het schip is bij uitstek geschikt om diepzeeën te onderzoeken, maar het weet zijn weg ook te vinden in de Noordzee. Het Noorse bedrijf dat de Ramform Titan bestelde gaat de schepen eerst in de Noordzee inzetten.

Echo

De Ramform Titan bevat kabels van enkele kilometers lengte die gebruikt worden voor het onderzoek. De kabels bevatten sensoren die echo’s van geluidsgolven opvangen. Daarmee detecteren ze de vorm van de bodem, waar 3D kaarten van worden gemaakt. Deskundigen kunnen de kaarten analyseren en de geologische samenstelling van de bodem bepalen. Aan de hand van de analyses is te bepalen of er bodemschatten in de zeebodem zitten. Het schip kan zoveel brandstof bunkeren, dat het in één vaart 150 dagen op zee kan blijven en het wordt bemand door tachtig opvarenden. Voor de zeelui op de Ramform Titan zijn er op het schip voorzieningen, die kunnen worden gebouwd dankzij de breedte van het schip. Er is plaats voor:
  • sporthal;
  • sauna;
  • zwembad.

Bron: Mitsubishi logoBron: Mitsubishi logo

MHI

MHI (Mitsubishi Heavy Industries) gaat terug tot 1884. In dat jaar stichtte Yataro Iwasaki het bedrijf Mitsubishi. Hij begon met een scheepswerf en machinefabriek die de naam Mitsubishi Shipbuilding kreeg en later, in 1934, Mitsubishi Heavy Industries. Het was de grootste private onderneming in Japan. MHI maakt:
  • schepen;
  • zware machines;
  • vliegtuigen;
  • treinen.

Na de Tweede Wereldoorlog, in 1950, werd MHI in drie eenheden opgedeeld:
  1. West Japan Heavy-Industries;
  2. Central Japan Heavy-Industries;
  3. East Japan Heavy-Industries.

In 1964 volgde een herstart als één bedrijf met de naam Mitsubishi Heavy Industries.

Diamant

De automobiel afdeling van MHI werd in 1970 onafhankelijk en ging als Mitsubishi Motors Corporation personenauto’s maken.
De drie diamanten zijn het symbool van Mitsubishi. De oprichter gebruikte het symbool van een scheepsvlag dat een getransformeerde versie van het familie-embleem van de familie Iwasaki was. De drie diamanten vormen nu het icoon van Mitsubishi.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mitsubishi, de fabriek in NederlandMitsubishi, de fabriek in NederlandHet Japanse autoconcern Mitsubishi besluit aan het eind van de jaren ’60 om te gaan exporteren naar Europa, zij kiezen v…
Mitsubishi, auto uit JapanMitsubishi, auto uit JapanIn 1873 wordt het bedrijf Mitsubishi al opgericht, maar pas in 1917 wordt de eerste auto geproduceerd. Dan moet er ruim…
Het Hashima eiland in JapanHet Hashima eiland in JapanJapan bezit veel geheimzinnige plekken. Een daarvan is toch zeker het onbewoonde eiland Hashima. Ooit was het bewoond, h…
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingTijdens de Olympische Winterspelen 2018 zullen 10 mannen en 10 vrouwen teams strijden om het goud. Op dit moment zijn no…
Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen)Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen)De Mitsubishi Outlander is een compacte SUV van het Japanse automerk Mitsubishi. De Outlander is in eerste instantie op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pgs.com
  • www.pgs.com
  • Leeuwarder Courant
  • www.marinelog.com
  • Afbeelding bron 1: Persfoto Pgs (https://www.pgs.com/media-and-events/media-pictures/ramform-titan/)
  • Afbeelding bron 2: Mitsubishi logo

Reageer op het artikel "Ramform Titan – het breedste schip ooit"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Vaartuigen
Schrijf mee!