Groene kleding: betere arbeidsomstandigheden en materialen

Groene kleding: betere arbeidsomstandigheden en materialen Hoewel groen een belangrijke kleur is voor kleding en er zodoende over groene kleding gesproken zou kunnen worden, kan met groene kleding ook iets heel anders worden bedoeld. Onder groene kleding kan ook kleding worden verstaan die op duurzame grondstoffen is gebaseerd en die op een eerlijke manier is gemaakt. Die eerlijke manier betreft dan vooral dat de kleding niet door kinderhanden is vervaardigd of door mensen die er slechts een hongerloontje voor ontvangen. Toch komt kinderarbeid en slechte betaling nog steeds voor in de kledingbranche.

Schone Kleren Campagne en arbeidsomstandigheden

Consumenten willen in het algemeen niet dat hun kleding gemaakt wordt door kinderen. Mede om die reden wil de in 1995 in Vlaanderen opgerichte organisatie Schone Kleren Campagne de vuile was van de mondiale kledingindustrie buitenhangen. De organisatie richt zich op verschillende doelgroepen.

Arbeidsomstandigheden

Uitgangspunt daarbij is dat kledingbedrijven niet alleen hun verantwoordelijkheid moeten nemen ten aanzien van kinderarbeid maar ook voor de arbeidsomstandigheden van allen die de kleren maken.

Gedragscode

Er is door Schone Kleren Campagne een gedragscode opgesteld voor kledingbedrijven die is gebaseerd op arbeidsnormen die internationaal erkend zijn.
  • Geen dwangarbeid
  • Geen discriminatie
  • Geen kinderarbeid
  • Leefbaar loon
  • Werkweek van maximaal 48 uur
  • Maximaal 12 uur overwerk per week
  • Gezonde en veilige werkplek

Informatie

De Schone Kleren Campagne wil ook dat consumenten informatie krijgen die nodig is om bewuster te kopen.

Natuurlijke materialen

Groene kleding betekent niet terug naar de geitenwollen sokken maar hippe kleding die door de materialen waar ze van gemaakt zijn biologisch afbreekbaar zijn. Maar het begrip groene kleding betreft niet alleen de kleding maar ook het totale concept van materiaal tot consument en gaat daarbij uit van een maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen binnen de kledingindustrie. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke grondstoffen en er wordt inspiratie gehaald uit de plantenwereld en de dierenwereld. Er van uitgaande dat voor een kilo katoen 10.000 liter water nodig is wordt er bij het concept van de groene kleding bewuster en dus milieuvriendelijker gekozen voor materialen. Groene kleding is op een ecologisch verantwoorde manier gemaakt.

Verschillende stromingen binnen groene kleding

Binnen de groene kleding bestaan verschillende stromingen die zich onderscheiden door hergebruik van kleding, duurzaam produceren, consuminderen en kledingruil.

Hergebruik

Naast de gebruikers van natuurlijke stoffen zijn er de typische hergebruikers die bijvoorbeeld uit ontplofte airbags jassen en tassen vervaardigen of uit opnieuw geverfde stukken (van afgeschreven werkkleding) colberts produceren.

Duurzaam produceren

Binnen het concept van groene kleding valt ook duurzaam produceren. Overigens wordt de basis voor het duurzaam produceren al gelegd bij studenten aan de modeacademies die duurzaamheidsbesef wordt bijgebracht.

Consuminderen

Een andere zaak die binnen het concept van groene kleding valt is het consuminderen door de klant. Veel kleding wordt immers afgedankt voordat het versleten is.

Kledingruil

Kleding ruilen en het herontdekken van de eigen garderobe en opnieuw dragen van aangepaste kleding is een manier om bewuster met kleding om te gaan. Wie handig is met de naaimachine kan dikwijls verbazend leuke dingen maken door oude kleding te veranderen.

Recycling

Een andere stroming gaat ver in het gebruik van gerecyclede stoffen en kiest voor die stoffen die weer terug kunnen in de natuurlijke kringloop. Zo worden bontgekleurde jassen en capes vervaardigd van garen uit oude petflessen. Bij het bedenken van de modellen van die kledingstukken wordt door uitgekiende geometrie het stofafval geminimaliseerd. Het is zelfs denkbaar dat het materiaal van de kleding na afdanking opnieuw kan worden gebruikt voor het vervaardigen van petflessen.

Milieuvriendelijke stoffen

Een ander voorbeeld van milieubewust omgaan met stoffen is het zeer dicht op elkaar weven van katoen waardoor een waterdichte stof wordt verkregen. Daarna hoeven geen milieuonvriendelijke stoffen meer gebruikt te worden om de kleding waterdicht te maken.

Slow fashion tegen wegwerpmode

Een bepaalde richting in de groene kleding staat ook bekend als Slow Fashion. De naam Slow Fashion komt van Kate Fletcher. Haar mode is gebaseerd op kwaliteit door beter te ontwerpen, produceren en consumeren. Ze wil dat inkopers, detailhandel en consumenten zich meer bewust zijn van de impact van producten op arbeiders, gemeenschappen en ecosystemen. Fletscher wil dat de kleding langzaam geconsumeerd wordt waarmee ze het tegenovergestelde bedoelt van de wegwerpmode Fast Fashion. Slow Fashion is daarmee een reactie op die goedkope wegwerpmode en het fabrieksmatige. Slow fashion kenmerkt zich door de interesse voor het ambachtelijke en wil blijvende spullen maken vanuit traditioneel vakmanschap.

Aanhangers van Slow Fashion

Aanhangers van de Slow Fashion zetten zich af tegen de massaconsumptie en wegwerpmaatschappij. Een voorbeeld is om niet aan de hand van seizoenen te ontwerpen omdat bij wereldwijde verplaatsing kleding het hele jaar door gebruikt kan worden. Ook gaat tijdloze kleding waarin ambacht en kwaliteit centraal staan langer mee. Maar uit een onderzoek van Schuttelaar & Partners en Marketresponse blijkt helaas dat duurzaamheid lang niet bij iedereen een belangrijke rol speelt. Wat de mentaliteit van die consumenten betreft hebben Slow Fashion labels nog veel werk te doen om voldoende consumenten te interesseren voor hun producten.
© 2016 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Slow fashion: meer kwaliteit, minder verspillingSlow fashion helpt de consument om de kwaliteit van kleding opnieuw te ontdekken en te waarderen. Bij slow fashion gaat…
De Free Fashion ChallengeDe Free Fashion ChallengeEen jaar geen kleding kopen: voor veel mensen lijkt het misschien onmogelijk. Toch zijn er al ruim duizend mensen die he…

Zakelijke brief schrijven, van briefhoofd tot ondertekeningZakelijke brief schrijven, van briefhoofd tot ondertekeningZakelijke brieven zijn uw visitekaartje. Een goed geschreven zakelijke brief kan ertoe leiden dat de relatie met de ontv…
Beleidsnota: van vraag naar antwoordBeleidsnota: van vraag naar antwoordHet gebruik van een vast tekstschema bij het schrijven van een beleidsnota kan leiden tot een logische volgorde. De schr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yaoyaoyao5yaoyaoyao, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mode
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleding
  • http://schonekleren.nl/informatie/faq/kinderarbeid
  • http://www.schonekleren.be/over-ons
  • https://stylingathome.wordpress.com/tag/kate-fletcher/
Rickandie (1.164 artikelen)
Gepubliceerd: 07-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.