InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?

Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?

Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen? De Chinese ‘marktplaats’ AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Je kunt op deze website producten die in China en omliggende landen zijn gemaakt voor zeer lage prijzen kopen. Vooral sieraden, kleding en elektronica zijn erg goedkoop omdat je ze veelal bij de fabriek zelf koopt. Er zijn veel mensen die spullen die zij op AliExpress kopen doorverkopen met flinke marges. Een lucratieve handel? Of gedoemd om te mislukken?

Wat is AliExpress

AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Het is een website waar fabrikanten uit China hun spullen te koop aanbieden. Op Alibaba schaf je spullen in grote hoeveelheden aan, op AliExpress kan het ook per stuk. De prijs is iets hoger, maar nog steeds in veel gevallen lager dan wanneer je het in Nederland zou kopen. Kies je ervoor om de spullen gratis te laten verzenden, dan is het zelfs nog goedkoper. Maar dan moet je er rekening mee houden dat de goederen lange tijd onderweg kunnen zijn. Dit kan oplopen tot drie maanden. Aan de andere kant kun je je bestelling ook al binnen een week verwachten.

Restricties doorverkopen AliExpressproducten

Het is toegestaan om AliExpress-producten door te verkopen in Nederland, bijvoorbeeld op marktplaats.nl. Maar let op, er zijn restricties wanneer je van buiten de EU importeert. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar planten en bloemen of (nep)merkgoederen importeren. Op de website van de Belastingdienst kun je lezen welke restricties er zijn.

Daarnaast is er ook de warenwet. Iedereen die producten verkoopt moet zich hieraan houden. In deze wet staat beschreven wat je wel en niet mag verkopen, en wat de eisen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld regels voor de etikettering van textielproducten en zijn er regels met betrekking tot voeding. Niet alle producten die op AliExpress worden verkocht voldoen aan deze regels. Controleer dus eerst de producten op hun eigenschappen voordat je ze bestelt.

Afzetmarkt voor je producten uit China

Het is aan te bevelen om eerst te controleren of het product dat je hebt uitgekozen niet al veel wordt verkocht in Nederland. Zo werden er bijvoorbeeld in 2015 op AliExpress hippe memorysticks verkocht die in Nederlandse winkels voor het tienvoudige te koop werden aangeboden. Op marktplaats stonden echter al tientallen advertenties voor deze memorysticks met zelfs dezelfde foto’s. Omdat er zoveel concurrentie was tussen de marktplaatsverkopers onderling verminderde de marge al snel.

Verkoopkanaal

Heb je producten gevonden die aan alle eisen voldoen, en heb je gecontroleerd of er een markt voor is dan ben je nog niet klaar. Je hebt een verkoopkanaal nodig. Dit kan een eigen webwinkel zijn, een gewone winkel of een braderie, maar marktplaats en soortgelijke sites worden hier ook veel voor gebruikt. De meeste mensen zijn hiermee vertrouwd waardoor het laagdrempelig is. Het hangt echter wel van het artikel af of men het op dit soort verkooppunten wil kopen.

Marges

Marktplaats, Facebook en vergelijkbare sites zijn over het algemeen kosteloze manieren om je AliExpress-producten door te verkopen. Maar je komt er ook tegelijkertijd achter waarom dezelfde producten in (web)winkels veel duurder zijn. Kleding, sieraden en andere mode-artikelen zijn smaakgevoelig. Mensen willen graag kiezen waardoor je meer voorraad moet hebben. Hierbij loop je het risico dat je je voorraad niet kwijt kunt. Daarom moet je een hogere marge rekenen voor je producten zodat je (sneller) uit de kosten kunt raken. Daarnaast wil niet iedereen op marktplaats kopen, ook al gaat het om nieuwe artikelen.

Voorraad

Heb je het juiste artikel te pakken en heb je een goede afzetmarkt gevonden, dan is het verstandig een voorraad aan te leggen. De levertijd kan bij AliExpress namelijk oplopen tot drie maanden en je wilt natuurlijk niet ‘nee’ moeten verkopen wanneer je een bestelling krijgt. Zelfs wanneer je klant er mee instemt drie maanden te wachten is het nog steeds risicovol. Het kan namelijk voorkomen dat een product niet aankomt. Je moet dan met de verkoper gaan mailen om een regeling te treffen. Niet alle AliExpress-verkopers zijn het Engels goed machtig of zijn bereid tot volle tevredenheid mee te werken.

Let ook op bij het ineens kopen van een grote hoeveelheid producten bij dezelfde verkoper. Blijf je onder de 22 euro dan is er niets aan de hand, maar wanneer je hierboven komt ga je extra kosten maken. Denk hierbij aan inklaringskosten, BTW en/of douanerecht. Het is afhankelijk van de totale waarde en of je product er bij de douane uitgepikt wordt ter controle.

Interessant om AliExpress producten door te verkopen?

Spullen doorverkopen die je op AliExpress koopt kan lucratief zijn indien je het juiste product hebt gevonden en de juiste afzetmarkt. In andere gevallen kan het een strop blijken te zijn. In elk geval kun je voor eigen gebruik goedkope artikelen kopen, wat ook weer geld bespaart. Bedenk dat velen je al voorgingen en hun producten in hun eigen webwinkels of op sites als marktplaats te koop aanbieden.

Lees verder

© 2016 - 2017 Gway, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aliexpress: Weave of nephaar kopenWe willen allemaal weleens een ander kapsel, mooie lange lokken, krullen, een sexy bob of misschien wel een pixie cut. V…
AliExpress, goedkope Chinese webshopAliExpress, goedkope Chinese webshopHet label 'Made in China' wordt al snel geassocieerd met goedkope spullen. In Nederland betaalt u wel een hoger bedrag v…
Goedkope producten importeren uit ChinaGoedkope producten importeren uit ChinaOpzoek naar goedkope producten uit China? In dit artikel vindt u hoe simpel het is om hele goedkope producten vanuit Chi…
Opkopen bij faillisementenOpkopen bij faillisementenEr gaan steeds meer bedrijven failliet. De gevolgen voor de betrokken personen zijn in zo'n geval fataal. Er is echter e…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Bronnen en referenties
  • Websites bezocht op 4 januari 2016.
  • http://chinakopen.nl/aliexpress/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-warenwet-in
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/wat_niet_zomaar_invoeren/

Reageer op het artikel "Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?"

Reactie

Kiesewetter P., 29-08-2016 19:44 #1
Ja, want je kan het product eerst zelf testen/mee spelen, alvorens je het doorverkoopt. Mooi toch 2 vliegen in 1 klap.

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!