InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Salarissen in de Horeca

Salarissen in de Horeca

Salarissen in de Horeca In de Horeca zijn tal van verschillende banen te vinden. Van een bijbaantje als afwashulp tot en met bedrijfsleider van een groot restaurant. Niet altijd is het duidelijk of je salaris past bij het werk dat je doet. Dit artikel geeft uitleg over de manier waarop functies in de Horeca tot stand komen en geeft een overzicht van de bijbehorende salarissen.

Hoe wordt mijn functie bepaald?

Om te bepalen welke functie je vervult dient je werkgever een overzicht te maken van de werkzaamheden die je verricht in de functie die je krijgt in het bedrijf. Aan de hand van deze lijst met werkzaamheden zoekt je werkgever in het Handboek Referentiefuncties Bedrijfstak Horeca de meest passende referentiefunctie uit. Aan de hand van deze referentiefunctie wordt jouw eigen bedrijfsfunctie vervolgens ingedeeld in een functiegroep. In de arbeidsovereenkomst die je tekent bij je werkgever dient ook je functiegroep vermeld te staan. Op basis van deze functiegroep wordt je vervolgens ingedeeld in een loonschaal. Een uitzondering hierop zijn leerlingen. Zij worden niet op bovenstaande wijze ingedeeld.

Loonschalen

Binnen de Horeca is er een indeling gemaakt in 11 functiegroepen en daarbij behorende loonschalen. Iedere loonschaal kent een minimumsalaris, het basisloon, en een maximumsalaris. Bij aanvang van je dienstverband ontvang je meestal het basissalaris. Alleen in de functiegroepen 1 t/m 3 mag hiervan maximaal 3 maanden worden afgeweken als je geen branche-erkend diploma hebt. Het salaris mag dan echter nooit lager zijn dan het minimum (jeugd)loon. Ieder jaar dient de werkgever (of leidinggevende) een beoordelingsgesprek met je te houden. Er wordt dan gekeken of je de resultaten hebt behaald die vooraf met je zijn afgesproken. Als dit het geval is dan dient je salaris te worden verhoogd met een variabel percentage totdat het maximumsalaris van je loonschaal is bereikt. Mocht je geen beoordeling hebben gehad dan dien je dit zelf aan te vragen voor 1 april van het jaar na het beoordelingsjaar. Geeft je werkgever hier geen gehoor aan dan heb je automatisch recht op 2% salarisverhoging. Hieronder volgt een overzicht van de loonschalen met de minimum- en maximumsalarissen zoals ze gelden in 2013. Tevens heb ik enkele voorbeeldfuncties bijgeplaatst. Let op: sommige functies kunnen in meerdere loonschalen worden ingedeeld. De loonschaal is dan bijvoorbeeld afhankelijk van de grootte van het restaurant, de mate van luxe, het aantal personeelsleden enz.
Loonschaal:MinimumsalarisMaximumsalarisVoorbeeldfuncties
IWML€1691,27keukenhulp, garderobemedewerker, medewerker partycatering, toiletmedewerker
II€1508,31€1752,13medewerker fastservice, medewerker bediening, kassier, portier, voorman spoelkeuken
III€1570,47€1852,24barkeeper, clubportier, conciërge, kok, allround medewerker partycatering
IV€1635,76€1957,24allround medewerker bediening, allround medewerker fastservice, chef houshouding, DJ, LJ, zelfstandig werkend kok
V€1738,84€2138,57medewerker frontoffice, medewerker reserveringen, medewerker salarisadministratie, partycoördinator, filmoperateur, toneelmeester, VJ
VI€1938,21€2383,78assistent bedrijfsmanager, bedrijfsbeheerder, hoofd beveiliging, medewerker inkoop, medewerker wellness, sous-chefkok, medewerker programmering, secretaresse
VII€2143,87€2689,43accountmanager,assistent personeelszaken, chefkok, hoofd frontoffice, medewerker marketing en communicatie, systeembeheerder
VIII€2347,44€2944,81bedrijfsmanager, yield/revenue manager, personeelsfunctionaris, manager rooms division
IX€2559,17€3274,65hoofd administratie, F&B manager, chef debiteuren/crediteuren, assistent bedrijfsleider
X€2789,49€3569,37HR manager, bedrijfsleider, F&B manager, manager sales en marketing
XI€3040,55€3889,09bedrijfsleider, HR manager, F&B manager, manager sales en marketing

Naast bovenstaande bruto maandsalarissen heb je in juni ook recht op een vakantietoeslag van 8% over het verdiende loon in het vakantiejaar. In sommige gevallen is er ook recht op een eindejaarsuitkering.

Minimum jeugdloon

leeftijdPercentage
22 jaar100%
21 jaar90%
20 jaar75%
19 jaar65%
18 jaar55%
17 jaar45%
16 jaar35%
15 jaar30%
Ben je jonger dan 22 jaar dan geldt dat je slechts een percentage van het basisloon ontvangt. Hiernaast vind je een overzicht van de percentages die gelden.

Fooien

Eén van de redenen waarom werken in de Horeca populair is als (bij)baan is het ontvangen van fooien. Fooien dienen altijd onder de werknemers te worden verdeeld. Werkgevers mogen de fooi niet houden. Wel is het zo dat werknemers onderling tot een goede verdeling moeten komen. Er kan bijvoorbeeld worden overwogen om fooien met het hele personeel te delen zodat ook de werknemers die niet in contact komen met gasten een deel van de fooi krijgen. Andere bedrijven hanteren weer het "ieder voor zich" principe. Fooien zijn niet belast in de loonbelasting maar moet je, strikt genomen, zelf opgeven als inkomen bij de belastingdienst.

Samenvatting

Het salaris dat je verdient in de Horeca is afhankelijk van de aan je functiegroep gekoppelde loonschaal en je leeftijd. Verder zijn je werkelijke inkomsten afhankelijk van de fooien die je mogelijkerwijs kunt ontvangen.

Lees verder

© 2013 - 2017 Mvoetensen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Startsalaris MBOStartsalaris MBOIn dit artikel volgt een overzicht van de salarissen van beroepen waarvoor een MBO-dioploma is vereist. MBO staat voor M…
Verdiensten bij McDonald'sVerdiensten bij McDonald'sEén van de grootste werkgevers voor jongeren in Nederland is McDonald's. Per vestiging hebben ze in verband met de ruime…
Geld verdienen: Bijbaantje als barman in een restaurantGeld verdienen: Bijbaantje als barman in een restaurantEen groot deel van de jongeren en studenten wil wat bijverdienen naast de studie. Er zijn veel mogelijkheden zoals promo…
Best betaalde bijbanenWat zijn de best betaalde bijbanen (voor studenten)? Hoe hoog is het salaris van deze bijbanen? Werken via een uitzendbu…
Hoe krijg je meer fooi?Hoe krijg je meer fooi?Het is een al eeuwen oude gewoonte in de horeca, het geven van fooien. Het wordt gezien als een beloning voor de extra s…
Bronnen en referenties
  • http://www.svh.nl/uploads/documents/Horeca_CAO_2012_-_2013.pdf
  • http://www.svh.nl/uploads/documents/Loontabellen_Horeca.pdf
  • http://www.referentiefunctieshoreca.nl/

Reageer op het artikel "Salarissen in de Horeca"

Reacties

Tjitse, 14-03-2015 03:03 #2
Is dit wettelijk vastgelegd? En er staat in 2013, hoe zit het nu in 2015?

Jelle, 18-12-2014 10:14 #1
Zijn deze bedragen in netto of bruto? Reactie infoteur, 21-12-2014
Dit zijn indicaties van bruto maandsalarissen.

Infoteur: Mvoetensen
Gepubliceerd: 28-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!