Zakelijke omgangsvormen en etiquettes
Omgangsvormen en etiquettes zijn essentieel in het zaken doen en toch worden ze vaak met voeten getreden. Waarom? Het helpt in het totale plaatje van zaken doen en de moeite is vaak klein. Hierbij enkele belangrijke tips.
Een eerste indruk, de juiste zakelijke kleding, gedrag op recepties, hoffelijkheid en niet te vergeten aan tafel. Voorop gesteld dat je nooit te ver van jezelf moet staan, zijn er toch wel een aantal zaken waar je op een eenvoudige manier aan de omgangsvormen kunt voldoen.
Allemaal onderdeel van het totaalplaatje, een opsomming;
- Op het moment dat je iemand een hand geeft, geef dan een stevige hand en kijk iemand aan. Als je nog zit ga je staan.
- Als je het idee hebt dat mensen elkaar niet kennen, stel ze dan aan elkaar voor.
- Zet in gezelschap de mobiele telefoon uit en mocht er toch een belangrijk telefoontje kunnen volgen, zet dan de trilstand aan en meldt het vooraf. In sommige restaurants heb je al stikkers dat het niet gewenst is je telefoon aan te hebben.
- Een lekker luchtje op doen in de ochtend is geen probleem, maar hou het binnen de perken. Overdadige luchtjes kunnen als storend ervaren worden.
- Qua kleding is het uitgangspunt dat deze moet dienen om jezelf beter tot je recht te laten komen. Goede basisstukken in neutrale tinten is prima en “vrolijk” het op met mooie accessoires. Dit kan een mooie sjaal zijn of een pakkende combinatie van een overheid met das. Bij sieraden is het aan te raden om bij een opvallend sieraad de rest soberder te houden.
- De tafelschikking bij een etentje is altijd lastig, probeer mensen bij elkaar te zetten die interesses delen (voorzover dit bekend is) en probeer echtparen juist niet bij elkaar te zetten. Voor wat betreft het bestek, wie het nu nog niet weet …. van buiten naar binnen je bestek hanteren, servet op de schoot en als je uitgegeven bent je bestek naast er elkaar rechts op je bord leggen.
- Als het gaat om hoffelijkheden zijn daar inmiddels boeken over vol geschreven. De bekende zaken zijn er nog steeds, iemand behulpzaam zijn met de jas, de deur of autoportier openhouden, maar ook het opstaan voor een ouder iemand of iemand met een paar boodschappen bij de kassa voor laten gaan.
- De houding van iemand zegt ook iets over je en dus is een rechte “fiere” houding aan te raden, zonder met de armen over elkaar te zitten.
- Iedereen heeft een “eigen gebied” en als je in gesprek bent met iemand (staan of zitten) is het netjes uit dit gebied te blijven. Niet iedereen heeft dezelfde “ruimte”, maar hanteer in ieder geval 30 tot 50 cm.
- Roken wordt ook een hot issue en als je in gezelschap een sigaret op wil steken ontkom je er niet aan dit eerst te vragen. Als iemand bezwaar toont kan die sigaret niet opgestoken worden, althans niet in dat gezelschap.
- Gebruik email waar het voor is, korte berichten, duidelijk onderwerp aangeven, ondertekening met een automatisch bericht maar zonder plaatjes. Verder is het netjes uit te kijken voor heel grote bestanden. Bij ieder bedrijf is de emailgrootte anders ingericht en er kan een bericht niet aankomen of de emailbox loopt plots vol en heeft consequenties voor de andere email.
Zo zijn er nog veel meer zaken, maar als je de officiële regels niet kent bedenk dan of jij het prettig zou vinden als iemand iets doet of nalaat. Doet de mogelijkheid zich voor dat er meer mensen in de omgeving zijn is enkele seconden wachten (en dus te zien wat de ander doet) ook een oplossing. Beter is natuurlijk de omgangsvormen in grote lijnen te beheersen.