InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Geld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaar

Geld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaar

Geld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaar Je bent net dertien geworden of ondertussen al veertien en je bent klaar voor je eerste bijbaantje of vakantiewerk. Er is echter nog niet een groot aanbod en heel veel dingen mogen nog niet zoals fysiek zwaar werk. Daarbij zijn er restricties in verband met school. Toch zijn er veel meer baantjes dan je zou denken voor jongeren van dertien jaar en ouder waarmee je een flink zakcentje kan verdienen en winst maken in je vrije tijd. In dit artikel zal ik zowel wat praktische informatie tonen als enkele veelvoorkomende bijbaantjes.

Inhoud

Voorwaarden

  1. Op een schooldag mag je niet meer dan 2 uur werken.
  2. Op zaterdag mag je niet meer dan 7 uur werken.
  3. Op zondag mag je niet werken.
  4. Per week mag je niet meer dan 12 uur werken.
  5. In de vakantie mag je niet meer dan 7 uur per dag werken en niet meer dan 35 uur per week.
  6. Je mag alleen werken tussen 7 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds.
  7. Je mag alleen lichte werkzaamheden doen.
  8. Je mag geen zelfstandige werkzaamheden doen, alleen helpen.

Minimumloon

Voor jongeren van 13 jaar bestaat er geen wettelijk minimumloon voor wat je met een bijbaan minimaal moet verdienen. Het minimum jeugdloon geldt pas vanaf 15 jaar. Als 13-jarige kun je natuurlijk altijd proberen het minimumloon van een 15-jarige te verdienen. Dit is dan ook vaak het geval bij de meeste bedrijven, als ze je aannemen gaan ze uit van het minimumloon van een 15 jarige. Als ik het in het artikel heb over het minimumloon bedoel ik er dit dus mee. Bij veel supermarkten en folder-bedrijven kan dit verschillen.

Supermarkt; Vakken Vullen

Het meest voor de hand liggende baantje is vakkenvullen bij een supermarkt. Het fijne aan dit baantje is dat je heel snel aangenomen wordt, supermarkten willen hun personeel al zo jong mogelijk aannemen. Mede omdat het goedkoper is maar vooral omdat een jong iemand vaak langer blijft werken en kan doorgroeien binnen het bedrijf. Als je bij een supermarkt gaat werken kan je op latere leeftijd doorstromen naar de kassa en zelfs uiteindelijk teamleider worden. Daarnaast is het werk niet moeilijk en ontmoet je veel andere jongeren. Een nadeel kan echter zijn dat het heel eenzijdig is en kan gaan vervelen. Bij een sollicitatie hoef je nauwelijks iets aan te kunnen tonen, maak een nette indruk en je wordt per direct aangenomen. Een tip uit eigen ervaring is om eerder bij een buurtsupermarkt te solliciteren dan een grote keten, dit is persoonlijker en vaak krijg je ook een hoger loon. Bij grote ketens krijg je meestal slechts het minimumloon.

Voordelen:

  • Makkelijk werk
  • Altijd genoeg aanbod
  • Sociaal
  • Doorgroeimogelijkheden

Nadelen:

  • Saai, vervelend en eenzijdig
  • Vaak minimaal betaald

Krantenwijk / Folders

Een ander veelvoorkomend baantje voor jongeren vanaf 13 is een krantenwijk of het bezorgen van folders. Een vereiste is meestal een fiets en een zekere discipline, je moet meestal vroeg opstaan om te bezorgen. Ook in deze sector is er genoeg aanbod, het is niet moeilijk om werk te vinden als je een beetje op het internet rond zoekt. Meestal bestaat uit het baantje uit het samenstellen van kranten of folderpakketten en ze vervolgens te bezorgen. Het fijne van dit baantje is dat het sportief is en in de open lucht, je kan eventueel je eigen muziek luisteren en de hond uitlaten. Nadelig is het feit dat je ook tijdens slecht weer moet werken en het niet echt sociaal is, als je ziek bent moet je ook je eigen vervanging regelen. Bij dit baantje zit je ook vaak tegen het minimumloon aan, als je echter een paar verschillende werkgevers met elkaar vergelijkt of persoonlijk op een lokaal blad afstapt kan je hier wel wat boven komen.

Voordelen:

  • Genoeg aanbod
  • Sportief en in de buitenlucht

Nadelen:

  • In weer en wind bezorgen
  • Niet heel sociaal
  • Vaak minimaal betaald

Oppassen

Volgens mij het summum van jongerenbaantjes. Om een werkgever te vinden kan je rondvragen in je buurt of via kennissen van ouders en familie. Ook is het mogelijk om via verschillende websites contact te vinden met ouders. Zorg dat je er verzorgd uitziet bij de kennismaking, meisjes worden ook sneller aangenomen dan jongens. Je moet enigszins goed met kinderen kunnen omgaan maar na een tijdje word je hier vanzelf beter in, bordspelen, verstoppertje en voorlezen zijn altijd een succes, let wel goed op de leeftijd van het kind.

Het mooie aan dit baantje is dat het tamelijk luxe is. Als het kind is gaan slapen kan je gewoon iets voor jezelf doen, wat tv kijken of je huiswerk maken. Ook kan je het combineren met een internetbaantje, waardoor je dubbel zoveel geld kan verdienen. Ten slotte, het grootste voordeel van dit baantje: het verdient gemiddeld veel meer dan menig ander bijbaantje. Al snel verdien je vanaf 4 tot 6 euro, voor de ouders is het toch weinig geld en als je het goed doet krijg je soms een fooi.

Voordelen:

  • Luxe: veel vrije tijd, gratis eten en drinken
  • Geen zwaar weer, wel moeilijk als je slecht met kinderen om kan gaan
  • Verdient vaak heel goed,

Nadelen:

  • Kinderen kunnen soms wat moeilijk zijn
  • Even zoeken naar een baantje

Reviews en artikelen schrijven op het internet

Als je liever lekker thuiszit kan je ook via het internet wat geld bijverdienen. Een van de manieren om geld te verdienen is artikelen schrijven, zoals voor Infonu. Dit is echter op 13 jarige leeftijd nog wat te hoog gegrepen, je kan beter beginnen bij sites van ciao-shopping en plazilla. Hiermee kan je zonder al te veel moeite meer dan 50 euro per maand mee verdienen. Je moet er echter wel een beetje goed voor kunnen schrijven, al leer je dat ook naarmate je meer artikelen publiceert

Het loon staat echter niet vast en is afhankelijk van de bezoekers of andere leden. Hierdoor heb je elke maand geen zekerheid dat je genoeg geld verdient. Doe dit baantje dus niet als je per maand een bepaald bedraag wilt ontvangen maar eerder als schrijven al je hobby is en je wel wat extra zakgeld wilt. Hoe beter je in het schrijven van artikelen wordt, hoe meer geld je uiteindelijk kan verdienen. Je moet wel een bankrekening hebben om het geld te laten storten.

Voordelen:

Werken vanuit huis; eigen werktijden, muziek luisteren, eten en drinken
Leren terwijl je werkt
Als je het goed doet kan je veel meer geld verdienen dan bij overige baantjes
Combineerbaar met oppassen

Nadelen:

  • Geen vast loon maar variabel
  • Moeilijk op het begin, je krijgt veel kritiek
  • Je moet een bankrekening hebben voor de inkomsten

Lees verder

© 2012 - 2017 Sveneras, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…
Werktijden jongerenWerktijden jongerenDe werktijden voor jongeren zijn onlangs gewijzigd. Zo mogen 15-jarigen voortaan tot 21.00 s avonds werken. De werktijd…
Het populairste vakantiewerk op een rijHet populairste vakantiewerk op een rijVeel jongeren zoeken in de vakantie naar een vakantiebaantje. Vakantiewerk is erg populair omdat jongeren in de vakantie…
Vakantiewerk, Vakantiebaantjes en Bijbaantjes zoekenZoek je een vakantiebaantje of een bijbaantje? Er is veel keus in verschillende soorten werk. Waar kun je vakantiewerk v…
Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/scholieren/inkomsten/baantjes/regels-afspraken.html

Reageer op het artikel "Geld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaar"

Reacties

Omar, 02-11-2016 22:32 #11
In België kan je pas supermarktrekken vullen en kranten bezorgen vanaf je 15e. :(

Mohammed, 21-10-2016 22:00 #10
Ik ben dertien jaar bijna veertien alleen ik mag niet van de winkel zelf vakkenvullen omdat ze me te jong vinden, hoe kan dat?

Dominik, 21-10-2016 18:16 #9
Ik snap het niet hoe je artikelen kan schrijven. Eigelijk weet ik hoe dat moet maar hoe kun je die baan vinden?

Bonny, 27-03-2016 20:29 #8
Hallo,
ik ben 13 en ik ben dol op het schrijven (van artikels) maar mag dit volgens de wet? Ik wil dit heel graag, maar hoe kom je in contact met mensen die jou hiervoor willen? Hoe moet je dit vragen/voorstellen? Heb je toevallig at voorbeelden van sites die dit zouden willen?
groetjes,
Bonny

Marwan, 04-03-2016 01:04 #7
Ik ben 13 en ik zoek werk, kan iemand me misschien een tip geven waar ik als 13-jarige kan werken?

Isat, 10-02-2016 20:12 #6
Kan dat ik vakken vullen kan op 13 jaaar?

Toothlessdragon, 05-11-2015 12:13 #5
Ik ben 13 sinds augustus en ik wil werken maar waar kan dat. Bij de Jumbo zeggen ze steeds 15 jaar minimaal.

Angel, 06-09-2015 12:51 #4
Bij welke supermarkten mag je dan vakkenvullen?
en hoe kan je het best er voor zorgen dat mensen aan je vragen om op te passen

Sarissa Cetinkaya, 21-07-2014 23:00 #3
Hallo, ik ben 13 jaar en heb al naar meerdere filialen gebeld maar hier zeggen zij dat ik het vakkenvullen nog niet mag doen?

Henrieke, 01-07-2014 22:52 #2
Mag je vakken vullen in alle supermarkten? Bij mij in de buurt is dat de spar.
groetjes Henrieke Reactie infoteur, 11-07-2014
Hoi Henrieke,

Zelf heb ik op mijn 13e vakken gevuld bij de spar. Volgens mij is dit nog steeds zo maar het is ook afhankelijk bij onderlinge supermarkten. Ik zou vooral even langsgaan om het te vragen.

Groetjes, Sven.

Demi, 17-12-2013 22:36 #1
Hoi ik ben 13 mag je dan vakken vullen? want dat lijkt mij niet. groetjes demi Reactie infoteur, 28-12-2013
Dat mag zeker!
Een van de populairste baantjes van 13-jarigen.

Groet, Sven.

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 03-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 11
Schrijf mee!