InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Goud kopen. Investeren in goud

Goud kopen. Investeren in goud

Goud kopen. Investeren in goud Steeds meer mensen kopen goud, bij wijze van belegging omdat de goudprijs in de loop der jaren enorm gestegen is. Is beleggen in goud verstandig? En als u besluit om goud te kopen, waar kunt u dan terecht? Goud is te koop via de bank, maar ook via speciale handelaren in goud. U kunt goud al kopen vanaf 0.5 gram tot baren van 1 kilo of indien gewenst, zelf veel zwaarder. Hoe groter de baar, hoe goedkoper de uiteindelijke prijs die u per gram betaalt. Ook gouden sieraden behouden hun waarde. De waarde van goud is wel afhankelijk van de actuele goudprijs.
Goud is te koop in baren, munten, maar ook als sieraden. Mensen die serieus geld willen beleggen in goud kiezen veelal voor de baren en munten. Men gaat er vanuit dat goud redelijk waardevast is en wellicht steeds verder in waarde zal stijgen. Om goud te kopen verdiept u zich eerst in de actuele goudprijs. Als u daarvan al op de hoogte bent kunt u bepalen hoeveel geld u om wilt zetten in goud en in welke vorm u goud wilt kopen. Goudstaven zijn in verhouding goedkoper dan munten. Munten zijn in verhouding goedkoper dan sieraden. Dit heeft te maken met de bewerking, en uiteraard de toevoegingen zoals edelstenen aan sieraden. Als u puur in goud wilt investeren koopt u waarschijnlijk het liefst goudbaren. De verkoop van fysiek goud wordt berekend per ounce.
  • 1 ounce goud is 31.1034768 gram

Goud kopen bij de bank

Als u goud koopt bij de bank, moet het goud misschien eerst besteld worden. U maakt hiervoor een afspraak bij uw eigen bank, om een en ander te bespreken. Sommige banken hebben goud op voorraad, andere banken bestellen het goud voor u. Binnen een afgesproken tijd betaalt u het goud en wordt het bij de bank bezorgd.

Goud kopen op een veiling

Als u goud wilt kopen op een veiling vergewis uzelf er dan van dat wat u koop echt is en dat er geen namaakgoud verkocht wordt. Ook goud via een online veiling zoals eBay is niet aan te raden. De kans dat u niet krijgt wat op het plaatje beloofd wordt, is helaas niet ondenkbaar.

Online goud kopen

Steeds meer mensen bestellen goud gewoon online bij webwinkels die zich gespecialiseerd hebben in het verkopen van gouden munten, goudbaartjes per gram of meer, en zelfs goudstaven tot meer dan 10 kilo. U kunt goud verkrijgen in kleine en grote baren, tot zelfs wel een baar van 12,5 kilo puur goud. Zoals eerder genoemd: hoe groter de baar, hoe goedkoper de prijs wordt. Voor 1 kilo goud moeten echter (afhankelijk van de actuele goudkoers) al snel rondom enkele tienduizenden euro's neergelegd worden. Als u kleine hoeveelheden goud koopt, zijn er al goudbaartjes vanaf een halve gram te koop. De prijs ligt voor 0,5 gram goud dan (afhankelijk van de actuele goudprijs) rond een paar tientjes.

Is goud kopen verstandig?

Of goud kopen verstandig is hangt af van de waardevastheid. Als goud in waarde stijgt is het zinvol om goud te kopen, enige tijd vast te houden , n weer te verkopen als de waarde nog verder gestegen is. Als goud in waarde daalt, wat na jaren van stijging vaak voorkomt, verliest het aan waarde, en dus kost het dan geld. Daarna komt er vaak weer een periode dat de prijs weer gaat stijgen. Of de goudprijs gaat stijgen of dalen is o.a. afhankelijk van de vraag naar goud op de markt. Hoewel de goudmarkt ook regelmatig slechter wordt, stijgt het na een tijdje ook vaak weer. Economische invloeden spelen uiteraard ook een rol. Als men bang is dat geld snel in waarde daalt, is beleggen in goud interessant. Als de goudprijs stijgt en de tendens lijkt zich voort te zetten, is goud kopen ook interessant. Maar als de goudprijs daalt, kopen mensen met de financiële mogelijkheden, ook dan juist goud, met het oog op de toekomst omdat de prijs later wellicht weer zal stijgen. Voordat u goud koopt doet u er in elk geval verstandig aan om u te verdiepen in de verwachting van experts. Ook is het zinvol om u te verdiepen in inflatie, renteschommelingen en valutaschommelingen. U kunt op die manier een afweging maken wat de beste manier is om uw geld te investeren. Goud kopen biedt echter geen enkele garantie dat het goud zijn aankoopwaarde houdt of dat de waarde zal stijgen. Het is echter onwaarschijnlijk dat het ooit waardeloos zal zijn.

Waar kunt u goud kopen?

Goud kopen kan op verschillende manieren:
  • bij een bank
  • via particuliere goudverkopers
  • juweliers, in de vorm van gouden sieraden
  • handelaars in goud
  • internet

Munten of baren?

Gouden munten hebben het voordeel dat u ze gemakkelijk bij u kunt dragen. Ze zijn duurder in verhouding tot baren, maar klein en onopvallend en kunnen dus gemakkelijk verstopt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevebidmead / Pixabay
  • www.leerwiki.nl/Goud_kopen_voor_beginners:_tips
  • http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=waar+kan+ik+goud+kopen

Reageer op het artikel "Goud kopen. Investeren in goud"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 26-06-2015
Gepubliceerd: 29-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Edelmetalen en edelstenen
Schrijf mee!