InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheiding

Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheiding

Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheiding Een echtscheiding is een vervelende gebeurtenis. Nog vervelender is het wanneer alleen de man wil scheiden, of alleen de vrouw wil scheiden. Er is dan sprake van een eenzijdige scheiding. Een eenzijdige echtscheiding verloopt in een aantal opzichten anders dan een gezamenlijke echtscheiding.

Wat is een eenzijdige scheiding?

Een echtscheiding is altijd een vervelend proces. In veel gevallen zijn de partners het er wel over eens dat het huwelijk niet lekker meer loopt en dat scheiden de beste optie is. Namens beide partners wordt door een advocaat een verzoek ingediend bij de rechtbank en zetten beide partners een handtekening onder een convenant, waarin alle afspraken met betrekking tot onder andere de alimentatie, pensioenen, boedelverdeling et cetera zijn opgenomen. De rechtbank gaat ervan uit dat dit convenant naar wens van beide partners is en beoordeelt het convenant daarom niet inhoudelijk, maar geeft enkel de beschikking op de echtscheiding af. Op het moment dat de beschikking ingeschreven is in de registers van de burgerlijke stand is men officieel gescheiden.

In het meest ideale geval verlopen scheidingen zoals hierboven geschetst. Maar wat als alleen de man wil scheiden? Of als juist alleen de vrouw wil scheiden? Dan is er sprake van een eenzijdige wens tot scheiden. Wanneer dit het geval is, verloopt de echtscheiding volgens een ander plaatje dan hierboven geschetst.

Wat te doen bij een eenzijdige scheiding?

Wanneer de partners niet tot een gezamenlijke aanvraag tot scheiding kunnen komen, kan een van beide een eenzijdig verzoek tot echtscheiding indienen. Dit gaat - net als bij de gezamenlijke scheiding - door middel van een advocaat. Dit verzoek wordt vaak met een voorstel voor het convenant ingestuurd, waarin degene die het verzoek tot scheiding indient de inhoud van het voorlopige convenant samenstelt. Binnen 14 dagen na indiening van het eenzijdige verzoek tot echtscheiding wordt er een kopie van het verzoekschrift via een deurwaarder bij de partner bezorgd.

Verweer door de partner
In sommige gevallen gaat de partner na het ontvangen van de kopie van het officieel ingediende eenzijdige verzoekschrift alsnog akkoord met het voorstel tot scheiding. Het kan echter ook zijn dat de partner besluit om bezwaar te maken tegen het eenzijdige verzoek tot echtscheiding of het voorgestelde convenant. Dit wordt verweer voeren genoemd. Wanneer iemand verweer wilt voeren, moet de advocaat van de betreffende persoon binnen zes weken na ontvangen van het verzoekschrift het verweer bij de rechtbank indienen. Wanneer het adres van de partner onbekend is of de partner in het buitenland woont, geldt een reactietermijn van drie maanden.

Twee soorten verweer bij eenzijdig verzoek om echtscheiding
De partner kan met behulp van de advocaat twee soorten verweer voeren:
  • De partner kan ontkennen dat het huwelijk duurzaam is ontwricht
  • De partner stelt een voorwaarde voor het akkoord gaan met de echtscheiding; de echtscheiding mag dan niet uitgesproken worden voordat er maatregelen genomen zijn ten aanzien van voortijdig overlijden van degene die het eenzijdig verzoek ingediend heeft

Ook kan de verwerende partij het niet eens zijn met bijvoorbeeld de voorgestelde afspraken in het convenant met betrekking tot alimentatie. De rechter neemt het verweer van de verwerende partij mee in de uiteindelijke beslissing omtrent het verzoek tot echtscheiding.

De zitting en uitspraak
Wanneer alle benodigde stukken bij de rechtbank binnengekomen zijn, wordt er een datum voor de zitting voorgesteld. De partners zijn niet verplicht om naar de zitting te komen, wel is dit het enige moment waarop men nog invloed kan uitoefenen op de beslissing van de rechter. Wanneer men het niet eens in met de voorgestelde inhoud van het convenant en de echtscheiding is de zitting dus het bezoeken waard. Na de zitting zal de rechtbank een beslissing nemen welke schriftelijk vastgelegd wordt, dit heet de beschikking.

In sommige gevallen vindt er geen zitting plaats. Wanneer er geen verweerschrift is binnengekomen en er geen kinderen van twaalf jaar en ouder in het spel zijn, kan de rechter de beslissing ook zonder zitting nemen. De beschikking wordt zowel met als zonder zitting door de advocaat naar beide partners gestuurd. Op het moment dat de beschikking in de registers van de burgerlijke stand is ingeschreven is men officieel gescheiden.

Scheidingsbemiddelaar

Wanneer het de partners zelfstandig niet lukt om overeenstemming te komen kunnen zij het inschakelen van de hulp van een scheidingsbemiddelaar overwegen. De scheidingsbemiddelaar is (vaak) een advocaat die zich gespecialiseerd heeft in echtscheidingen. Deze persoon kan je helpen om sneller en gemakkelijker overeenstemming te bereiken over de echtscheiding en het convenant.
Gerelateerde artikelen
Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingHet aanvragen van een echtscheiding begint met het verzoek indienen daartoe bij de rechtbank. In Nederland zijn er jaarl…
De echtscheiding in BelgieDe echtscheiding in BelgieHelaas beslissen heel wat getrouwde stellen om na verloop van tijd hun eigen weg in te slaan. Ze kiezen voor een echtsch…
Gevolgen scheiding van tafel en bedGevolgen scheiding van tafel en bedEen scheiding van tafel en bed is niet een volledige echtscheiding. Er kunnen allerlei redenen zijn om te kiezen voor ee…
Scheiding van tafel en bedScheiding van tafel en bedWanneer een stel het niet meer ziet zitten, maar eigenlijk niet wil scheiden, zal men overgaan tot een scheiding van taf…
De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat?De echtscheidingsprocedure, hoe gaat dat?Je wilt scheiden maar hoe gaat dat? De echtscheidingsprocedure begint met het opstellen van een verzoekschrift. Dit doe…
Bronnen en referenties
  • http://www.jurofoon.nl/echtscheiding/scheiding_procedure.asp
  • http://www.echtscheiding-specialist.nl/De%20mogelijkheden/rechtbankscheiding.html

Reageer op het artikel "Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheiding"

Reacties

Mar, 02-11-2014 13:41 #6
René, jij bent heel erg kortzichtig zeg. Zit zelf in deze situatie, vrouw van mijn vriend ging vreemd bij het leven zij eist een godsvermogen van hem, is lui, weigert te werken, houd kids bij hem weg en ik word steeds bedreigd door haar familie via social media! Voor zijn kids beter als scheiding snel volgt, dus geen gezeik svp over samenblijven! Ben zelf blij gescheiden te zijn want ook mijn ex en ik pasten totaal niet bij elkaar, denk svp na over wat je schrijft!

René, 25-10-2014 18:33 #5
Scheiden is nooit een beste optie. Er zijn blijven maar verliezers over vooral de kinderen. Voor hun valt er een gat in het dak van hun veiligheid. Volwassenen moet eens leren dat je met communicatie er altijd uit kunt komen. desnoods met hulp de inzet moet altijd: zijn het voortbestaan van de relatie en het huwelijk.

Greet, 29-05-2014 02:54 #4
Ook ik heb een vraag, mijn ex heeft de scheiding aan gevraagd, ik heb nooit iets getekend er is geen verdeling geweest wat betreft de inboedel en eigendommen, ook heeft mijn ex ons spaargeld in de vorm van aandelen en diverse polissen. Ik heb vernomen dat hij alles verkocht heeft kan ik hier een aangifte van doen omdat de helft van mij is en hij deze ook heeft verkocht, hij wil mij het geld niet geven.
Graag een antwoord en wat ik in deze situatie kan doen.
Alvast bedankt

Monique Lamers, 29-05-2013 10:15 #3
Hallo.
ik heb een vraagje, ik heb een eenzijdige scheiding en nu heb ik een verzoek daarvoor in gediend. Wat betekent dan een inschrijving? Wat is dat? Moet ik wachten of zo? Kunt u mij uitleggen wat dat inhoud?
Alvast bedankt.

Zara, 10-03-2013 22:01 #2
Dag
Zit namelijk met een vraag. Ik wil scheiden maar mijn partner is terug naar land van herkomst(Cuba). Kan ik scheiden zonder mijn partner aanwezig is? Of is dit een mogelijke situatie.
Graag antwoord

Alvast bedankt

Danielle van den Boer, 12-11-2012 22:37 #1
Geachte,
Zou u graag een vraag stellen… Ondertussen heb ik een vriend die nog moet scheiden,
hij is in 2008 in Nederland getrouwd, maar hebben dan wel in België gewoond. Zijn vrouw is in juli terug naar haar geboorteland Peru vertrokken, kan hij nu dan eenzijdig scheiden in België? Of moet dat in Nederland? Graag had ik een antwoord, zodat we dan werk van de zaak kunnen maken.
Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groeten

Infoteur: Melod
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 6
Schrijf mee!