InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Opdracht makelaar intrekken of ontbinden

Opdracht makelaar intrekken of ontbinden

Opdracht makelaar intrekken of ontbinden Een contract met een makelaar om een huis te verkopen wordt meestal opdracht genoemd. Zo´n opdracht bevat onder meer de hoogte van de courtage die de makelaar in rekening brengt alsmede de omschrijving van zijn werkzaamheden en de bedragen voor advertentiekosten en intrekkingskosten. Hoewel het in de meeste gevallen niet gebeurt kan een opdracht worden ingetrokken. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden omdat de makelaar de reeds gemaakte kosten zal laten vergoeden. Bij onenigheid tussen de makelaar en de verkoper kan in veel gevallen een geschillencommissie worden ingeschakeld.

Schriftelijk vastleggen van afspraken

Een makelaar is een persoon die bemiddelt bij het tot stand komen van overeenkomsten tussen personen. De meest bekende makelaar is de tussenpersoon bij de verkoop van huizen. De courtage die een dergelijke makelaar in rekening brengt is doorgaans gebaseerd op de verkoopprijs van het huis. Courtage is de provisie, ofwel het loon dat op een percentage is gebaseerd, van een makelaar bij koop of verkoop. Omtrent de advertentiekosten is het goed om precies te bepalen hoe vaak en waarin wordt geadverteerd. Een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden kan eventueel later misverstanden voorkomen. Intrekkingskosten kunnen soms in rekening worden gebracht als de opdracht voortijdig wordt ingetrokken. Uiteraard is het van groot belang dat alle afspraken schriftelijk worden vastgelegd.

Intrekking van de opdracht

Een opdracht aan een makelaar verstrekt om een huis te verkopen kan te allen tijde worden ingetrokken. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat de omstandigheden zijn gewijzigd waardoor de verkoop niet meer door kan gaan of door hoeft te gaan. Maar aan het intrekken van de opdracht zijn, afhankelijk van de bepalingen, soms kosten verbonden. Op zijn minst zal de makelaar de reeds gemaakte advertentiekosten in rekening brengen. Afhankelijk van het soort makelaar komen daar nog kosten bij voor verrichte werkzaamheden en een bedrag als intrekkingskosten. Anders is dit als de makelaar lid is van de NVM (Nederlandse Vereniging voor Makelaars) of VastgoedPRO (voorheen LMV - Landelijke Makelaars Vereniging) of VBO (Vereniging Bemiddeling Onroerend goed). In dat geval hoeven minder kosten te worden betaald. Mocht de makelaar na de intrekking alsnog kunnen bewijzen dat er een verkoopovereenkomst wordt gesloten, dankzij zijn inspanningen, dan kan hij toch courtage in rekening brengen.

Ontbinden van de opdracht en courtage mislopen

Als de opdrachtgever vindt dat de makelaar zijn werk niet goed heeft gedaan kan hij de opdracht zonder kosten ontbinden waarbij hij de makelaar schriftelijk in gebreke moet stellen. De makelaar moet daarna wel eerst de kans krijgen zijn fouten te herstellen. Meestal zal hij alles in het werk stellen om alsnog de tevredenheid van de klant te winnen omdat hij bij het beëindiging van de opdracht zijn courtage zal missenlopen omdat er geen sprake is van bemiddeling bij verkoop.

Geschillencommissie Makelaardij

Bij onenigheid over de ontbinding of een ander geschil moet eerst getracht worden er samen uit te komen. Als dat niet lukt kan de opdrachtgever naar de geschillencommissie of de rechter. Indien de makelaar is aangesloten bij de NVM of VastgoedPRO of VBO of rechtstreeks bij Geschillencommissie Makelaardij staat geregistreerd kan deze worden ingeschakeld. Dit geldt overigens alleen als de Consumentenvoorwaarden van de NVM of VastgoedPRO of VBO op de opdracht van toepassing zijn. De opdrachtgever doet er daarom goed aan tevoren na te gaan of de makelaar bij een van die verenigingen is aangesloten en of die voorwaarden van toepassing zijn. Bij ontbinding worden de gemaakte kosten voor advertenties meestal wel door de cliënt vergoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Contract makelaar ontbindenContract makelaar ontbindenAls je ontevreden bent over de makelaar, is het soms de beste optie om het contract te beëindigen. Hoe kun je een contra…
Huis verkopen: verkoop uitbestedenHuis verkopen: verkoop uitbestedenWanneer je je huis verkopen wilt kan je de verkoop uitbesteden aan een makelaar. Makelaars regelen onder andere de bemid…
Onderhandelen over makelaarscourtageOnderhandelen over makelaarscourtageWanneer men een makelaar inschakelt voor de verkoop van een woning, is het verstandig om twee of drie verschillende make…
Contract afsluiten met de makelaarU kunt geld besparen en problemen voorkomen door duidelijke en goede afspraken te maken met de makelaar die u inschakelt…
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opdracht makelaar intrekken of ontbinden"

Reacties

Dolf Kruidenier, 18-11-2016 17:25 #14
Mijn huis staat te koop vanwege een scheiding. M'n ex heeft geëist dat deze makelaar de verkoop op zich zou nemen. Ik heb nu 2 conflicten met deze makelaar nl.:
De foto's die gemaakt zijn (360 gr foto's) slaan helemaal nergens op en totaal niet realistisch
Daar wil ik niet voor betalen. Ik vind ook dat de betreffende rekening in tweeën gesplitst moet worden nl. 50% voor m'n ex en 50% voor mij. M'n ex heeft per slot van rekening de verkoop geëist. Sta ik in m'n gelijk?

J. Hermes-De Bie, 03-10-2016 20:55 #13
Wij hebben de woning al twee jaar te koop staan via een makelaar en nu kunnen wij waarschijnlijk de woning aan goede kennissen verkopen. Wij willen dit buiten de makelaar om doen om zo kosten te besparen. Mag dit?

Mary Frenzen, 07-03-2016 08:43 #12
Als een makelaar de opdracht intrekt en niet verder wil kan je dan de foto's van je huis vragen want het is jouw huis. Is dat mogelijk of U weet.? Vr dank Reactie infoteur, 07-03-2016
Vragen kan natuurlijk altijd en het lijkt mij logisch dat hij ze teruggeeft. Maar als dat niet het geval is maak je toch gewoon zelf nieuwe. Daar heb je wellicht nog een prettiger gevoel bij ook.

Heesakkers, 27-03-2014 18:43 #11
Wij hebben de makelaar groen licht gegeven om ons huis te verkopen. De 'professionele foto's ' zijn echter onder de maat. Die foto's kan ik zelf maken. Funda en de foto's zijn het visitekaartje van het huis en uit eerdere ervaringen weet ik dat de fotograaf Veel kan doen. Volgens de makelaar Is dit Het best haalbare. Ik ben het er echt niet mee eens. Mijn partner Is bang dat wij moeten betalen omdat we de opdracht tot verkoop hebben goedgekeurd. Wat mij betreft zijn de basisvoorwaarden al niet goed en biedt de makelaar geen passende oplossing

M. van der Knaap, 04-02-2013 08:49 #10
Beste heer/vrouw,
Wij hebben besloten om ons huis na een jaar uit de verkoop te halen en niet veel later hebben we het huis zelf kunnen verkopen. Echter, nu vraagt de makelaar een vergoeding van 1,5% over het totale verkoopgedrag (dat niet bij hem bekend is). De gemaakte kosten zoals advertentiekosten, ed. hebben wij al betaald. Heeft de makelaar recht op deze vergoeding voor iets waar hij niets voor gedaan heeft? Reactie infoteur, 04-02-2013
Ik ben geen jurist maar ik heb het idee dat de makelaar daar geen recht op heeft nu u zijn kosten al heeft vergoed.

Annelies, 20-05-2012 23:40 #9
Beste mevr/mhr, ons huis is mondeling verkocht, maar wel voor een lage prijs waardoor er een schuld ontstaat. Dit zien wij bij nader inzicht niet zitten. Kunnen wij de verkoop nu nog ontbinden en wat zijn dan de kosten? Reactie infoteur, 21-05-2012
Beste Annelies,

Ik vrees voor u dat er geen mogelijkheden zijn. Zie ook: http://www.eigenhuis.nl/juridisch/contracten/koopovereenkomst-bestaande-woning/

Groet van Rickandie

Jet, 27-04-2012 15:57 #8
Geachte Heer/Mevrouw,
We hebben ons huis sinds 10 mei 2010 te koop staan. Er is 1 keer iemand wezen kijken.
Nu gaan we zelf verhuizen, maar willen het huis niet leeg laten staan. Een paar weken geleden belde mijn makelaar op dat ze iemand had die mijn huis een jaar wil huren, maar ik durf geen vreemden in mijn huis te zetten. Mijn zusje wil er nu tijdelijk in wonen, zodat de verkoop gewoon door kan gaan. Met 3 maanden huuropzegging. Dus ik de makelaar gebeld, maar kreeg zo een vreemde reactie. Dat dit Consequenties heeft en dat dat zomaar niet kan. Ik snap er niets meer van, maar we moeten volgende week op haar kantoor komen.
Mogen we onze woning verhuren zonder dat we de verkoop belemmeren.

J. van Lare, 16-01-2012 21:00 #7
Mijn huis staat reeds enige tijd te koop via makelaardij Stad en Zeeland te Goes. Vandaag kreeg ik plots een mail dat de makelaar eenzijdig en zonder overleg de bemiddeling heeft beëindigd. Ook heeft hij tijdens mijn afwezigheid het verkoopbord verwijderd. Als reden gaf hij op het niet meedoen aan de open huizen route en het volgens hem niet genoeg zakken met de vraagprijs. Echter hij stuurt tevens een gepeperde rekening voor de gemaakte kosten. Kan dit zomaar?

Familie, 01-12-2011 14:07 #6
Ons huis staat nu 3,5 jaar te koop. Er zijn diverse kijkers geweest, maar tot een verkoop is het nooit gekomen. De makelaar heeft slechte fotos gemaakt, ik heb zelf de tekst voor de verkoop moeten aanleveren, de verkoopborden zijn van het huis gevallen en hij doet er niks aan en ik heb ook het idee dat hij met een rondgang door de woning absoluut niet positief is. Als er mensen zijn komen kijken belt hij nooit, daar heb ik maanden op gehamerd of hij aub een terugkoppeling wil geven! Een jaar geleden bood iemand de WOZwaarde welke 30.000 euro onder de vraagpijs ligt, volgens de makelaar moest ik dit maar met beide handen aangrijpen. Dat heb ik niet gedaan. Vandaag nog is er een bezichtiging geweest. In de 3,5 jaar dat het huis nu te koop staat ben ik reeds 30.000 euro gezakt. Hij wil nu dat ik nog verder zak omdat de markt is veranderd. Als ik dit niet doe gaat hij de opdracht teruggeven zegt hij met de daarbij behorende kosten van in ieder geval de advertentiekosten. Kan dit zomaar? Dat is dan toch zijn initiatief? De laatste prijsverlaging is pas enkele maanden geleden geweest en deze is al onder mijn hypotheekbedrag! Ik ben niet van plan hem ook maar iets te betalen!

Adrie, 27-10-2011 20:07 #5
Ik heb een huis bijna 4 jaar te koop staan nog nooit een kijker gehad de makelaar ziet het niet meer zitten en trek zich terug afgesproken was 540 euro kosten en dag later stuurde hij mij een rek. van 2000 euro heb gebeld en hij vertelde mij dat hij een paar diingen vergeten was ook het betaalde voorschot was niet verrekend meerdere malen heeft hij mij verzekerd dat het niet meer ging kosten dan ong.500 euro vraag kan dit zo maar hij trek zich terug en vraag vervolgens 3 keer zo veel apeldoorn mak. met de rode borden Reactie infoteur, 28-10-2011
Beste Adrie,

Ook in jouw situatie kan ik helaas niet meer doen dan verwijzen naar de laatste alinea van mijn artikel.

Groet van Rickandie

Pieter, 22-07-2011 00:31 #4
Beste Meneer of mevrouw,

Een aantal jaren geleden hebben wij via een NVM makelaar ons pand ter beschikking gesteld voor het onderzoeken of we dit konden verkopen dan wel laten verbouwen (om het zo voor hoger tarief te verkopen). Hiervoor werd door de NVM makelaar een contract opgesteld waarin staat dat hij een courtage van de verkoop ontvangt en de eventuele promotie kosten in rekening worden gebracht.
Een ontbinding van dit contract zou ons x.xxx, - kosten.

Na een paar gesprekken gehad te hebben met een ontwikkelaar liep alles stuk. We hebben dus alles afgeblazen, maar mocht er intresse zijn om het pand te kopen is dit ook een mogelijkheid. Dit was echter niet de bedoeling van de ontwikkelaar dus eindigde daarmee de gesprekken.

Nu zijn we 2,5 jaar verder en kunnen we het pand verhuren, de desbetreffende makelaar wil nu de ontbindingskosten in rekening brengen als wij dit doen.

Kan dit? De makelaar heeft 2,3 jaar niets van zich laten horen.En mocht hij een koper hebben, staan wij daar nog steeds voor open. Echter tot een bezichtiging of anders is het nooit meer gekomen.

Kan dit contract worden ontbonden zonder de ontbindingskosten te betalen. Er zijn geen (promotionele) kosten gemaakt, alleen een investering van tijd. Tevens staat er niets in het contract over verhuur of valt dit onder belemmering van de verkoop?

Bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Pieter Reactie infoteur, 25-07-2011
Beste Elke en Pieter,

Als reactie wil ik graag verwijzen naar de laatste alinea van mijn artikel.

Groet van Rickandie

Elke, 28-06-2011 13:04 #3
Ik hoop dat u mee kunt denken over onderstaande vraagstelling. Wij overwegen onze woning terug te trekken uit de verkoop bij de inschakelde makelaar. We willen zelf onze woning gaan promoten en zelf verkopen. In de NVM voorwaarden staat dat je de inspanningen van een makelaar niet mag doorkruizen en dat je anders toch courtage verschuldigd bent. Indien wij de woning terugtrekken en vervolgens zelf verkopen, kan de makelaar dan aanspraak maken op courtage? Zo ja, is hier een termijn aan verbonden en kun je deze ondervangen door de overdrachtsdatum wat later te laten plaatsvinden? Eigenlijk willen wij geen diensten meer afnemen van de makelaar en 'gunnen' wij deze partij ook geen courtage. Kunt u mij hierover adviseren?

Rickandie (infoteur), 24-05-2011 16:21 #2
Beste JLangenhoff,
U ontvangt van mij een reactie via uw e-mailadres.
Groet van Rickandie

Jlangenhoff, 24-05-2011 10:14 #1
Wij hebben een overeenkomst bij een makelaar afgesloten. Hijist ook met mensen komen kijken. Deze mensen willen nu ons huis kopen zonder de makelaar. Wij hebben 1 maand opzegtermijn. Moeten wij en de koper toch aan de makelaar courtage betalen.
m.v.g.
JLangenhoff

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 11-03-2016
Gepubliceerd: 20-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Eigen huis
Reacties: 14
Schrijf mee!