InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wet bescherming persoonsgegevens, wat is dat?

Wet bescherming persoonsgegevens, wat is dat?

De Wet bescherming persoonsgegevens is ingevoerd om de privacy van mensen te beschermen. Maar als iemand nu zijn eigen gegevens wil inzien bij een bepaalde instantie? Geldt de wet bescherming persoonsgegevens dan ook? Heeft iemand recht om zijn eigen persoonsgegevens bij een instantie in te zien?

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die informatie geven over een bepaalde persoon. Daarbij gaat het om wat feitelijke gegevens worden genoemd en om waarderende gegevens. Feitelijke gegevens bestaan uit zaken die vast staan. Dit zijn onder andere:
  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Burgerlijke staat

Waarderende gegevens bij persoonsgegevens

Waarderende gegevens zijn gegevens waarbij is geoordeeld over de persoon in kwestie. Een instantie heeft daarin uitspraken gedaan over hoe het met de persoon in kwestie gesteld is. Dit kunnen onder andere zijn:
  • Intelligentie
  • De opvattingen die iemand er op na houdt

Bijzondere gegevens van persoonsgegevens

Persoonsgegevens bevatten verder nog bijzondere gegevens. Dit zijn onder andere:
  • ras,
  • politieke gezindheid,
  • godsdienst

Heb je recht op inzage in je eigen persoonsgegevens?

Soms willen mensen wel graag weten wat er eigenlijk over hen geschreven staat in verschillende persoonsdossiers. Zij hebben in dat geval recht op:
  • Recht op inzage in de eigen gegevens.
  • De doelen waarmee de gegevens zijn verwerkt.
  • Waar de gegevens naartoe gaan en waar de gegevens vandaan komen
  • Recht op correctie. Dit betekent dat de gegevens zoals die bekend staan veranderd kunnen worden, verbeterd, verwijderd of afgeschermd.

Hoe laat je je persoonsgegevens veranderen, verwijderen of afschermen?

Als iemand dat wil, kan iemand die vindt dat de gegevens die als persoonsgegevens staan genoteerd bij instanties worden veranderd of verwijderd. Dit kan echter alleen maar als:
  • de gegevens feitelijk onjuist zijn
  • De gegevens onvolledig of niet terzake doende zijn voor het doel waarvoor de gegevens gebruikt worden

Om dat te wijzingen moet een verzoek worden ingediend bij de organisatie. Die moet er dan vervolgens binnen 4 weken op reageren.

Persoonsgegevens niet vrij willen laten geven: recht op verzet

  • Iemand die wil dat bepaalde persoonlijke gegevens niet worden vrijgegeven in verband met zijn of haar bijzondere persoonlijke omstandigheden kan dat doen door recht van verzet aan te tekenen.
  • Ook kan recht van verzet worden aangetekend voor het gebruik van iemands gegevens voor direct-marketingdoeleinden. De organisatie moet dat gebruik dan altijd per direct staken. Een organisatie die persoonsgegevens gebruikt voor direct-marketingdoeleinden moet de persoon in kwestie altijd informeren over het recht van verzet.

Organisatie vragen of die persoonsgegevens gebruikt

Iemand kan een organisatie altijd vragen of die de persoonsgegevens van een bepaald iemand gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Wat houdt de Wet bescherming persoonsgegevens in?Wat houdt de Wet bescherming persoonsgegevens in?De Wet bescherming persoonsgegevens is ingesteld om onze privacy te beschermen. Organisaties moeten aan voorwaarden vold…
Wat zijn persoonsgegevens en hoe worden deze beschermd?Uw persoonlijke gegevens mogen niet misbruikt worden. Het gaat hierbij om gegevens die informatie geven over u als indiv…
Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het webPersoonsgegevens en internet, privacybescherming op het webPersoonlijke gegevens en persoonsgegevens op het internet kunnen mensen jarenlang achtervolgen. Sterker nog, die gegeven…
Privacy op het internet - de wettenPrivacy op het internet - de wettenAls het over privacy en veiligheid gaat op het internet dan zijn de meningen verschillend. De één vergelijkt het met een…
Bescherming van de privacyDoor de automatisering van bedrijven worden veel gegevens vastgelegd. Deze gegevens worden steeds vaker voor andere doel…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • www.consuwijzer.nl

Reageer op het artikel "Wet bescherming persoonsgegevens, wat is dat?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 09-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!