InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > 50 Let Pobedy Grootste ijsbreker van de wereld

50 Let Pobedy Grootste ijsbreker van de wereld

50 Let Pobedy  Grootste ijsbreker van de wereld Je hebt grote schepen, brede schepen en cruiseschepen als varende flatgebouwen. Dit Russische schip is vooral een sterk schip. Met zijn naam 50 Let Pobedy, dat 'Vijftig Jaar van Overwinning' betekent, bevaart Rusland de Barents Zee, die normaal gesproken niet te bevaren is. Dit schip is in staat om door meters dik ijs te glijden als een lepel door de boter.

Moermansk

50 Let Pobedy

De 50 Let Podeby is een atoomijsbreker in de Arktika-klasse en meteen ook de grootste in die klasse en grootste ijsbreker van de wereld. De naam van het schip verwijst naar het jaar van vijftig jaar na de Tweede Wereldoorlog, 1995. Oorspronkelijk was dat het jaar dat de ijsbreker in de vaart zou worden genomen. Dat werd uiteindelijk iets later, maar de naam bleef. De 50 Let Podeby verliet in 2007 de werf.

Olie

Het noordelijkste puntje van Rusland, het Arctische gebied, herbergt een schat aan delfstoffen. De olie ligt in een van de moeilijkst begaanbare gebieden van de wereld. Rusland stond voor de uitdaging om de weg naar het zwarte goud te openen. Er moest een weg geopend worden door het dikke poolijs om de olie bij de raffinaderijen te krijgen. Rusland bouwde daarvoor de sterkste en grootste atoomijsbreker ter wereld. Het schip is bijna niet zeewaardig in open zee, maar kan in het ijs goed uit de voeten. Hij breekt het ijs om voor andere schepen een open route te maken door de Barentszee. Ten noorden van Rusland, onder de Barentszee, zit de olie. Men schat dat daar een kwart van de wereldvoorraad zit. De Barentszee is bijna het hele jaar dik bevroren en als de zee niet dicht zit met ijs, zijn de golven er huizen hoog. Het is werelds meest mensonvriendelijke omgeving.

IJs

De taak van de ijsbreker is duidelijk. Hij doet geen onderzoek, vervoert geen olie, maar kraakt alleen het ijs. Dat is zijn enige taak: een weg banen voor andere schepen in zijn kielzog. De 50 Let Podeby is er helemaal voor gespecialiseerd. Al sinds 1830 zijn de landen rond de pool bezig met het aanpassen van schepen om ijs te kunnen breken. Het basisontwerp van een ijsbreker is, bijzonder genoeg, in tweehonderd jaar tijd nauwelijks gewijzigd. De aandrijving van het schip maakte wel een hele ontwikkeling door. De sterkste ijsbrekers zijn nucleair aangedreven.

IJsbreker

Een gewoon schip heeft een puntige boeg om door de golven te snijden. Een ijsbreker heeft een rondere vorm en de 50 Let Pobedy heeft een boeg die meer weg heeft van de ronde kant van een lepel. Wanneer het schip het ijs raakt, komt de boeg omhoog op het ijs. Het gewicht van het schip kraakt dan het ijs onder de boeg. De romp van het schip duwt het gekraakte ijs opzij, weg van het voortstuwingsmechaniek. Het ijs zou daar schade kunnen veroorzaken. De boeg is extra verstevigd om de druk van het ijs te kunnen weerstaan. Bovendien heeft het een coating die het schip glad maakt en makkelijk over het ijs laat glijden.
De atoomaandrijving geeft de ijsbreker de enorme kracht om de klus te klaren. De sterkste van allemaal, de 50 Let Pobedy, is 159 meter lang en 23.439 ton zwaar. Met deze cijfers is het een kleintje vergeleken bij de reuze tankers waar het de weg voor baant, maar het is de grootste en sterkste ijsbreker van de wereld.

Nucleair

Atoomkracht is de enige logische keuze voor deze ijsbrekers, zeggen de scheepsbouwers. De kracht die de schepen nodig hebben kan alleen geleverd worden met atoomaangedreven motoren. Op de 50 Let Pobedy leveren twee nucleaire reactoren de energie van 74.000 paardenkracht. Drie elektrische voortstuwingsmotoren doen het werk. De keuze voor atoomenergie is ingegeven door de enorme hoeveelheid brandstof die het schip nodig zou hebben, terwijl het een halve kilo uranium per dag verbruikt, waardoor het bunkeren beperkt kan worden. In de streek van de Barentszee liggen toch al weinig havens in de buurt. Regelmatig bunkeren zit er daar niet in. Atoomaangedreven ijsbrekers kunnen wel een jaar varen zonder een haven aan te doen.
Uranium is niet goedkoop, maar als puntje bij paaltje komt is het voor de ijsbrekers goedkoper dan diesel.

Zeewaardig

Buiten het element ijs is de 50 Let Pobedy nauwelijks zeewaardig. De ronde boeg is daar debet aan. Op open water rolt het schip van de ene op de andere kant. Bovendien batsen de hoge golven met een enorme kracht op het schip door het ontbreken van een puntige boeg.

Bron: Kiselev d / Wikimedia CommonsBron: Kiselev d / Wikimedia Commons

50 Let Pobedy

Gegevens:
Gerelateerde artikelen
Beleggen in uraniumBeleggen in uraniumHet beleggen in uranium was een populaire vorm van beleggen. Er kon goed geld mee worden verdiend. Dat kwam omdat er een…
Atomen en Energie (moleculen)Atomen en Energie (moleculen)Natuurkundige wetenswaardig-heden over Atomen en Energie. Wie ontdekte de atomen? Wat zit er binnenin een atoom? Waaruit…
Zes heel bijzondere cruisesZes heel bijzondere cruisesBij het woord 'cruise' denk je al snel aan varende steden vol massa-entertainment. Maar anno 2014 is er veel meer mogeli…
Konijnenrassen: Pool Roodoog en Pool BlauwoogKonijnenrassen: Pool Roodoog en Pool BlauwoogDe Pool Blauwoog en de Pool Roodoog zijn twee konijnenrassen die geboren zijn met de dwergfactor. De rassen vallen eigen…
De Rode Gigantische KrabDe Rode Gigantische KrabDe Rode Gigantische Krab, ook wel Rode Koningskrab genoemd, één van de meest prestigieuze voedingsproducten uit de voorm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "50 Let Pobedy Grootste ijsbreker van de wereld"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Gepubliceerd: 18-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Vaartuigen
Schrijf mee!