InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > TOMS – schoenen van One for One

TOMS – schoenen van One for One

TOMS – schoenen van One for One TOMS ®, is een bedrijf dat verantwoord ondernemen voorstaat. Het bedrijf maakt schoenen en verkoopt die via het systeem One for One™. Wie een product van dit bedrijf koopt maakt tevens een ander blij omdat er een paar wordt weggegeven. Er worden niet alleen schoenen gemaakt, maar ook brillen, koffie en tassen. Het principe One for One is dat met elke aankoop een mens in nood geholpen wordt. Wat begon als een bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een beweging met de insteek dat je met zaken doen de wereld mooier kunt maken.

Blake Mycoskie

Het begon in 2006 met een reis van de Amerikaan Blake Mycoskie naar Argentinië. Hij zag daar kinderen die op blote voeten liepen. Niet omdat ze dat wilden, maar omdat ze geen schoenen hadden. Om die kinderen te helpen en om hun voeten te beschermen zette Mycoskie TOMS ® op. Elk paar schoenen dat het bedrijf verkoopt levert een paar schoenen op voor kinderen die zelf geen schoenen kunnen kopen. De schoenen zijn vooral espadrilles.

Bron: Jeanet de JongBron: Jeanet de Jong

Espadrilles

De schoenen die in het programma geproduceerd worden zijn espadrilles. Er zijn bootschoentjes, sleehaksandalen, herenschoenen en kinderschoentjes. De kleurtjes en dessins maken de schoenen tot leuke voetmode. De schoenen worden van duurzaam en veganistisch materiaal: natuurlijke hennep, biologisch katoen en gerecycled polyester. Ze worden verpakt in schoenendozen die voor 80% uit gerecycled afval bestaan en bedrukt zijn met milieuvriendelijke soja-inkt. Ze worden in China, Ethiopië en Argentinië gemaakt.

TOMS Eyewear en pilootmonturen

Mycoskie zag hoe zijn opzet iets betekende voor kinderen die basisbehoeften ontberen en hij zag dat dit niet alleen voor voeten geldt maar ook voor ogen. Er is behoefte aan brillen in gebieden waar het niet gewoon is om naar een brillenspeciaalzaak te lopen voor het hulpmiddel. Blake Mycoskie lanceerde daarna TOMS Eyewear, waar hij bij elke verkochte bril een bril doneert aan een mens in nood. Sinds 2011 zijn er al honderdduizenden brillen weggegeven aan mensen die daardoor scherper kunnen zien.
De brillen uit het assortiment zijn modern en klassiek, van vintage tot pilootmonturen.

Gezichtsvermogen verbeteren en trainingen oogverzorging

Niet alleen wordt met de bril het gezichtsvermogen van veel mensen verbeterd, maar er wordt tegelijk ingezet op duurzame programma's voor oogzorg. Ook worden er in deze branche professionele banen gecreëerd en worden er trainingen in basis oogverzorging gegeven aan lokale zorgvrijwilligers en leraren.

Zuid-Amerika en ander landen

De actie is niet beperkt gebleven tot Zuid-Amerika. TOMS geeft volgens het principe One for One aan behoeftigen in meer dan 70 landen. Er zijn al tientallen miljoenen paren schoenen weggegeven aan kinderen die schoenen nodig hadden. De schoenen die gegeven worden zijn aangepast aan seizoen en gebied. De schoenen komen goed terecht omdat ze verspreid worden via humanitaire organisaties. Zij nemen de schoenen op in hun gemeenschapsontwikkelingsprogramma's.

Lokale banen

De schoenen worden niet alleen weggegeven. Ze moeten ook nog worden gemaakt en daar worden lokale banen voor gecreëerd. In de landen waar de schoenen worden weggegeven aan de kinderen zijn ook de lokale bedrijfjes die de schoenen maken. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten.

Het bedrijf blijft ontwikkelen, want:
"Achter de bergen... liggen nog meer bergen."
Haïtiaans spreekwoord

Verantwoord ondernemen

TOMS gelooft dat de wereld mooier gemaakt kan worden en dat er tegelijk zaken gedaan kunnen worden. Goed doen en zakelijk handelen bijten elkaar niet. De producten van het bedrijf worden op een duurzame en verantwoorde manier gemaakt en door iets van TOMS te kopen maak je tevens het leven van een ander leuker, door het One for One-principe.

'Start Something That Matters'

Over zijn filosofie schreef oprichter Blake Mycoskie het boek 'Start Something That Matters'.

Ook voor de medewerkers is het bedrijf goed, met prima secundaire arbeidsvoorwaarden. Het hoort bij zaken doen en goed doen voor de wereld.

Het bedrijf gelooft in het volgende:
"Wie snel wil gaan, gaat alleen. Wie ver wil komen, gaat samen met anderen."
Afrikaans spreekwoord
Gerelateerde artikelen
Maansverduistering (Lunar Eclips) voorspellingen 2011-2020Maansverduistering (Lunar Eclips) voorspellingen 2011-2020Maansverduistering zijn in tegenstelling tot zonsverduisteringen op meerdere plaatsen te zien. Dit komt omdat een maansv…
Biografie William BlakeBiografie William BlakeWilliam Blake is misschien wel één van de bekendste en grootste dichters uit de historie. Maar naast een dichter was Bla…
WK voetbal 2010 Zuid-Afrika, geplaatste landenWK voetbal 2010 Zuid-Afrika, geplaatste landenDe eerste landen hebben zich al geplaatst voor de eindronde van het wereldkampioenschap 2010 in Zuid-Afrika. Nederland i…
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
James Blake, Limit To Your Love: eerste postdubstep hitJames Blake, Limit To Your Love: eerste postdubstep hitJames Blake is met zijn single Limit To Your Love (een cover van Feist, een Canadese singer-songwriter) sinds de eerste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.shoptoms.nl/over-toms#companyInfo geraadpleegd op 11 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Jeanet de Jong
  • Afbeelding bron 2: Jeanet de Jong

Reageer op het artikel "TOMS – schoenen van One for One"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 25-05-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!