InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Smartflower zonnepanelen als een zonnebloem

Smartflower zonnepanelen als een zonnebloem

Smartflowers zijn zonnepanelen die de vorm hebben van een bloem. De bloembladen ontvouwen zich als een reusachtige bloem, die ook nog eens net als een zonnebloem meedraait met de zon. Op die manier hebben de zonnepanelen altijd de meest gunstige positie ten opzichte van de zon. De Smartflower is een solarzonnebloem.

Gemeentehuis Schiermonnikoog

Smartflower

De zonnepanelen in de vorm van een zonnebloem is een Oostenrijkse uitvinding die in 2014 voor het eerst op de Nederlandse markt komt. De bloem heeft twaalf bloembladen. Het is een apparaat dat meedraait met de zon en daardoor 40 procent hogere opbrengst geeft dan de zonnepanelen die vast op de grond of op gebouwen staan. Een Smartflower is een mobiel zonne-energie station, een plug and play systeem.

Zes meter

De zonnebloem is uitgeklapt bijna zes meter hoog. Het solaroppervlak is 18 m². De bloem zit opgevouwen in de behuizing en ontvouwt zich met één druk op de knop. De bloem komt dan uit de slaapstand en komt omhoog. Met een ingebouwd GPS-systeem draaien de bladeren in de richting van de zon. De bladeren blijven de zon volgen. Zodra de zon onder is gegaan kan de Smartflower met een druk op de knop terug in zijn compacte behuizing. De zonnebloem zet zonne-energie om in stroom en is nog mooi bovendien. Door het ontwerp wordt energie maximaal in elektriciteit omgezet. De Smartflower levert 3200 KW per jaar, genoeg om een gemiddeld huishouden van stroom te voorzien. In de Smartflower gaan moderne techniek samen met een eigentijds ontwerp. De Smartflower kost ongeveer 13.000 euro exclusief btw (prijs 2014).

Duurzaam gezicht van organisatie

De Smartflower kan worden ingezet om een duurzaam gezicht te geven aan een organisatie. In oktober 2014 maakt het Waddeneiland Schiermonnikoog bekend dat er een Smartflower op het eiland wordt geplaatst. De Smartflower op Schier komt in de achtertuin van het gemeentehuis te staan en de gemeente wil daarmee ook duurzame energieopwekking in het zonnetje zetten. De zonnebloem met zonnepanelen wordt zelfs opgenomen in een wandelroute. Op Texel staat er sinds juli 2014 ook een. Organisaties die groen voor de dag willen komen maken een goede beurt met de Smartflower. Het is ook een prima oplossing voor diegenen die weinig ruimte hebben en toch een duurzaam statement willen maken.

Festival

Smartflower zelf adviseert om de zonnebloem op een strategische plaats op het terrein te plaatsen, bijvoorbeeld voorzien van het logo van het bedrijf. De Smartflower zal het duurzame imago van het bedrijf goed doen. De Smartflower is mobiel, zodat hij ook is in te zetten op bijvoorbeeld beurzen en open dagen. Ook kan de Smartflower worden ingezet op festivals.

Verankering

De Smartflower is mobiel maar kan ook in de ondergrond worden verankerd. De zonnepanelen zitten opgevouwen in de behuizing, komen er met een eenvoudige druk op de knop uit en vouwen na zonsondergang de bloembladen in een veiligheidspositie samen. Met nog een druk op de knop verdwijnt alles in de sterke behuizing en is de zonnebloem met zonnepanelen veilig opgeborgen. Het systeem heeft een schermpje waar het menu op af te lezen is en waarmee het apparaat is te bedienen. De verankeringschroeven kunnen makkelijk worden losgeschroefd en dan is de Smartflower te verplaatsen.

Schoon

Het apparaat is niet alleen gemakkelijk in en uit te pakken, het is ook makkelijk schoon te houden. De Smartflower heeft een innovatief zelfreinigingsmechanisme, hij maakt zichzelf schoon. Doordat de zonnepanelen schoon blijven wordt het stroomproductieverlies geminimaliseerd.

Wind

In de Smartflower zit een sensor die permanent de windsnelheid bewaakt. Bij te krachtige wind gaat apparaat in veiligheidsstand, zodat het niet beschadigd raakt door harde windkracht. Die windgevoeligheid is een nadeeltje van het apparaat. Voordelig is dan weer dat het apparaat snel van het stroomnet kan worden afgekoppeld bij bijvoorbeeld een brand. Het vormt dan bij bluswerkzaamheden geen gevaar.

Installeren

Het apparaat is eenvoudig te installeren. De installateur hoeft alleen de elektronische connectie met de meterkast aan te leggen, wat een besparing op dure arbeidsuren betekent. Hele vlaktes zouden in een recordtempo vol geplant kunnen worden met solarzonnebloemen.

18 november 2014
De Smartflower werd op Schiermonnikoog op 18 november 2014 feestelijk in gebruik genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waddentoernooi op de WaddeneilandenWaddentoernooi op de WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Een dagje uit naar een WaddeneilandEen bezoekje aan één van de Nederlandse Waddeneilanden is altijd leuk. In de zomervakantie als dagje uit, maar ook voor…
Texelstroom van TESO - veerboot voor TexelTESO is de veerdienstonderneming van Texel, Texels Eigen Stoomboot Onderneming, die sinds 1907 de veerdienst tussen Den…
Katten schieten op Schiermonnikoog en andere WaddeneilandenKatten schieten op Schiermonnikoog en andere WaddeneilandenElk Waddeneiland heeft last van verwilderde katten. De huisdieren zijn roofdieren geworden die niet in de natuur thuisho…
SchiermonnikoogSchiermonnikoog, daar is Nederland op z'n mooist. Alles wat zeldzaam is geworden vind je hier terug. Witte stranden, ade…
Bronnen en referenties
  • http://zonitt.nl/smartflower/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.wattisduurzaam.nl/smartflower-gigantisch-plug-play-zonnepaneel-geinspireerd-op-de-zonnebloem/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.zonnepaneelprijzen.nl/nieuws/smart-flower-zonnepanelen/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://houhetwarm.nl/smartflower-zonnepanelen-die-meedraaien-met-de-zon/ geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.elektrotechniek365.nl/nieuws/lees-verder geraadpleegd op 14 oktober 2014
  • http://www.texelsecourant.nl/lees/18638/roterende-zonnebloem-langs-bosrandweg-trekt-veel-bekijks- geraadpleegd op 15 oktober 2014

Reageer op het artikel "Smartflower zonnepanelen als een zonnebloem"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-11-2015
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaam
Schrijf mee!