ILost, herenigt mensen met gevonden voorwerpen
Hoe vaak verliezen we niet iets. Het kan gaan om een handschoen, een oplader, maar ook om zaken als een bankpas, paspoort of OV-chipkaart. Je kunt bij de gemeente of politie informeren, maar denk ook eens aan een website als iLost. Dit is een zoekmachine, opgezet door Hanneke Stegweg, die draait om voorwerpen die verloren zijn of gevonden. Een verlengstuk van de balie met gevonden voorwerpen. Hoe is iLost ontstaan? iLost is 24 uur per dag bereikbaar: website en app. ILost is er voor gemeenten, evenementen, openbaar vervoerders, hotels, attractieparken en voor organisaties.
Inhoud artikel
Ontstaan iLost: niet meer van het kastje naar de muur gestuurd worden
iLost is bedacht en opgericht (2012) door
Hanneke Stegweg. Doel: het terugbrengen van gevonden voorwerpen bij de rechtmatige eigenaar. Particulieren kunnen gebruik maken van iLost maar ook organisaties. Ze hoeven dan zelf geen telefoontjes of mailtjes meer te ontvangen met vragen over verloren voorwerpen, maar het hele proces uit handen geven aan iLost.
Adresgegevens iLost B.V.
Naritaweg 10
1043 BX Amsterdam
iLost werkt met een
website en een app. Als je iets hebt gevonden kun je dit doorgeven en als je iets kwijt bent kun je dit ook melden. Bij een match kan iLost zorgdragen voor verzending van het artikel als dit is gewenst.
iLost en samenwerking met bedrijven
Als particulier is het zeer handig als je via een website voorwerpen weer terug kunt vinden zoals bijvoorbeeld je lievelingssjaal, de knuffel van je kind, of misschien wel de oplader van je telefoon. Ook bedrijven, organisaties kunnen terecht bij iLost. Het kan een bedrijf enorm veel tijd kosten om vragen te beantwoorden over voorwerpen die verloren zijn, bijvoorbeeld tijdens een beurs. Wat denk je bijvoorbeeld van bankpasjes. Natuurlijk blokkeer je je pas en bestel je weer een nieuwe, maar het is toch erg fijn als je ook je pasje weer terug hebt en je zeker weet dat niet iemand anders jouw pas in bezit heeft. Werkt een bedrijf samen met iLost dan worden gevonden voorwerpen aangemeld bij iLost en klanten worden doorverwezen naar de dienst. Zo heeft een bedrijf zelf geen beslommeringen meer.
Ophalen van voorwerpen bij bedrijven
iLost biedt de mogelijkheid aan bedrijven om de gevonden voorwerpen op te komen te halen. De spullen worden daarna op de website gepubliceerd en voorwerpen worden verzonden naar de rechtmatige eigenaar zodra deze zich gemeld heeft.
Met welk team startte iLost?
Hanneke Stegweg: zij heeft iLost bedacht en opgericht. Zij was al geruime tijd actief in de logistieke dienstverlening. Marloes Horsthuis, compagnon van Hanneke: financial controller bij grote bedrijven als Getronics en Atos Origin. Jan Klopper: technisch zeer goed en heeft de website en de app ontwikkeld. De namen van de personen die behoren tot het huidige team kun je vinden op de website.
Welke resultaten wil iLost bereiken?
- Vind je iets en lever je het in bij de politie dan zal ongeveer zeven procent van deze voorwerpen terugkomen bij de eigenaar. Het streven van iLost is vijfendertig procent.
- iLost wil bedrijven werk uit handen nemen, telefoontjes en mailtjes die te maken hebben met gevonden voorwerpen nemen heel veel tijd in beslag. Krijgt een klant een verloren voorwerp weer terug dan heb je een blije klant. Samenwerking met iLost kan een oplossing zijn, er kan dan een iLost button op de website worden geplaatst.
Voorbeelden van bedrijven die baat hebben bij samenwerking met iLost
Samenwerken met iLost is bijvoorbeeld handig voor gemeenten, evenementen (denk bijvoorbeeld aan alle evenementen die in de
Jaarbeurs worden georganiseerd), verzekeraars, Nederlandse Spoorwegen en andere maatschappijen die personen vervoeren, horeca. Onder andere Efteling, Dolfinarium, Connexxion, Arriva, gemeente Amsterdam, Keukenhof, Pathe Bioscopen, Walibi en Johan Cruijff ArenA hebben een overeenkomst met iLost.
Is iLost uniek?
Voor de start van iLost waren er al sites actief zowel voor particulieren als voor gemeenten (zoals Verlorenofgevonden.nl. Toch maakt iLost een verschil, extra is namelijk de logistieke dienst van iLost. Het streven van iLost is het centrale platform worden voor gevonden voorwerpen. Mensen hoeven dan niet meer aan te kloppen bij verschillende organisaties maar kunnen direct naar iLost.
Wat verdient iLost?
Je hoeft alleen te betalen wanneer je voor verzenden van het product kiest. Het gebruik van iLost is gratis als je het verloren voorwerp zelf op gaat halen bij degene die het gevonden heeft. Natuurlijk kan de eigenaar iets extra's geven aan de vinder. Wil je dat jouw bericht extra opvalt op de site dan betaal je daar extra voor, net als voor pushberichten naar smartphones met de app van iLost. Voor bedrijven zijn er
outsourcingdeals, wat een bedrijf daarvoor betaalt hangt af van wat iLost precies moet doen. Helpt iLost bijvoorbeeld alleen online of worden de spullen opgehaald.
Vragen die beantwoord worden op de website van iLost
Op de website van iLost wordt uitgebreid ingegaan op allerlei zaken onder het kopje: Veelgestelde vragen.
- Ik ben iets verloren, wat voor stappen moet ik nemen?
- Wanneer wordt er gereageerd op een claim?
- Ik kan het voorwerp wat ik heb verloren niet vinden, wat nu?
- Werkt iLost ook in het buitenland?
- Hoe kan ik aantonen dat ik de eigenaar ben?
- Hoe kom ik achter het IMEI nummer van mijn verloren telefoon?
- Hoe maak ik een verzekeringsformulier aan van mijn verloren voorwerp?
- Hoe krijg ik mijn gevonden voorwerp terug?
- Wanneer kan ik mijn voorwerp ophalen, waar en hoe?
- Waarom moet ik betalen voor verzending?
- Waarom is de verzending duurder dan met PostNL
- Ik heb iets gevonden, wat voor stappen moet ik nemen?
- Wat te doen met ID, rijbewijs, OV en bankpas?
- Moet ik het aangeven?
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik inloggen?
- Ik heb een fout gemaakt in mijn adres, kan dit aangepast worden?
- Kan ik werken bij iLost?