InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?

Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?

Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016? Gastouder worden met gastoudersubsidie of oppassubsidie is een uitkomst voor duizenden huishoudens in Nederland. Het is de manier om een nettovoordeel te halen voor zowel jezelf als voor de gastouder. Let wel op dat er ook eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de oppas bij gastouders. Zo moet de locatie aan bepaalde voorwaarden voldoen, en moet de oppasouder de Nederlandse taal spreken. Lees hier meer over hoeveel je als gastouder kunt verdienen in 2016.

Wat is opppassubsidie voor de gastouder?

Tot aan 1 januari 2005 was oppassen iets dat je gratis of tegen een kleine betaling deed, maar altijd 'zwart'. Inmiddels is gastouder een economisch begrip geworden. Opa en oma, de buurvrouw, de moeder van een vriendje uit de klas van een van je kinderen of gewoon een vriendin paste op tegen een vergoeding die contant werd uitbetaald. Sinds de invoering van de oppassubsidieregeling binnen de Wet kinderopvang is dit niet langer de enige mogelijkheid om te betalen voor oppassen. Deze regeling geldt ook voor thuisopvang. Sinds het ontstaan van deze mogelijkheid kunnen ook ouders die kiezen voor kinderopvang dus gebruik maken van de oppassubsidie. De gastouder die oppast wordt uit deze subsidie betaald voor zijn of haar diensten.

Niet alleen is dit financieel een meevaller. Het zorgt namelijk ook dat er eisen gesteld kunnen worden aan de kwaliteit van de oppas. Wanneer de kwaliteit niet gegarandeerd wordt, is er ook geen subsidie. Op die manier wordt de kinderopvang veiliger gemaakt en worden de kwaliteitseisen zwart op wit gesteld. De GGD is verantwoordelijk voor het controleren of wordt voldaan aan de kwaliteitseisen.Zoals ook al bij kinderdagverblijven het geval is worden zo ook gastouderbureaus jaarlijks of periodiek gecontroleerd door professionals. Dit gebeurt ook bij gastouders thuis.

Deze regeling zorgt ervoor dat het zijn van gastouder vrijwel de status van een baan krijgt. De hoeveelheid uren die worden gewerkt zijn flexibel in te delen. Bij de Belastingdienst wordt hier rekening mee gehouden. Een oplossing voor werkende ouder en gastouder dus!

Oppassen met een uitkering

Voor mensen met een WAO, WW, WIA, WAJONG of bijstandsuitkering kan oppassen een welkome aanvulling op de inkomsten zijn. Ontvangt de oppas echter een van deze inkomensafhankelijke uitkeringen of een toeslag op de reguliere uitkering, dan zijn er een aantal zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Omdat de subsidie een extra inkomen is, kan de uitkering geheel of gedeeltelijk worden gekort. Er kan echter nog steeds voor beide partijen een mooi voordeel overblijven, maar voorzichtigheid is geboden. Check altijd eerst heel goede de geldende voorwaarden!

Checken hoeveel subsidie je kan krijgen

Wil je weten hoeveel subsidie je kunt ontvangen voor gastouderopvang? Er zijn tal van gespecialiseerde bureau's die een handig online rekenmodel hebben waarin je alle gegevens kunt invullen die op jouw situatie van toepassing zijn. Zo geef je aan of je een eenoudergezin vormt of met zijn tweeën bent, en wat de werksituatie is van de ouders. Daarnaast vul je gegevens in over de gewenste oppasser. Is het bijvoorbeeld een persoon van onder of boven de 65 jaar en ontvangt deze persoon enige vorm van uitkering? Daarnaast vul je het aantal kinderen in waar op moet worden opgepast en voor hoeveel uur. Het systeem rekent uit hoeveel oppassubsidie je kunt ontvangen.

Voorbeeld

  • Tweeoudergezin, beide werkzaam in loondienst
  • Modaal inkomen, beide met een salaris rond de 31.000 op jaarbasis
  • De leeftijd van de oppasmoeder is lager dan 65 jaar, en zij ontvangt geen WW, WAO of bijstand
  • De oppas is geen opa of oma, ontvangt geen huursubsidie of huurtoeslag en spreekt de Nederlandse taal
  • De oppas staat in ingeschreven op een ander woonadres dan de aanvrager van de oppassubsidie
  • De oppas past doordeweeks 24 uur per week op
  • De oppas is er voor één kind
  • De oppas ontvangt een uurloon van 12 euro

In dit rekenvoorbeeld is het nettovoordeel maandelijks 252 (berekend met de subsidiecheck van Gastouderbureau ViaViela). Vul voor je eigen situatie zelf een dergelijk rekenmodel in, en ontdek wat jouw voordeel kan zijn met de oppassubsidie in 2016.
Gerelateerde artikelen
Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?Wanneer je in 2017 gastouder wilt worden dan moet je een aantal keuzes maken. Bied je je diensten alleen aan bekenden aa…
Wat kost een gastouder?Wat kost een gastouder?Je kunt een gastouder inhuren via een gastouderbureau. Gastouderschap is een alternatief voor kinderopvang in een kinder…
Salaris en opleiding gastouderSalaris en opleiding gastouderAan welke eisen moeten gastouders voldoen? En hoeveel krijg je betaald als gastouder? Je salaris kan oplopen tot 2000 b…
Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaVergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opaAls u van plan bent om uw ouder(s) op uw kind(eren) te laten passen of als uw ouder(s) dat al doen kunt u in aanmerking…
Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Veel ouders laten een kinderoppas op hun kinderen passen, s avonds of overdag. In de meeste gevallen gaat het om een in…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • https://www.viaviela.nl/subsidiecheck

Reageer op het artikel "Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?"

Reactie

C., 19-01-2016 11:11 #1
Wanneer het bedrag dat je verdient minder is dan gemidd. 4,50/uur wordt dit niet bij inkomen geteld?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!