InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Kerk Herbestemming van kerkgebouwen

Kerk Herbestemming van kerkgebouwen

Kerk  Herbestemming van kerkgebouwen Door de leegloop in de kerk en de financiële druk op geloofsgemeenschappen vanwege het onderhoud en andere kosten aan hun kerken, worden veel kerkgebouwen afgestoten. Ze krijgen een andere bestemming. Reliplan helpt kerkgenootschappen bij de herbestemming en adviseert aan wie een kerkgebouw wil aanschaffen. Ook worden er congressen georganiseerd waar alle facetten van het hebben en houden van een monumentaal gebouw worden belicht.

Voormalige kerk en nu hotel in Ballum

Reliplan

In elk dorp is leegstand funest, zeker leegstand van een markant gebouw als een kerk. Wat eens het middelpunt van de gemeenschap was, wordt afgestoten omdat de kosten voor het onderhoud en openhouden te hoog worden. Met geluk en wijsheid kan het dorp en de stad het gebouw behouden door het een nieuwe functie te geven. Reliplan geeft hierin advies en heeft een bemiddelende taak. Reliplan is kerkmakelaar en noemt zich sinds 1990 specialist in het herbestemmen van kerkgebouwen en monumenten. Reliplan helpt bij koop en verkoop van:
  • kerken;
  • scholen;
  • kloosters;
  • landgoederen;
  • watertorens.

Reliplan ondersteunt bij het zoeken naar huisvesting en herhuisvesting:
  • kerkgenootschappen;
  • maatschappelijke organisaties;
  • culturele organisaties.

Baken

Een kerkgebouw fungeert als baken in het landschap. Het is daarom van belang dat leeggelopen kerken als gebouw behouden blijven. Verkoop kan tot verrassend hergebruik leiden. Zo zijn er in de verkochte doopsgezinde kerk aan de Camminghstraat in Ballum op Ameland hotelkamers gebouwd. Het exterieur is hetzelfde doopsgezinde kerkje gebleven, maar van binnen is er het een en ander aangepast aan de eisen van de hotelgasten van deze tijd. Het is een markante slaapplek in een gebouw dat voor de gemeenschap behouden is gebleven.

Database

Reliplan heeft een volle database met organisaties en bedrijven die een kerkgebouw wel willen gebruiken. Het brengt zoekers, investeerders, eindgebruikers en ontwikkelaars in contact met het aanbod. De kerkgebouwen worden voor een divers aantal functies hergebruikt:
  • gezondheidscentrum;
  • tandartsenpraktijk;
  • buurtvereniging;
  • onderwijsinstelling;
  • kinderdagverblijf;
  • museum;
  • expositieruimte;
  • atelier;
  • wonen door particulier;
  • reclamebedrijf;
  • modehuis;
  • muziekschool;
  • andere kerkgenootschappen:
    • Pinkstergemeente;
    • Evangelische gemeente;
    • Grieks-Orthodoxe kerk.

Congres

Reliplan heeft een landelijke organisatie met acht vestigingen in het hele land. Het is een groep gespecialiseerde zelfstandige ondernemers met kennis van kerkgebouwen.
  • architecten;
  • vastgoedadviseurs;
  • makelaars;
  • juristen;
  • bouwkundigen;
  • aanverwante adviseurs.

Ze organiseren evenementen over ondermeer herbestemming van beeldbepalende panden, zoals bijvoorbeeld een congres over dit onderwerp. Aan de orde komen:
  • akoestiek;
  • financiering;
  • rijksmonument en monumentenzorg;
  • daglichttoetreding;
  • begraafplaats naast het gebouw;
  • vochtproblematiek;
  • fiscale zaken;
  • bestemmingswijziging;
  • energie;
  • inrichten zonder verlies van waardigheid;
  • verzekeringen;
  • subsidieregelingen;
  • toegankelijk maken van het pand;
  • kettingbeding.

Kettingbeding

Een nieuwe eigenaar kan vanwege een kettingbeding voor een verrassende erfenis komen te staan. Op kerkgebouwen liggen vaak kettingbedingen. Als voorbeeld is daar het beding van iemand die een groot bedrag aan de kerk had geschonken en die in de eigendomsakte had laten vastleggen dat haar graf altijd door de eigenaar van de kerk verzorgd moest blijven. Op diverse kerken is het kettingbeding opgelegd dat er geen horeca in het gebouw gevestigd mag worden. Als dat dan toch gebeurt krijgt de nieuwe eigenaar te maken met een fikse boete. Soms staat ook in het kettingbeding dat het doopvont geen centimeter verschoven mag worden. Bij de herinrichting van het pand kan dat heel vervelend in de weg staan.

Vestigingen

Reliplan heeft in België en Frankrijk een afdeling:
  • Reliplan België;
  • Reliplan France.

Hoofdkantoor

Buiksloterdijk 224
1025 WD Amsterdam
Telefoon 020-6365889
E-mail info@reliplan.nl
Website www.reliplan.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Reliplan logo
  • www.reliplan.nl
  • Friesch Dagblad
  • www.encyclo.nl

Reageer op het artikel "Kerk Herbestemming van kerkgebouwen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Kerken
Schrijf mee!